Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies van hun leerkracht. In de eerste of tweede volle week van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. De uitslag hiervan ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart. Vervolgens ontvangen de leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Indien het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dat dan te motiveren. Aanmelden voor het VO met het definitieve advies gebeurt tussen 25 maart en 31 maart.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Als school maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem CITO 3.0. Tweejaarlijks krijgen de kinderen op verschillende vakgebieden landelijk genormeerde toetsen aangeboden waarbij de score afgezet wordt tegen het landelijk gemiddelde. Op deze manier kunnen wij duidelijk in beeld brengen of uw kind voldoende ontwikkeling doormaakt en welke interventies daarop volgen. Uiteraard worden deze toetsen met u besproken. Daarnaast geeft het de school inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs binnen de gehele school. Op deze wijze borgen en sturen wij bij waar wenselijk.
Onze ambitie is om elke leerling een passend en kansrijk schooladvies te geven met ruimte om zich verder te ontwikkelen op de vervolgschool.
Elke leerling krijgt in leerjaar 7, tijdens het voortgangsgesprek in maart, het voorlopig schooladvies. Dit voorlopige advies wordt door de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8, samen met de directeur en intern begeleider opgesteld. Hierbij staan de persoonlijke ontwikkeling, de resultaten en de verwachtingen van ieder kind centraal.
In leerjaar 8, in januari, krijgt elke leerling het schooladvies. Dit wordt wederom opgesteld door leerkrachten uit de groepen zes, zeven en acht, de intern begeleider en de directeur. Wij geven geen ‘formeel’ brugklasadvies. Wij kunnen dit tijdens het adviesgesprek wel benoemen om ouders onderbouwing te geven aan een richting die passend zou kunnen zijn voor de leerling.
In februari nemen alle leerlingen deel aan de Doorstroomtoets. Wanneer een leerling hoger scoort dan het schooladvies, is het mogelijk om het schooladvies naar boven bij te stellen. In de eerste weken van maart wordt het definitieve schooladvies gegeven, waarop eind maart de leerlingen zich met dit advies aanmelden op de middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een prettig schoolklimaat!
Wij vinden het erg belangrijk dat kinderen zich goed voelen in onze school. Vanuit welbevinden en betrokkenheid ontwikkelen kinderen zich en als die twee belangrijke aspecten goed zijn en in balans met elkaar kan een kind zich optimaal ontwikkelen.
Samen volgen wij de ontwikkeling optimaal en gaan voortdurend met kinderen, ouders en elkaar in gesprek om kinderen optimaal te laten ontwikkelen en het welbevinden en de betrokkenheid te vergroten.
Samen leven, samen leren!
19 maart 2019 heeft de inspecteur een bezoek gebracht aan onze school voor het vierjaarlijkse verificatieonderzoek. Het was een dag waarbij wij de inspecteur hebben laten zien wie wij zijn als school en waar wij voor staan. Gedurende deze dag heeft de inspecteur enkele klassen bezocht, gesproken met leerlingen, leerkrachten en het management van de school.
De focus van de dag heeft gelegen op vijf standaarden vanuit het inspectiekader.
Voor onze school waren dit de volgende standaarden:
Zicht op ontwikkeling. Voldoende/ruim voldoende.
Didactisch handelden. Voldoende/ruim voldoende.
Extra ondersteuning. Voldoende.
Kwaliteitscultuur. Ruim voldoende.
Verantwoording en dialoog. Voldoende.
Aan het einde van de dag is het team met de inspecteur in gesprek gegaan over zijn bevindingen. Hierbij is nadrukkelijk uitgesproken dat de kwaliteit van de school goed op orde is en dat er hoge verwachtingen zijn over de verdere ontwikkelingen. Hierbij hebben wij ook positief kritische feedback ontvangen waar wij de komende periode verder mee aan de slag kunnen. Terugkijkend op de dag heeft de inspecteur onze bevlogenheid gezien, de veilige omgeving waarin onze kinderen leren benoemd en is hij opbouwend kritisch geweest. Een bezoek waar wij trots op zijn.