R.K. basisschool de Wiekslag

Bruno van Ommenstraat 34 7651 BS Tubbergen

Schoolfoto van R.K. basisschool de Wiekslag

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We maken gebruik van de eindtoets van AMN, omdat dit een adaptieve eindtoets is. We kiezen hiervoor omdat we het belangrijk vinden dat de eindtoets aansluit bij het ontwikkelingsniveau van de leerlingen, zodat alle kinderen succeservaringen kunnen opdoen. De AMN-eindtoets heeft een andere normering dan de Cito-Eindtoets waardoor een vergelijking met voorgaande jaren lastiger is. Wel is er een vergelijking te zien met het landelijk gemiddelde. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 worden kinderen gevolgd d.m.v. observatie. De gegevens worden ingevuld in de ontwikkelingslijnen van de module voor het jonge kind binnen ons administratieprogramma Parnassys.

Vanaf groep 3 worden 2 keer per jaar de tussentijdse toetsen van Cito afgenomen. In groep 3 voor technisch lezen de AVI en de DMT en Cito rekenen. Voor de groepen 4 tot en met 8 ook AVI en DMT en rekenen en daarnaast Spelling en Begrijpend lezen.  

Verder vinden er dagelijks observaties plaats en worden er tussentijdse toetsen afgenomen vanuit de methodes. Vanaf groep 5 werken de kinderen digitaal en zijn de resultaten zichtbaar in het leerlingendashboard. 

We zijn voornamelijk gericht op groei en ontwikkeling van individuele leerlingen en gebruiken hiervoor observaties, diagnostische gesprekken en kindgesprekken, en de dagelijkse resultaten binnen de methode en de tussentijdse methodetoetsen. Daarnaast gebruiken we groeps- en schoolresultaten voor aanpassingen in ons aanbod. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 krijgt uw kind een voorlopig advies, en in de loop van groep 8 een definitief advies. Dit advies wordt gegeven op basis van de tussentijdse toetsresultaten (Cito LOVS) en op basis van observatiegegevens. Natuurlijk zijn toetsresultaten belangrijk, maar op de Wiekslag vinden we eigenschappen zoals zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en motivatie nog veel belangrijker.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen een veilige en respectvolle school zijn en richten ons actief op het creëren van een positief klimaat, zodat wenselijk gedrag en leren bevorderd wordt. 

De gedragsregels worden visueel gemaakt in de school op elke verdieping, en zijn: 

  1. Voor groot en klein zullen we aardig zijn
  2. De school is binnen een wandelgebied, buiten hoeft dat lekker niet
  3. Goed voor je spullen zorgen, denk aan de dag van morgen

Elk schooljaar starten we in de groepen met 'de Gouden Weken'. Er wordt extra aandacht besteed aan een positieve groepsvorming. Daarnaast wordt er tijdens de nationale week tegen pesten op de Wiekslag de 'Vriendjesweek' georganiseerd. Er zijn dan allerlei lessen en extra activiteiten op het gebied van positief omgaan met elkaar. Vanaf groep 4 werken we zoveel mogelijk in vaste groepen en worden de groepen niet meer gemixt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokkenheid
  • welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven