Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Alle groepen gaan 5 gelijke dagen naar school. Ze volgen de lessen die op het rooster staan. We schenken veel aandacht aan de basisvakken rekenen, taal en lezen. In de onderbouw leren de kinderen door veel te spelen en te ontdekken. Naast de basisvakken is er aandacht voor wereldoriëntatie en de creatieve vakken. Verder zijn er gymlessen en vanaf groep 3 ook zwemactiviteiten. Voor alle groepen zijn er activiteiten op het gebied van kunst en cultuur.
We hebben een plusgroep voor leerlingen van groep 1 t/m 4 en van groep 5 t/m 8, hierin krijgen de kinderen een verrijkt aanbod. Ook hebben we een klusgroep in de bovenbouw voor kinderen die graag met de handen willen werken en talenten op dit gebied willen ontwikkelen.
De Wiekslag is Opleidingsschool en we begeleiden altijd diverse studenten.
Kleuters in de instroomgroep gaan 4 dagen naar school van 8.30 tot 14.00 uur en zijn op woensdag vrij. De kleuters van groep 1 en 2 gaan 5 dagen naar school van 8.30 tot 14.00 uur net als de rest van de school.
We hanteren het 5-gelijke dagen model. Dat wil zeggen dat de kinderen vanaf groep 1 tot en met groep 8 elke dag naar school gaan van 8.30 tot 14.00 uur. De kinderen van de instroomgroep (geboren vanaf 1 januari lopend schooljaar) gaan vier dagen naar school, zij zijn op woensdag vrij.
We bieden onderwijs voor alle kinderen van 4 tot 13 jaar en werken hiermee in een leerstofjaarklassensysteem. De leerkracht geeft gedifferentieerd les op 3 niveaus (basis, intensief en verrijkt). In iedere klas staan 1 of 2 groepsleerkrachten welke ondersteund worden door leerkrachtondersteuners / onderwijsassistenten. Een leerkrachtondersteuner / onderwijsassistent geeft hulp aan 4 à 5 groepen.
Zo nu en dan worden er specialisten ingezet vanuit het samenwerkingsverband of huren we externe specialisten in. We werken hier zoveel mogelijk systeemgericht, dus wat heeft onze organisatie nodig, en waar nodig kindgericht. Welke onderwijsbehoefte heeft het kind en hoe kunnen we hierbij aansluiten. We hebben ruim ervaring met slechthorende kinderen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen de Wiekslag werken we steeds meer met professionele leergemeenschappen. Binnen elke commissie zijn er deelnemers en kartrekkers die zich ook professioneel ontwikkelen en samen op een steeds hoger plan komen. We kijken wat er nodig is binnen de school en daar spelen we op in. Momenteel zijn er bijvoorbeeld collegiale consultaties op het gebied van rekenen en Effectief lezen. Zo borgen we onze afspraken en leren we samen.
De Wiekslag werkt samen met de kinderdagverblijven in de buurt. Jaarlijks is er een VVE-overleg waarbij leerkrachten en medewerkers van kinderdagverblijven aanwezig zijn.
Het kinderdagverblijf geeft in het overdrachtsdocument haar indruk over het kind weer. Er worden aandachtspunten benoemd met betrekking tot de ontwikkeling op basis van gerichte observatie en ervaringen gedurende de periode dat een kind bij de voorschoolse voorziening is geweest. Indien er sprake is van zorg of van een VVE indicatie worden deze kinderen overgedragen middels een warme overdracht op de leeftijd van 3.5 jaar.
De school kan dan meekijken en -denken over de desbetreffende leerlingen en bepalen welke ontwikkeling en interventies er wenselijk zijn voor een goede start op de basisschool. Daarnaast meedenken of een start op de basisschool tot de opties behoort of dat er verdere diagnostiek, inzet van hulpverlening of een verwijzing naar een andere vorm van onderwijs wenselijk is.
Bij ons op school hebben we ervoor gekozen dat de IB-er gericht meekijkt. De VVE kinderen worden binnen de huidige zorgondersteuning meegenomen en extra ondersteund op het ontwikkelingsgebied waar de zorg ligt. Binnen de Wiekslag kunnen we gebruik maken van een OAS (Onderwijsassistent) die gericht ondersteuning kan bieden naast het aanbod van de leerkracht.