IKC BinnensteBuiten

Prins Johan Frisoplaats 3a 4196 JC Tricht

  • Schoolfoto van IKC BinnensteBuiten
  • Schoolfoto van IKC BinnensteBuiten
  • Schoolfoto van IKC BinnensteBuiten
  • Schoolfoto van IKC BinnensteBuiten

Het team

Toelichting van de school

Op het IKC werkt een enthousiast en betrokken team. We werken met verschillende medewerkers binnen het IKC. Binnen de verschillende units werken er  leerkrachten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten. Binnen het IKC werkt een eventmanager, de conciërge, de intern begeleider en de directeur. We maken gebruik van een vakleerkracht bewegingsonderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het onderwijzend personeel heeft recht op verlof. We onderscheiden hierbij vakantieverlof, maar men heeft ook recht op verlof voor: verhuizing, huwelijk, overlijden, ziekenhuisbezoek etc. Het verlof is in de CAO vastgelegd. 

Het vakantieverlof wordt in de schoolvakanties van de leerlingen opgenomen. In een enkel geval ruilt een parttimer met een andere parttimer van werkdagen, zodat de lessen van de leerlingen in ieder geval doorgaan. 

Bij ander kortdurend verlof, vraagt de medewerker tijdig het verlof aan, zodat we in de vervangingspool een vervanger kunnen aanvragen.

De afgelopen jaren is het vinden van vervanging bij ziekte van leerkrachten in het basisonderwijs een toenemend probleem geworden. Ook binnen onze organisatie komt het voor dat de schoolleiding geen vervangers kan vinden. Indien er via IPPON geen vervanger beschikbaar is, dan zal gekeken worden naar de mogelijkheid van het inschakelen van parttimers van de eigen school.

Als er geen vervanging is voor de groep wordt er gekeken of de kinderen kunnen worden verdeeld binnen het IKC. De tweede dag zonder vervanging kan de groep naar huis worden gestuurd. Dit is alleen in uiterste nood.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs is ingedeeld in 3 units:

- Unit 1-2-3

- Unit 4-5-6

- Unit 7-8

Leerkrachten en leerkrachtondersteuners werken in deze units in een gedifferentieerd team samen met mensen van binnen en buiten de school. Omdat wij ervoor hebben gekozen om op deze manier te werken, is er meer ruimte om goed in te spelen op de verschillen tussen leerlingen. Daarnaast kunnen leerkrachten binnen de unit gebruikmaken van elkaars kwaliteiten. Ook is het zo dat leerlingen van elkaar leren en meer eigenaar zijn van hun eigen leerproces.

Behalve de lokalen voor instructie en werken, maken wij met de verschillende units ook gebruik van een leerplein. Dit is een centrale ruimte waar leerlingen zelfstandig of in groepjes aan opdrachten kunnen werken. Hier gelden duidelijke regels voor iedereen, zodat leerlingen rustig kunnen werken en zich goed kunnen concentreren. Ondertussen kan er in het klaslokaal een goede instructie gegeven worden.

Collega’s van dezelfde unit overleggen wekelijks met elkaar. Daarnaast hebben we een intern begeleider die leerkrachten helpt om (zorg-)leerlingen op een goede manier te begeleiden. De intern begeleider kan op haar beurt weer hulp vragen aan specialisten van verschillende instanties. De algehele coördinatie en eindverantwoordelijkheid ligt bij de directeur.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij werken met een heldere zorgstructuur. Deze is erop gericht om leerlingen binnen de groep optimaal te laten functioneren. We streven naar een ononderbroken ontwikkeling en ontplooiing van ieder kind. Door samenwerking van leerkrachten, ouders en leerlingen wordt er tijdig gesignaleerd of de onderwijsbehoeften van de leerling nog aansluiten bij ons onderwijsaanbod.

Iedere leerling is uniek en wordt gewaardeerd. Extra zorg en stimulans zijn daarbij soms nodig. Niet alleen als de leerling moeite heeft met de leerstof of met het omgaan met anderen op school, maar óók als de leerling meer kan. Leerlingen verschillen in hun behoefte aan instructie en in behoefte aan pedagogische ondersteuning. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor de uitvoering van de zorg. Samen met de intern begeleider wordt er gekeken naar het verbeteren van de leerprestaties, het welbevinden van de leerling en het begeleiden van de leerkrachten. 

Onderwijsaanpak
Voor alle vakken hanteren we een basisaanpak. De verschillende aanpakken worden als volgt vormgegeven:

Technisch lezen, Spelling, Rekenen, Begijpend lezen
Verrijkt/verdiept  -  Compacte basis + verrijking en verdieping
Basis  -  Standaard landelijke methode (referentieniveau 1S)
Intensief  -  Intensieve basis (referentieniveau 1F)
Zeer intensief  -  Zeer intensieve basis 

We hebben de ambitie dat niet één kind onze school laaggeletterd of laaggecijferd onze school verlaat. Daarom hebben we de volgende schoolambitie vastgesteld:
Minimaal 100% van de leerlingen behaalt het basisniveau 1F
Minimaal 50% van de leerlingen behaalt het streefniveau 2F/1S

Wij werken zonder groepsplannen. Wel werken we planmatig en met duidelijke afspraken over interventies op school-, groeps- en leerlingniveau. Per vakgebied hebben we beschreven welke afspraken zijn gemaakt over de opbrengsten die we nastreven, de schoolambities en de manier waarop het onderwijs passend wordt gemaakt. Ons onderwijsplan is de standaard die voor alle leerkrachten en alle groepen. Voor de evaluatie van dit onderwijsplan hebben we met de uitkomsten van de toetsen van Leerling in beeld een tweetal monitors: het schooloverzicht en het groepsoverzicht.

Het schooloverzicht geeft door zijn specifieke weergave inzicht in waar de school en elke groep afzonderlijk staat bij het realiseren van de schoolambities. Het groepsoverzicht bevat per leerling de respons op de instructie. Het groepsoverzicht bestaat uit drie delen: vaardigheidsgroei, leerdoelbeheersing en betrokkenheid. Samen geven ze aan of een leerling opbrengstgericht en passend onderwijs heeft genoten. Jaarlijks vinden er twee schoolbesprekingen en vier groepsbesprekingen plaats. De grote schoolbespreking vindt twee keer per jaar plaats, na de opbrengstmetingen halverwege en einde schooljaar. Op dat moment worden (al dan niet) interventies vastgesteld. Deze interventies zijn aanpassingen voor de duur van een half jaar op het onderwijsprogramma dat beschreven is in het onderwijsplan.

Kinderen met een speciale hulpvraag
Het kan gebeuren dat de ondersteuning die wij de leerling kunnen bieden, ontoereikend is. In dat geval hebben we de mogelijkheid gebruik te maken van aanvullende middelen die het samenwerkingsverband Betuws Passend Onderwijs (BePO) stelt. De inzet van deze ondersteuning is erop gericht de leerling met specifieke onderwijsbehoeften in een zo vroeg mogelijk stadium hulp te geven in het reguliere basisonderwijs. Het samenwerkingsverband helpt de intern begeleider en de leerkracht bij het in kaart brengen van de ondersteuningsbehoeften van de leerling en het geven van extra ondersteuning.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het komende jaar werken we vooral aan de ondersteuning voor rekenen. We hebben extra rekenmaterialen ingezet. Op het gebied van de groepsaanpak gaan we werken met Groepsgeluk, een systematische aanpak om de groep in beeld te brengen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is een VVE-school (vroeg- en voorschoolse educatie). Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool en er tevens voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. 

Terug naar boven