Daltonschool Helen Parkhurst

Gramsbergenlaan 4 5043 LA Tilburg

  • Schoolfoto van Daltonschool Helen Parkhurst
  • Schoolfoto van Daltonschool Helen Parkhurst
  • Schoolfoto van Daltonschool Helen Parkhurst
  • Schoolfoto van Daltonschool Helen Parkhurst
  • Schoolfoto van Daltonschool Helen Parkhurst

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2022-2023 hebben onze leerlingen van groep 8 de IEP eindtoets gemaakt. De resultaten van de eindtoets laten zien dat onze leerlingen naar verwachting presteren. De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt de eindopbrengsten van een school voortaan op twee indicatoren die de behaalde referentieniveaus voor lezen, taalverzorging en rekenen betreffen:

  1. Behalen voldoende leerlingen het fundamenteel niveau? (% 1F = uitstroom VMBO Basisberoepsgerichte Leerweg, Kaderberoepsgerichte Leerweg, Gemengde leerweg/Theoretische Leerweg)
  2.  Behalen voldoende leerlingen het streefniveau? (% 2F of 1S = uitstroom VMBO Theoretische Leerweg/HAVO en hoger)   

Er wordt hierbij steeds uitgegaan van het gemiddelde over 3 jaren. Onze school scoort op 1F boven de signaleringswaarde van de Inspectie. Op 2F scoren we ook boven de signaleringswaarde van de Inspectie. Hieronder ziet u de vergelijking van onze school met vergelijkbare scholen in Nederland.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met ingang van 1 februari 2016 hanteert de Inspectie van het Onderwijs voor de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs geen eigen normen meer. De inspectie verwacht van de school dat deze zelf ambitieuze doelen stelt voor de leerlingen, zicht heeft in hoeverre de leerlingen die doelen halen en op basis van het eigen beeld het onderwijs aan de leerlingen bijstelt.

Op onze school hebben we onze ambities en schoolnorm bepaald. Hierin laten wij zien wat wij belangrijk vinden dat kinderen leren. De brede ontwikkeling van kinderen, waarbij persoonsvorming een nadrukkelijke plaats krijgt, staat hierbij centraal. Deze ambities zijn gekoppeld aan onze visie en missie en worden geformuleerd in zichtbaar gedrag en verwachte resultaten bij rekenen en taal. Onze ambities en schoolnormen vormen een meetlat waaraan we de kwaliteit van ons onderwijs spiegelen.

We onderzoeken steeds wat het effect is van ons onderwijs is. We zijn een lerende organisatie. Door kritisch te kijken naar de gerealiseerde brede opbrengsten en te reflecteren op ons eigen handelen kunnen we de juiste acties uitzetten en op deze manier de onderwijskwaliteit bewaken.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs.

De overstap naar het voortgezet onderwijs is voor kinderen en ouders een belangrijke fase in het leven. Dit roept allerlei vragen op zoals: "Hoe zit het voortgezet onderwijs in elkaar? Welk type onderwijs is haalbaar? Wat is dan een goede school voor mijn kind?" Duidelijke voorlichting is daarbij heel belangrijk. Daarom worden, zowel door Daltonschool Helen Parkhurst als door de scholen voor het voortgezet onderwijs, speciale informatieavonden georganiseerd. Overzichten van open dagen en brochures worden aan de kinderen van groep 8 meegegeven, zodat ouders in staat zijn om samen met hun kind een keuze te maken uit de verschillende scholen. Ook wordt bij de start in groep 7 de prognose richting voortgezet onderwijs met ouders en kinderen besproken.

Aan het eind van groep 7 wordt een voorlopig advies samengesteld dat met de leerlingen en hun ouders wordt besproken en in het laatste rapport wordt opgenomen. Het definitieve advies over het juiste vervolgonderwijs wordt in groep 8 gegeven en is leidend. Beide adviezen worden zorgvuldig en in overleg met de leerkrachten, de intern begeleider en de directeur samengesteld. Wanneer dat nodig is, worden aanvullende gesprekken met collega’s of begeleiders gevoerd. Beide adviezen worden altijd zo goed mogelijk beargumenteerd en met kinderen en ouders besproken.

Daltonschool Helen Parkhurst onderhoudt contacten met de scholen voor voortgezet onderwijs. Niet alleen om op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen, maar ook om geïnformeerd te zijn over de resultaten van de leerlingen. Met die kennis wordt de vinger aan de pols gehouden wat betreft de juistheid van onze adviezen. De leerlingen uit groep 8 nemen deel aan de doorstroomtoets van IEP. In de tweede volle week van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. Indien het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dat dan te motiveren. De school voor voortgezet onderwijs beslist over de toelating.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect - Samenwerking
  • Zelfstandigheid
  • Vrijheid in gebondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie. 

Op 17 april 2023 heeft de inspectie een onderzoek uitgevoerd en is de kwaliteit van het onderwijs als Voldoende beoordeeld.

Terug naar boven