Christelijke Basisschool De Reinbôge

Waltaweg 29 8765 LM Tjerkwerd

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Reinbôge

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Signaleringswaarde Schoolweging is 27,3%

Taal:

Signaleringswaarde 1F ligt op 85% bij IEP, landelijk op 96,7%. CBS de Reinbôge scoort 96,3%, iets onder landelijk gemiddelde, maar ruim boven de 85% van de IEP lvs.

Rekenen

2F/1S signaleringswaarde 52,1%, landelijk 62,8%. CBS de Reinbôge scoort 59,3%, ruim boven sigmaleringswaarde IEP.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en juni nemen wij IEP lvs toetsen af. Daarnaast maken we gebruik van methodetoetsen. Alle toetsen analyseren we op dezelfde wijze binnen de hele school. Na afname van de IEP toetsen bespreken we met elkaar de trendanalyses en kijken we naar vervolgstappen. Wat gaan we wanneer en hoe doen. In april doen we mee met de IEP eindtoets voor groep 8. We zijn blij dat we de overstap naar IEP lvs hebben kunnen maken na een proefperiode van een schooljaar. Het is een mooi middel om te toetsen waar de kinderen op cognitief niveau zitten, maar ook op het niveau van sociaal-emotioneel (hart, hoofd en handen). Je hebt vrij snel een overzicht van waar de leerlingen zitten op een goede manier. Het is kindvriendelijke. De afname is geen stressmoment, maar een toets moment, waarbij leerlingen aangeven dat ze het leuk vinden om te doen.


De zes waarden van IEP

1. Minder toetsstress: de leerling staat centraal en niet de toets

2. Compleet kindbeeld: hoofd, hart en handen, naast taal en rekenen inzicht in leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling en creatief vermogen

3. Betekenisvoltoetsen: aansluiten bij de belevingswereld van het kind, onderbouw volgen van leerdoelen en bovenbouw referentieniveaus (start tweede helft groep 6)

4. Positieve insteek: niet afrekenen maar ontwikkelen en focus op groei van het individuele kind

5. Eigenaarschap leerling: leerling is betrokken bij eigen leerproces en dat vergroot de motivatie

6. Nakijktijd wordt leerlingtijd: automatisch nagekeken, tijd om resultaten direct met leerling te bespreken en inzicht in voortgang leerling, groep en school

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen van onze school kiezen vaak voor Marne college in Bolsward of voor het Bogerman in Sneek. 
In de gehele school nemen wij IEP lvs af. Deze toetsen sluiten goed aan bij ons onderwijs.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We zijn een kleine open school binnen het dorp Tjerkwerd.

De school is het middelpunt van het dorp.

Kinderen komen hier samen.

Ze brengen tijd onder schooltijd , maar ook na schooltijd met elkaar door.

De school vormt het middelpunt, school is de ontmoetingsplek van klein en groot.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Iedereen hoort erbij
  • Goed pedagogisch klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2023 heeft er een audit plaatsgevonden. Deze audit is met een voldoende afgerond.

Terug naar boven