Christelijke Basisschool Klingelenburg

Weerklank 10 4176 CE Tuil

Schoolfoto van Christelijke Basisschool Klingelenburg

Het team

Toelichting van de school

Onderwijs is mensenwerk. Op de Klingelenburg hebben we een professioneel team dat het kind centraal stelt en de lat hoog legt. We analyseren ons onderwijs continu en passen steeds aan. 

Een punt van zorg zijn de personeelstekorten in het onderwijs. Hier hebben wij (ook) last van. Het lukt niet altijd om een vervangende leerkracht te vinden. Dit probleem is nog niet opgelost. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Voor de vervanging van afwezige (zieke) leerkrachten, maakt onze school, samen met de andere CPOB scholen, gebruik van een invallerspool, IPPON.
Zij leveren gekwalificeerde invalleerkrachten voor het basisonderwijs. De afgelopen jaren hebben we moeite om geschikt vervangend personeel te vinden. Het lerarentekort is ook hier sterk voelbaar. 

Mochten er geen mensen beschikbaar zijn dan onderzoekt de directie of er geschoven kan worden met de taken van mensen binnen het team. Maar soms lukt het niet (meer) een goede oplossing te vinden. In het uiterste geval kan het voorkomen dat aan ouders wordt gevraagd hun kind(eren) thuis op te vangen. Natuurlijk worden de ouders hierover tijdig geïnformeerd via Social Schools. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schooljaar 2023-2024 wordt gewerkt in de volgende combinatiegroepen:

  • Groep 1-2A  juf Geke en juf Maria
  • Groep 1-2B  juf Anneke
  • Groep 3-8  juf Denise en juf Corrie
  • Groep 4-5  juf Margot en juf Caroline
  • Groep 6-7  juf Suzanne

Onze onderwijsassistenten juf Patricia en juf Frances en bieden structurele ondersteuning in de groep

Intern begeleider: Roos van Toorn (di en do)


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De verdeling van onderwijstijd in groep 1 en 2 verloopt niet volgens "aparte vakken". We bieden alle leerdoelen in geïntegreerde thema's en activiteiten aan.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De verdeling van de onderwijstijd is een gemiddelde. Op basis van analyses van onze resultaten kunnen we daar per groep in variëren. De ene groep heeft wellicht meer aandacht voor lezen nodig terwijl in een andere groep het accent meer op rekenen ligt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Klingelenburg hebben we het basisprincipe van Passend Onderwijs al heel lang omarmd: we gunnen ieder kind een schoolperiode in de eigen omgeving, dichtbij huis, samen met de andere kinderen uit het dorp. We richten ons primair op de mogelijkheden en de kansen, niet op de beperkingen en bedreigingen. Indien nodig overleggen we met ouders waar de grenzen liggen en wat de mogelijkheden en alternatieven zijn. 

Het lukt niet altijd op de reguliere basisschool. Sommige kinderen zijn aangewezen op speciaal basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs. Bepo (Samenwerkingsverband Betuws Passend Onderwijs) stelt vast of een leerling toelaatbaar is tot deze vormen van onderwijs en werkt daarom nauw samen met deze onderwijsinstellingen. De zorg voor kinderen is echter niet alleen de verantwoordelijkheid van het onderwijs. Daarom werkt BePO intensief samen met ketenpartners uit de jeugdgezondheidszorg, de jeugdhulpverlening en het maatschappelijk werk. Indien nodig of gewenst kan de school ook zelf (beperkt) extra expertise inzetten. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school streeft naar een doe-klas waar leerlingen met een praktische behoefte bediend kunnen worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat is voor- en vroegschoolse educatie?

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt binnen ons kindcentrum aangeboden in de peutergroep. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

Vanuit een subsidie die ons kindcentrum heeft ontvangen vanuit de gemeente is kan extra lesaanbod op gebied van woordschatontwikkeling worden aangeboden tot en met groep 3. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de methode LOGO 3000.

Terug naar boven