Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Schooljaar 2023-2024 wordt gewerkt in de volgende combinatiegroepen:
- Groep 1-2A juf Geke en juf Maria
- Groep 1-2B juf Anneke
- Groep 3-8 juf Denise en juf Corrie
- Groep 4-5 juf Margot en juf Caroline
- Groep 6-7 juf Suzanne
Onze onderwijsassistenten juf Patricia en juf Frances en bieden structurele ondersteuning in de groep
Intern begeleider: Roos van Toorn (di en do)
De verdeling van onderwijstijd in groep 1 en 2 verloopt niet volgens "aparte vakken". We bieden alle leerdoelen in geïntegreerde thema's en activiteiten aan.
De verdeling van de onderwijstijd is een gemiddelde. Op basis van analyses van onze resultaten kunnen we daar per groep in variëren. De ene groep heeft wellicht meer aandacht voor lezen nodig terwijl in een andere groep het accent meer op rekenen ligt.
Op de Klingelenburg hebben we het basisprincipe van Passend Onderwijs al heel lang omarmd: we gunnen ieder kind een schoolperiode in de eigen omgeving, dichtbij huis, samen met de andere kinderen uit het dorp. We richten ons primair op de mogelijkheden en de kansen, niet op de beperkingen en bedreigingen. Indien nodig overleggen we met ouders waar de grenzen liggen en wat de mogelijkheden en alternatieven zijn.
Het lukt niet altijd op de reguliere basisschool. Sommige kinderen zijn aangewezen op speciaal basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs. Bepo (Samenwerkingsverband Betuws Passend Onderwijs) stelt vast of een leerling toelaatbaar is tot deze vormen van onderwijs en werkt daarom nauw samen met deze onderwijsinstellingen. De zorg voor kinderen is echter niet alleen de verantwoordelijkheid van het onderwijs. Daarom werkt BePO intensief samen met ketenpartners uit de jeugdgezondheidszorg, de jeugdhulpverlening en het maatschappelijk werk. Indien nodig of gewenst kan de school ook zelf (beperkt) extra expertise inzetten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school streeft naar een doe-klas waar leerlingen met een praktische behoefte bediend kunnen worden.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt binnen ons kindcentrum aangeboden in de peutergroep. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Vanuit een subsidie die ons kindcentrum heeft ontvangen vanuit de gemeente is kan extra lesaanbod op gebied van woordschatontwikkeling worden aangeboden tot en met groep 3. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de methode LOGO 3000.