'n Esch

Schoolstraat 18 7634 PS Tilligte

  • Schoolfoto van 'n Esch
  • Schoolfoto van 'n Esch
  • Schoolfoto van 'n Esch
  • Schoolfoto van 'n Esch
  • Schoolfoto van 'n Esch

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de Eindtoets 2022-2023 zijn momenteel nog niet beschikbaar in Vensters PO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito (Leerling in Beeld) en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal en rekenen. Daarnaast gebruiken we bij de kleuters de observatielijsten van de mappen fonemisch en gecijferd bewustzijn en een digitaal leerlingvolgsysteem (looqin).

We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in ons administratie- en volgsysteem Parnassys. De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid.  

Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken groepsplannen. In deze plannen wordt beschreven hoe de leerlingen zoveel mogelijk instructie en verwerking op passend niveau krijgen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure Advisering Voortgezet Onderwijs

Vorming advies uitstroomniveau naar het VO

Op basis van welke gegevens wordt het advies gebaseerd? 

Bij de vorming van het advies worden tenminste de volgende gegevens betrokken: 

ontwikkeling Nederlandse taal, technisch en begrijpend lezen, rekenen-wiskunde op basis van resultaten (niet-)methodetoetsen;
sociaal-emotionele ontwikkeling; 
gedrag; 
studievaardigheden (o.a. werkhouding, planning en organisatie). 

Belangrijk is om het totale beeld voor ogen te houden.
Naast de niet-methodetoetsen speelt ontwikkeling op leren en persoonlijke eigenschappen een rol.
Daarbij kan gebruik gemaakt worden van de gegevens van het leerlingvolgsysteem (didactisch en sociaal- emotioneel).
Uiteindelijk is het totale beeld dat de school van de leerling heeft met zijn of haar kindkenmerken doorslaggevend.  

Wie worden tenminste betrokken bij de vorming van het advies? 

Bij de vorming van het advies VO worden de volgende personen betrokken: 
- leerkrachten groep 6, 7 en 8 van de betreffende leerlingen; 
- IB; - directie. 

Ook ouders en leerling worden nadrukkelijk bij het gehele proces betrokken, zodat het voor hen logisch is waarom het uiteindelijke schooladvies gegeven wordt. Door hen hier tijdig bij te betrekken kan zowel stil gestaan worden bij didactische ontwikkeling als persoonlijke ontwikkeling.

Werkwijze bij grote discrepantie schooladvies en score centrale eindtoets. 

Valt het advies op basis van de score op de eindtoets (het ‘toetsadvies’) hoger uit dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies.Indien de school het advies naar boven toe wil bijstellen dan vindt er overleg met ouders en leerling plaats.   Als de score op de eindtoets (toetsadvies) onder het niveau ligt van het schooladvies, dan wordt het advies van de school niet aangepast. Het schooladvies van het primair onderwijs, betreffende het niveau, is leidend bij de toelating tot het voortgezet onderwijs: leerlingen worden conform het schooladvies in het voortgezet onderwijs geplaatst.Dit betreft het niveau van de leerling.
De VO-school mag een leerling (in overleg met ouders en leerling) desgewenst hoger plaatsen.Lager plaatsen kan alleen op verzoek van ouders en leerling. 

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school.Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur.En op het voor hen best passende niveau.

Dit zijn maatregelen: 

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten.Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.
Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
- Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
- Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor een goed leerklimaat is het essentieel dat de school een veilige plek is, veilig voor leerlingen, leraren en ouders. Dit is een voorwaarde om te leren. Op deze manier werken wij samen aan goed onderwijs vanuit onze katholieke identiteit. Wij proberen daarbij zaken als veiligheid, vertrouwen en respect voor elkaar een actieve plaats in ons onderwijs te geven. We willen de leerlingen van onze school duidelijk, positief en met eigen verantwoordelijkheid benaderen. Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectiebezoek 28-02-2020  

Op 28 februari is basisschool ’n Esch bezocht door onderwijsinspecteur Niels van Leuteren. Hij bezocht onze school in het kader van de vierjaarlijkse cyclus en het betrof een thema-onderzoek. Thema van dit onderzoek: “didactisch handelen”.  

De inspecteur heeft op deze vrijdagochtend eerst een gesprek met directie, locatie coördinator en IB. Hier stelt hij vragen m.b.t. onze visie op de kwaliteit van ons onderwijs en onze ontwikkelpunten. Hij refereert aan ons schoolplan en jaarplan en is benieuwd waar we accenten leggen en hoe we de voortgang bewaken.  De highlights die hij uit dit gesprek haalt zijn: Bewegend leren, zien we dat terug en is het ondersteunend aan het lesdoel? Kansrijke combinatiegroepen; lukt het om instructie groepsdoorbrekend te laten zijn? Prikkelende vragen en procesgerichte feedback; in hoeverre lukt ons dat al?  

Niels van Leuteren bezoekt alle groepen. Groep 1-2, groep 3-4 en groep 5-6 en groep 7-8.  Tijdens de klassenbezoeken gaat er steeds iemand van directie of IB mee.  Na de bezoeken spreekt hij met de leerkrachten, samen met directie, locatiecoördinator en IB. hieruit volgt een korte conclusie en algemene indruk.  

Algemene indruk is zeer positief. Niels van Leuteren geeft aan dat hij een kwalitatief goede lessen ziet; passende werkvormen en oog voor de verschillende niveaus in de groep.
Er is veel structuur, het tempo ligt op een fijne manier best hoog en hij ervaart heel betrokken leerlingen. 
Wat betreft het pedagogisch klimaat; De inspecteur merkt meer gecompliceerd gedrag zeker op en ziet ook dat er op ’n Esch genoeg ruimte en veerkracht is om hiermee om te gaan; de didactiek en de structuur staan op een sterke manier. We zijn al goed aan het oefenen met het stellen van prikkelende en open vragen.

Wat hem opvalt is dat leerkrachten soms veel vragen tegelijk stellen, of vragen waarop ze erg aansturen op het antwoord. Hier kunnen we nog wel wat creatiever in worden.  Wat betreft kansrijke combinatiegroepen; hier ziet hij heel mooie voorbeelden. We zijn duidelijke de ontwikkelingsfase en dat mag ook; we kunnen nog meer de verbinding zoeken. 

Groot compliment voor ’n Esch is dat de inspecteur ons vraagt of we niet voor het predicaat “goede school” willen gaan. Hij ziet hier mogelijkheden voor én het zou een mooie opsteker zijn voor team, ouders, leerlingen. Ook zou het een boost kunnen geven aan onze OG atol en aan KONOT. We zijn zelf natuurlijk ook trots op ’n Esch; op het goede onderwijs dat er gegeven wordt en de mooie onderwijskundige ontwikkelingen die er plaatsvinden. Het lijkt ons dan ook zeker de moeite waard om te onderzoeken of we dit proces samen willen aangaan. Hierover later meer…  Van het bezoek zal vanuit de Onderwijsinspectie geen verslaglegging komen. De resultaten worden meegenomen in “De staat van het onderwijs 2020”. 

Terug naar boven