Basisschool De Beelen

Beelen 3 9356 CZ Tolbert

  • Schoolfoto van Basisschool De Beelen
  • Schoolfoto van Basisschool De Beelen
  • Schoolfoto van Basisschool De Beelen
  • Schoolfoto van Basisschool De Beelen
  • Schoolfoto van Basisschool De Beelen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze eindresultaten zijn de afgelopen jaren voldoende. 

De resultaten van de tussenopbrengsten worden door de inspectie als voldoende beoordeeld.   

                       

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van toetsen die bij de methodes horen en van onafhankelijke toetsen. Daarvoor gebruiken we het Cito leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar worden de leerlingen daarmee getoetst. Ook gebruiken we in groep acht een eindtoets primair onderwijs (IEP-toets). Deze toets wordt gebruikt als onderbouwing voor de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. De tussentijdse resultaten worden maandelijks besproken tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider. Ook worden de resultaten met ouders gedeeld tijdens de portfolio-gesprekken. Deze zijn twee keer per jaar. Waar nodig zijn ze vaker. De tussenopbrengsten hebben een belangrijke plek in ons onderwijsleerproces. Door de diverse toetsen houden we zicht op de onderwijsontwikkeling van onze leerlingen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Via het leerlingevolgsyseem worden de resultaten van alle leerlingen bijgehouden en daar waar nodig de leerstof bijgesteld.

Hierdoor kunnen we de kinderen een gedegen advies meegeven voor het vervolgonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Beelen willen we in een veilige, uitdagende leeromgeving de kinderen zo veel mogelijk helpen tot ontplooiing van talenten te komen. Om dat te bereiken streven we ernaar om, waar mogelijk, onderwijs op maat te bieden, de leertijd efficiënt en effectief in te vullen en leerlingen te begeleiden om zo zelfstandig mogelijk hun taken te leren uitvoeren.

Onderdeel van KiVa zijn lessen in de klas.In de lessen leren kinderen dat de hele groep een rol speelt bij het pesten. Iedereen kan een bijdrage leveren om pesten te stoppen. Als de hele groep tegen pesten is en opkomt voor gepeste leerlingen, dan helpt dat om pesten te voorkomen en op te lossen.

Op het moment dat er toch gepest wordt, gaan we een steungroep formeren. Deze groep bestaat uit kinderen, die door het gepeste kind worden gekozen, en de pester. Het doel van de steungroep is om ervoor te zorgen dat het gepeste kind het weer fijn vindt om naar school te gaan. Van ouders verwachten we dat ze hun kind op een positieve manier stimuleren om deel uit te maken van deze steungroep. Verder verwachten we van ouders dat ze meehelpen om de onrust zo klein mogelijk te houden. Dit kunnen ze doen door geen contact te zoeken met de pesters of hun ouders of berichten te plaatsen op sociale media. Dit zal zeker niet bijdragen aan het welbevinden van de kinderen op onze school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Obs de Beelen valt onder het basisarrangement. In augustus 2015 was het laatste bezoek van de onderwijsinspectie. Alle verbeterpunten in het verslag m.b.t. het laatste bezoek zijn reeds in gang gezet.

Terug naar boven