Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze leerlingen zitten in een vaste groep met leeftijdsgenoten. We differentiëren in de groep op de verschillende niveaus. Dit betreft lezen, spelling en taal. We werken in de groepen 4 t/m 8 groepsdoorbroken voor rekenen. Op deze wijze komen wij zo goed mogelijk tegemoet aan de onderwijsbehoefte van de kinderen. Daarnaast doen we veel activiteiten samen met de parallelgroep.
In de kleutergroepen zitten leerlingen in principe 2 jaar in dezelfde groep. We vinden dit goed voor het jonge kind, waarbij relatie met de leerkracht zo belangrijk is.
Wij geven thematisch onderwijs met de methodiek van Kleuterplein.
Op de middagen bieden wij thematisch onderwijs aan, met de methode GO! Welke vakken komen aan bod bij GO!? Alle vakken, behalve rekenen, taal/lezen en spelling. Deze vakken behandelen we thematisch, en dus in samenhang! Van wereldoriëntatie, techniek en burgerschap tot digitale geletterdheid en van kunst en cultuur tot creatief.
De jeugd van nu staat voor andere uitdagingen dan wij een generatie (of twee) eerder. Om te slagen in dit nieuwe tijdperk hebben onze leerlingen kennis en vaardigheden nodig die verder gaan dan binnen het traditionele onderwijsaanbod.
kinderen leren bovendien tijdens de thema's samenwerken, zelf nadenken in plaats van antwoorden reproduceren, een onderzoekende houding hebben en creatieve oplossingen kunnen bedenken.
Met GO! leren kinderen altijd en overal. Dat betekent niet alleen in de klas, maar juist ook thuis, in de (maatschappelijke) omgeving, tijdens excursies en door middel van inspirerende gastlessen.
Onder leerlingondersteuning verstaan we onderwijsondersteuning op didactisch en pedagogisch gebied. Leerlingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht(en). Als team voelen wij ons gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van álle leerlingen van onze school. De ondersteuning voor de kinderen start in de eigen groep. De groepsleerkracht volgt de ontwikkeling van de kinderen en signaleert of het onderwijsaanbod past bij de onderwijsbehoefte van de leerling. Als de groepsleerkracht signaleert dat het onderwijsaanbod onvoldoende passend is voor de individuele leerling, kunnen hierin aanpassingen worden gedaan. De groepsleerkracht gaat zelfstandig, of in overleg met collega’s, ouders en kind, op zoek naar oplossingen en wordt hierin ondersteund door de intern begeleider. De coördinatie van de extra zorg is in handen van de intern begeleider. De school biedt basisondersteuning. Wanneer dat gewenst of noodzakelijk is kan de school hierin worden ondersteund door het samenwerkingsverband IJssel Berkel. Voor specifiekere ondersteuningsvragen kan er ook een beroep worden gedaan op het expertiseteam van het samenwerkingsverband.
Om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen, gebruiken we in de groepen 1 en 2 de methode Kleuterplein en het volgsysteem 'kleuter in beeld'. Vanaf groep 3 zijn er de methode gebonden toetsen en de landelijk genormeerde toetsen. De methode gebonden toetsen geven een goed beeld van het presteren van uw kind, maar zeker zo belangrijk zijn de observaties, die wij dagelijks uitvoeren: hoe is uw kind tot dit resultaat gekomen, hoe voelt uw kind zich etc. De 'leerling in beeld' toetsen geven een beeld van hoe uw kind scoort op de verschillende leerstofonderdelen, in vergelijking tot het landelijk gemiddelde. We nemen 2 keer per jaar de toetsen af, halverwege het jaar (januari, februari) en tegen het einde van het schooljaar (mei, juni). We nemen onder andere de toetsen af van rekenen, taalverzorging, technisch lezen en begrijpend lezen.
We hebben sinds 2013 al een goedlopende plusklas, naast de verrijkingsgroep op school. Sinds 2021 hebben wij een praktijkklas in samenwerking me het Zonecollege (VMBO) waarbij kinderen leren uit de praktijk. We zijn trots op deze vormen van ondersteuning.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie kopje extra ondersteuning.
Een kind is in de eerste jaren van zijn leven bezig de wereld om zich heen te ontdekken. Op school begeleiden de leerkrachten deze ontwikkeling. Belangrijke ontwikkelingsgebieden zijn de motorische ontwikkeling, de taal/denkontwikkeling, de rekenontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Kinderen in groep 1 en 2 krijgen volop de gelegenheid zich door het vrije spel in een rijke leeromgeving zo veelzijdig mogelijk te ontwikkelen. Naast het vrije spel, nemen expressieactiviteiten en bewegen een belangrijke plaats in.
Omdat we het belangrijk vinden de kinderen uit te dagen en verder te helpen in hun ontwikkeling, worden er ook bewuste activiteiten op het gebied van voorbereidend lezen, rekenen en schrijven aangeboden. Denk aan beginnende geletterdheid en gecijferdheid.
In groep 1 /2 werken we in periodes aan doelen en routines. We werken rond thema’s. Spelenderwijs komen de praktische ontwikkelingsgebieden voor kleuters aan bod. Leerkrachten voeren observaties uit en brengen de ontwikkeling van de kinderen in beeld en delen dit met de ouders. Een veilige plek waar ieder kind wordt 20 gezien en zich kan ontwikkelen.