Basisschool De Boemerang

Rijperkerkstraat 2 5035 BR Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool De Boemerang
  • Schoolfoto van Basisschool De Boemerang
  • Schoolfoto van Basisschool De Boemerang
  • Schoolfoto van Basisschool De Boemerang

Het team

Toelichting van de school

Naast bovengenoemde vakleerkrachten zijn er ook een dansdocent en dramadocent aanwezig.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Een groepsleerkracht zal in eerste instantie worden vervangen door een bekende collega van de school. Indien dit niet mogelijk is, wordt vervanging aangevraagd vanuit de vervangerspool.
Wanneer er geen vervanging beschikbaar is, zullen leerlingen opgedeeld worden over de overige groepen om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. In overleg met de MR zijn er afspraken gemaakt over de ziektevervanging van personeel. Deze afspraken zijn te vinden via de website van onze school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijzend personeel:
Groep 1-2 A Juffrouw Mirn en meneer Harry
Groep 1-2 B Juffrouw Jolien en juffrouw Mirjam
Groep 1-2C  Juffrouw Pleun
Groep 1-2 D Juffrouw Esther en juffrouw Mirn
Groep 3A Juffrouw Margriet en juffrouw Willemien
Groep 3B Juffrouw Pauline
Groep 4 Juffrouw Monique en juffrouw Joyce
Groep 4-5 Juffrouw Ellen en juffrouw Sanne
Groep 5 Meneer Jasper
Groep 6 Meneer Mark en juffrouw Linda
Groep 6-7A Meneer Hein
Groep 7 Juffrouw Angela en juffrouw Sabine
Groep 8 Juffrouw Inge en juffrouw Irene

Specialisten:
Sport en bewegen: juffrouw Evelien
Drama: juffrouw Irene
Meer- en hoogbegaafdheid: Juffrouw Willemien
Taal en Lezen: juffrouw Sanne
Rekenen: meneer Jasper en juffrouw Inge
Muziek: Juffrouw Lisa

Ondersteuners:
Juffrouw Anne-Marie
Juffrouw Michelle
Juffrouw Nienke

Managementassistent:
Juffrouw Laura

Conciërge:
Meneer Michel

Intern begeleider:
Juffrouw Karin

Directeur:
Juffrouw Jolien

Interne vervangers:
Juffrouw Monique en juffrouw Irene

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Thema’s en leerlijnen:

In de groepen 1-2 wordt gewerkt met thema’s. Deze thema’s liggen dicht bij de belevingswereld en belangstelling van de kinderen. Een thema duurt ongeveer 4 tot 6 weken. Alle kinderen worden gevolgd in hun ontwikkeling met behulp van leerlijnen.  Deze leerlijnen zijn een leidraad voor de te behalen doelen van leerlingen.
Naast het gebruik van bronnenboeken wordt er in de groepen 1-2 veel gewerkt met materiaal van de Kleuteruniversiteit. De thema's worden in samenwerking met de peuteropvang bepaald en aangeboden. Burgerschapsvorming heeft hierbij een duidelijke plaats. Hoe kijk je naar de wereld? Welk aandeel heb je hierin en welk aandeel heeft de ander? Wat vinden we daar nu eigenlijk van? En hoe zouden we hier graag zelf aan bijdragen? Door middel van gesprek, ervaringen, creëren en beleven wordt hier verder invulling aan gegeven. 

De ontwikkeling van de leerlingen wordt door middel van individuele leerlijnen in Parnassys (administratiesysteem) gevolgd wat de basis is voor ons passende aanbod.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lezen
In de onderbouw richten we ons in het bijzonder op de ontwikkeling van de "ontluikende geletterdheid"
Groep 1-2: bronnenboeken
Groep 3: methode Veilig Leren Lezen
Groep 4 t/m 8: methode List en methode Beter bij Leren.
Groep 4 t/m 8: methode Nieuwsbegrip
Schrijven
Groep 1-2: motorische schrijfoefeningen
Groep 3 t/m 8: methode Pennenstreken
Taal
Groep 1-2: bronnenboeken
Groep 3 t/m 8: methode Taalactief
Rekenen
Groep 1-2: bronnenboeken
Groep 3 t/m 8: methode Pluspunt 4
Wereldverkenning
Groep 1 t/m 8: Faqta
Sociale vorming
Groep 1 t/m 8: Kanjertraining
Verkeer
Groep 4 t/m 8: verkeerskranten van Veilig Verkeer Nederland, ANWB Streetwise
Engels
Groep 7 en 8: Lessen in samenwerking met leerlingen van het Beatrix college.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

  • Wij werken handelingsgericht waarbij we met een groepsoverzicht de behoeften van alle leerlingen in beeld brengen. Aan de hand van deze waarneming, begrijpen we wat er nodig is voor ieder kind, waarna er plannen gemaakt worden voor het geven van een passende instructie en verwerking om de doelen te halen.
  • Voor meer- en hoogbegaafde kinderen hebben we een plusgroep. Elke maandag komen deze kinderen bijeen en werken aan hun cognitieve en emotionele ontwikkeling.
  • Extra hulp vindt in de groep plaats door de eigen leerkracht en buiten de groep door de onderwijsassistente.
  • Kinderen met een ontwikkelingsperspectief krijgen begeleiding van een individuele leerlingbegeleider.
  • Tijdens de gymlessen geven wij ondersteuning aan kinderen die moeite hebben met bewegingen.
  • Xpeers, een wijkinitiatief voor meer en/of hoogbegaafde leerlingen in de wijk
  • Talent in handen, een wijkinitiatief voor leerlingen uit groep 7 en 8 die uitstromen naar het praktijkonderwijs of VMBO kader en graag met hun handen leren.

Meer informatie over het schoolondersteuningsprofiel vindt u op www.plein013.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de komende planperiode zal de school zich verder ontwikkelen met betrekking tot de executieve functies. Op deze manier versterken wij onze basisondersteuning verder. Hierbij wordt nadrukkelijk de samenwerking opgezocht met het speciaal basisonderwijs en de buurtscholen. 

De afgelopen periode heeft in het teken gestaan van het versterken van het rekenonderwijs. De implementatie van de methode Pluspunt4 was hier een groot onderdeel van. Door deze ontwikkeling zijn wij in staat gebleken de leerlingen met het functioneringsniveau 1S beter te bedienen. Daarnaast is er aandacht geweest voor de diverse leerlijnen en het diagnostisch gesprek. Dit heeft geleid tot een nog beter aanbod voor leerlingen met een passende hoge verwachting.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor de voor- en vroegschoolse educatie werken wij samen met peuteropvang Boemerang binnen ons gebouw. In een structureel overleg vindt er afstemming over het aanbod plaats, wordt er expertise gedeeld en krijgt de praktische uitwerking vorm. Zo bezoeken peuters en kleuters elkaar regelmatig bij diverse activiteiten binnen de afgestemde thema’s.    

Daarnaast is er binnen de school een ondersteuningsnetwerk dat in gang kan worden gezet wanneer een leerling specifieke ondersteuningsbehoefte heeft. Dit netwerk wordt aangestuurd door de intern begeleider in overleg met de groepsleerkracht. Sinds 2022 is er een logopedist die de leerkrachten van het jonge kind ondersteund in het vroegtijdig signaleren van ondersteuningvragen met betrekking tot spraak -taalontwikkkeling.

Terug naar boven