Christelijke Basisschool Klingelenburg

Weerklank 10 4176 CE Tuil

Schoolfoto van Christelijke Basisschool Klingelenburg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanwege de scholensluitingen in 2019-2020 en 2020-2021 heeft de inspectie besloten op een andere wijze met de data van de Centrale Eindtoets om te gaan. Vandaar dat deze niet zijn opgenomen in het overzicht. 

De afgelopen jaren heeft de Klingelenburg kleine groepen 8 gehad. Statistisch gezien zijn kleine groepen lastiger te 'middelen' dan grote groepen.  De spreiding is groot. (In 2021-2022 waren er 5 leerlingen in groep 8. ) 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school werkt met de SLO kerndoelen. De lesmethodes zijn daarop gebaseerd. De lesmethodes kennen eigen toetsen zodat steeds gekeken wordt of het geleerde ook wordt beheerst. 

Tweemaal per jaar worden er methode onafhankelijke toetsen afgenomen, de Cito-toetsen. Midden en Eind. We nemen de toetsen af voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, woordenschat en spelling. De resultaten worden tijdens de groepsbesprekingen geanalyseerd en geëvalueerd door de leerkracht en de intern begeleider. Die analyse vindt plaats op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Op leerling- en groepsniveau worden de resultaten gebruikt voor de afstemming van de instructie en de leerstof. Op schoolniveau worden de resultaten gebruikt als belangrijke input voor de ontwikkeling van onderwijskundig beleid. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om het voorlopig advies te bepalen, kijkt de school naar testuitslagen van het leerlingvolgsysteem (LVS). De werkhouding en motivatie van je kind tellen hierbij mee.  Vervolgens wordt er in samenspraak met ouders in het begin van groep 8 evt een NIO toets (IQ onderzoek) afgenomen.



Verder wordt het voorlopig advies door de leerkracht & intern begeleider in fasen opgesteld. Hierbij wordt gekeken naar werkhouding, taakaanpak en de resultaten uit de lessen. 



In samenspraak met de ouders (2x per jaar minimaal) worden bovenstaande resultaten besproken.



Let op, het gaat hierbij altijd om de inschatting van de school over uw kind.



Nadat uw kind in februari de doorstroomtoets heeft gemaakt wordt het advies pas definitief. Het advies kan evt nog worden bijgesteld naar boven.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons doel is dat kinderen zich ontwikkelen tot evenwichtige mensen, verantwoordelijke burgers, in een veilige schoolomgeving.

Het gevoel van veiligheid is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen hebben leerkrachten nodig die liefdevol, eerlijk en betrouwbaar zijn. En een schoolomgeving waarin de veiligheid gewaarborgd wordt met duidelijke regels en afspraken en leerkrachten die daarop toezien. 

In een veilige omgeving kunnen kinderen leren om op zichzelf te vertrouwen en anderen te vertrouwen. We gebruiken daarvoor De Vreedzame School als ondersteunend programma. Daarin wordt de verantwoordelijkheid van kinderen voor hun eigen omgeving en relaties gestimuleerd. Deze uitgangspunten zijn essentieel voor een vreedzame school en een vreedzame samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2013 heeft de Onderwijsinspectie onze school voor het laatst uitgebreid bezocht. We zijn trots dat ons werk en onze resultaten als positief zijn beoordeeld.

Terug naar boven