IKC BinnensteBuiten

Prins Johan Frisoplaats 3a 4196 JC Tricht

  • Schoolfoto van IKC BinnensteBuiten
  • Schoolfoto van IKC BinnensteBuiten
  • Schoolfoto van IKC BinnensteBuiten
  • Schoolfoto van IKC BinnensteBuiten

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij bieden een onderwijsprogramma dat aansluit op de kerndoelen voor het basisonderwijs. De leerkrachten verzorgen het onderwijsprogramma waarbij zij zoveel mogelijk inspelen op de verschillen tussen de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden van de kinderen. We hebben ervoor gekozen om het planmatig handelen zoveel mogelijk naar het schoolniveau te tillen. Dit betekent dat we werken met onderwijsplannen waarin opbrengstgericht en passend onderwijs aan de hele onderwijs populatie is beschreven. Dit doen we systematisch en met duidelijke en ambitieuze doelen. 

De gemiddelde eindscores doen niet altijd recht aan de verschillen tussen leerlingen. De leerlingenpopulatie per groep is elk jaar anders en divers. Dit verklaart de verschillen in de gemiddelde cito eindscore van de afgelopen schooljaren. De doorstroomtoets is bedoeld als advies voor het best passende type vervolgonderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ons volgprogramma
Ons onderwijs is erop gericht dat leerlingen een doorgaande ontwikkeling doormaken. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, de één gaat wat sneller en de ander wat langzamer. Het ene kind is bijvoorbeeld eerder aan lezen toe dan het andere kind. Het ene kind heeft wat meer begeleiding nodig dan het andere. Wij volgen de ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig en alles is erop gericht om de talenten van alle kinderen optimaal te ontwikkelen.
Via het leerlingvolgsysteem (LVS) krijgt de leerkracht zicht op de voortgang van een individuele leerling, maar ook op het niveau van een groep en de school als geheel. 

Leerling in Beeld
Met behulp van methode-onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld van Cito wordt de ontwikkeling op verschillende vakgebieden getoetst. Deze toetsen worden afgenomen in groep 3 tot en met 7 afgenomen in januari en juni en in groep 8 in oktober. De leerlingen maken de toets die aansluit op de leerstof die in de voorgaande periode is aangeboden en geoefend. De leerlingen van groep 8 maken in februari de landelijke doorstroomtoets.

De uitslagen van de toetsen bieden ons een objectief beeld over de leerprestaties van uw kind. Door deze toetsen jaarlijks af te nemen en de gegevens op te slaan, is het mogelijk de verrichtingen van de kinderen op langere termijn te volgen. De toetsresultaten worden gebruikt om het onderwijs op school, in de groep en per individu te analyseren, te verbeteren en te evalueren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingenpopulatie per groep is elk jaar anders en divers. En juist dat verklaart de verschillen in de gemiddelde eindscores van de afgelopen schooljaren en de uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs. Het kan gebeuren dat het ene jaar veel leerlingen met een VWO advies uitstromen, terwijl het volgende jaar meer leerlingen met een VMBO advies naar het voortgezet onderwijs gaan. 

Alle leerlingen krijgen eind groep 7 een pré-advies op basis van de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem, de methodetoetsen en hun werkhouding. Bij leerlingen die in groep 7 het pré-advies VMBO hebben gekregen wordt in groep 8 een NIO-toets uitgezet (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau). Deze toets wordt ingezet om het juiste niveau en ondersteuning te bepalen van voortgezet onderwijs en wordt afgenomen naast de doorstroomtoets. In groep 8 krijgen alle leerlingen in maart het definitieve schooladvies. De leerkrachten, intern begeleider en directeur komen samen tot dit advies.  


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder gedrag wordt gekleurd door de waarden en normen die in de samenleving gelden en die bepalen wat passend gedrag is. Elk mens moet deze waarden en normen ontdekken en leren kennen. Ook moet ieder mens vaardigheden hebben om voor zichzelf uit te maken wat “hoort” en “wat niet hoort” in verschillende situaties. Onze rol is om onze leerlingen hierin te begeleiden en te ondersteunen vanuit een positieve pedagogische benadering.

Binnen het IKC hebben we een belangrijke taak bij de persoonlijkheidsontwikkeling van het kind. Bij een IKC denk je in eerste instantie aan ‘het leren’. Op ons IKC vinden we de sociaal-emotionele ontwikkeling net zo belangrijk. Wij gaan ervan uit dat een kind dat in balans is op leergebied beter zal kunnen presteren. Naast het aanleren van de basisvaardigheden en de algemene ontwikkeling besteden wij evenveel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Wij willen hen ook op dit gebied een goede basis mee geven om later in de maatschappij optimaal te kunnen functioneren.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Ruimte
  • Relatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft op 20 januari 2015 een schoolbezoek van de Inspectie van het Onderwijs gehad, in het kader van het landelijk stelselonderzoek.

De volgende tekst komt uit het inspectierapport: ‘Het onderwijs op basisschool Op 't Hof is op alle gebieden van voldoende kwaliteit. De eindopbrengsten zijn voldoende. Alle indicatoren van het onderwijsproces zijn als voldoende beoordeeld. Dat betreft de aspecten leerstofaanbod, onderwijstijd, schoolklimaat, didactisch handelen, afstemming op verschillen in ontwikkeling en zorg en begeleiding. Ook de kwaliteitszorg is op orde. Twee indicatoren zijn zelfs als goed beoordeeld. De school werkt namelijk zeer planmatig aan verbeteractiviteiten en ook de borging van de kwaliteit van het onderwijsleerproces is een voorbeeld voor anderen. Dat op basisschool Op 't Hof de kwaliteit van het onderwijsleerproces op alle fronten voldoende is hangt samen met het niveau waarop de kwaliteitszorg van de school georganiseerd en uitgevoerd wordt.’

Terug naar boven