De Oase

Jachtlustplein 30 a 7391 BW Twello

  • Activiteiten en doelen plannen op het keuzebord.
  • Schoolfoto van De Oase
  • Onder begeleiding leren in kleine groepjes.
  • Leren door in synergie samen te werken. Samen kun je meer.
  • Schoolfoto van De Oase

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Oase scoort jaarlijks rond het landelijk gemiddelde en de laatste jaren boven de ondergrens van de inspectie. 

De Oase is januari 2020 het laatst bezocht door de inspectie voor een thema-onderzoek. De inspectie heeft aangegeven dat het onderwijs op De Oase goed op orde is. De zaken staan goed beschreven, de kwaliteit van de instructie is hoog en het pedagogisch klimaat is goed.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen en signaleringsinstrumenten

Om de ontwikkeling van onze kinderen te kunnen volgen, maken wij gebruik van verschillende toetsen en signaleringsinstrumenten.    Voor groep 1 en 2 zijn dit:

?  Digikeuzebord

?  Dyslexieprotocol; 

?  Observatielijsten (sociaal-emotionele ontwikkeling).  

Vanaf groep 3 zijn dit:

?  CITO Spelling;

?  CITO Woordenschat;

?  CITO Rekenen en Wiskunde;

?  CITO Begrijpend lezen;

?  DMT en AVI (technisch lezen);

?  KanVAS (Kanjer Volg en Advies Systeem, sociaal-emotionele ontwikkeling);

? Methode gebonden toetsen.  

Verslaglegging van de resultaten van deze toetsen vindt plaats in het portfolio dat ieder kind vanaf groep 2 twee keer per jaar mee naar huis krijgt (zie jaarplanning op onze website).   Video Interactie Begeleiding (VIB) Soms gaat het met een kind, een groepje kinderen of een klas niet zoals we het graag zouden willen. Soms wil een leerkracht het eigen functioneren graag versterken. Op onze school kunnen we hiervoor VIB inzetten. VIB is een sterk hulpmiddel om oplossingen te zoeken. Er worden dan video opnames gemaakt van de klassensituatie of de leerling(en). Deze beelden worden met de leerkracht bekeken en besproken. Er zijn binnen het PCBO Voorst meerdere gecertificeerde begeleiders van VIB. Een goede communicatie is de basis voor een goede relatie. VIB werkt aan een goede communicatie tussen leerkracht en klas, leerling en leerkracht en leerling en leerling. Door goed naar de beelden te kijken, proberen we de sterke momenten in de communicatie te vinden en te benoemen hoe mensen op elkaar reageren. Soms zeggen lichaamstaal en blikken nog meer dan woorden. Als je bewust bent van je eigen gedrag is het gemakkelijker daar verandering in aan te brengen en een relatie of bepaald gedrag te verbeteren of te herstellen. Een VIB traject bestaat meestal uit 4 tot 6 opnames. De beelden worden alleen voor de begeleiding gebruikt en daarna vernietigd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uit de gegevens die wij van het voortgezet onderwijs krijgen blijkt dat bijna alle kinderen uitstromen volgens het oorspronkelijke advies van De Oase.

Het advies is gebaseerd op de citotoetsen gedurende meerdere schooljaren, inzet/werkhouding/concentratie/huiswerkgedrag van het kind, alsmede sociaal- emotionele ontwikkeling. Het advies is een gezamenlijk gedragen advies van het hele schoolteam. Vanuit de middelbare scholen ontvangen wij bericht in welke richting een kind zich ontwikkeld. Uit deze berichten blijkt dat bijna alle kinderen uitstromen volgens het oorspronkelijk advies die zij in groep 8 van ons ontvangen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Oase werkt dagelijks met de kinderen volgens de principes van The Leader In me:

1. Wees pro-actief (onderneem actie)

2. Begin met het einddoel voor ogen (je stelt zelf doelen)

3. Belangrijke zaken eerst (prioriteiten stellen)

4. Denk win-win (de uitkomst is goed voor jou en mij)

5. Eerst luisteren, dan begrepen worden (ik luister eerst naar jou, zodat jij je echt begrepen voelt en daarna naar mij kunt luisteren)

6. Creëer synergie (samen kunnen we meer dan ik alleen)

7. Houd de zaag scherp. (zorg goed voor jezelf, zonder dat dit ten koste gaat van een ander)

Daarnaast werken we met de Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ongekend groeien
  • Pro-actief
  • Denk win-win

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Oase is in januari 2020 het laatst bezocht door de inspectie voor een thema-onderzoek. De inspectie heeft aangegeven dat de instructies van hoge kwaliteit zijn, dat de zaken goed geborgd staan en dat er een goede pedagogische sfeer heerst.

Terug naar boven