Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In groep 1/2 werken we naast de Thuisgroep met een Wereldplein, Beweegplein, Kunstplein, TalentLab en Oefenplein. We zorgen hiermee voor een rijke voorbereide leeromgeving waarin elk kind wordt geprikkeld om op verschillende gebieden tot ontwikkeling te komen. Tijdens werkrondes krijgen leerlingen vrijheid om te kiezen op welk moment zij op welk plein gaan werken. Spelend leren staat hierbij centraal en leerkrachten nemen hierbij een coachende en begeleidende rol aan. De Thuisgroep is in alle groepen de vaste basis en de Thuisgroepleerkracht draagt de groepsverantwoordelijkheid en is aanspreekpunt voor deze leerlingen.
In groep 3/4 werken we naast de Thuisgroep met een Instructieplein 3, Instructieplein 4 en TalentLab. Op deze pleinen wordt de instructie en begeleide inoefening verzorgd van dit leerjaar en in het TalentLab door een gespecialiseerde leerkracht. Op deze pleinen krijgt het spelend leren ook een plek.
In groep 5 t/m 8 werken we naast de Thuisgroep met een Spellingplein, Rekenplein en TalentLab. Op deze pleinen wordt de instructie en begeleide inoefening verzorgd van dit vak door een leerkracht die meer geïnteresseerd en gespecialiseerd is in dit vakgebied.
Daltonschool Helen Parkhurst wil en kan er in principe zijn voor alle leerlingen in de wijk. Ons schoolondersteuningsprofiel laat zien wie we zijn, wat we doen en waarin we ons verder willen ontwikkelen. We denken steeds in ontwikkelkansen voor alle leerlingen. Hierbij hebben we als minimaal doel dat kinderen groei maken in hun ontwikkeling. Als ons dit niet lukt, stellen we ons vragend en kwetsbaar op en leggen we verbindingen naar anderen. In eerste instantie zoeken we hierbij naar mogelijkheden binnen onze wijk Oud Reeshof middels het wijkondersteuningsteam. Als dit niet mogelijk is, gaan we op zoek naar een passend aanbod binnen ons samenwerkingsverband.
Het bevoegd gezag van de school is aangesloten bij het samenwerkingsverband Plein 013.
J. Asselbergsweg 38
5026 RR Tilburg
Postbus 1372
5004 BJ Tilburg
Telefoon:013 – 21 00 13 0
E-mail:info@plein013.nl Website:www.plein013.nl
Het schoolondersteuningsprofiel wordt dit schooljaar kritisch bekeken en besproken in het team en zo nodig geactualiseerd. Het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school en is opgenomen in Mijn Scholen op de kaart.
Begaafdheidsprofielschool
Daltonschool Helen Parkhurst is BegaafdheidsProfielSchool. Ieder kind heeft zijn of haar eigen, unieke talenten! Op Daltonschool Helen Parkhurst dagen we alle kinderen uit om hun talenten te onderzoeken en optimaal in te zetten. Dat doen we als Daltonschool door te differentiëren in de instructie die we kinderen bieden, met ons themagericht onderwijs én met het TalentLab. Het TalentLab is een volledig programma voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Hiermee biedt onze school aan meer- en hoogbegaafde leerlingen uitdagend en passend onderwijs binnen hun eigen vertrouwde school én woonomgeving. Het TalentLab gaat verder dan een plusklas. Het is een volledig geïntegreerd programma binnen onze school. De kinderen starten hun dag binnen hun eigen thuisgroep met de Daltonstart, waar sociaal emotionele ontwikkeling, verbinding en zelfontplooiing centraal staan. In de ochtend werken de kinderen op hun eigen niveau aan de basisvakken als lezen en rekenen. Voor de kinderen in het TalentLab betekent dit een zeer compacte instructie, zodat ze meer tijd overhouden voor de themavakken als bijvoorbeeld Spaans of filosofie. In het TalentLab staat het experimenteren met je eigen talenten centraal. Samen met onze talentbegeleiders, die écht kennis hebben van hoogbegaafdheid, werken de leerlingen aan hun eigen individuele leerdoelen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich prettig voelen, zichzelf en elkaar accepteren en respecteren. Contact met gelijkgestemden in het TalentLab daagt deze leerlingen uit om de talenten volop te benutten. Daarnaast geloven we dat de integratie met het reguliere onderwijs belangrijk is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Op Daltonschool Helen Parkhurst kunnen kinderen in hun eigen omgeving naar school, met hun eigen vrienden en vriendinnen. Zo bieden wij als wijkschool in de Reeshof ook voor meer- en hoogbegaafde kinderen een volledig onderwijsprogramma. Om te zorgen voor passend onderwijs is het belangrijk dat ouders en de school goed samenwerken. U kent uw kind in de thuissituatie, wij kennen uw kind op school. Samen vullen we dat aan. Onze talentbegeleiders Daniëlle Goos, WaiYee Lauwerse Lau, Marlene van Hommelen en intern begeleider Saskia Felix zijn de spinnen in het web die uw kind op de voet volgen en overleggen met u en de leerkrachten.
Het TalentLab in een notendop:
- Het TalentLab is een voltijdsprogramma voor meer-en hoofbegaade leerlingen
- Intensieve samenwerking tussen leerling, ouders en school
- Actief werken aan vaardigheden als mindmappen, metacognitie, probleemoplossend denken en sociale vaardigheden
- Uitdagend en passend onderwijs in de eigen wijkIedere leerling werkt met zijn of haar specifieke leerdoelen, op basis van zijn of haar interesses
- Aanbod van extra vakken, zoals Spaans, filosofie en programmeren
- Compact aanbod van de basislessen als taal, rekenen, spelling en begrijpend lezen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in de komende jaren nog beter te begeleiden en hen daardoor nog beter passend onderwijs te bieden, wordt de samenwerking in onze buurt Oud Reeshof geïntensiveerd. Hierbij worden de datagegevens van "Smart Start" gebruikt. Op basis van deze data zijn ambities opgesteld waaraan we in gezamenlijkheid gaan werken om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk kinderen onderwijs in de eigen buurt kunnen bieden.
In de groepen 1-2 zijn volop materialen aanwezig voor het ontwikkelen van de basisvaardigheden zoals de motoriek, de zintuiglijke ontwikkeling, het ruimtelijk inzicht, het voorbereidend en aanvankelijk lezen, schrijven en het voorbereidend en aanvankelijk rekenen. Met deze materialen geven de leerkrachten aan de hele groep, in kleine groepen of aan individuele kinderen bijbehorende lessen en instructies. Daarnaast werken onze onderbouwgroepen in thema’s vanuit het International Early Years Curriculum (IEYC) van IPC en geloven we dat jonge kinderen leren vanuit spel. Leerkrachten bereiden gezamenlijk de thema’s voor, die zo’n 6 tot 8 weken gevolgd worden in de groepen. Vanuit deze thema’s worden doelen opgesteld die binnen het thema aan bod komen. In deze thema’s wordt veel aandacht besteed aan levensecht leren en aan de wereld om je heen, zoals o.a. de jaargetijden, de dieren, de winkel, het ziekenhuis, feesten. De leerlingen hebben ruime inbreng bij het speel- en leerproces. In de onderbouw kunnen leerlingen werken op 5 verschillende pleinen: het Oefenplein, het Kunstplein, het Beweegplein. het Wereldplein en het TalentLab. Leerlingen krijgen vrijheid om te kiezen op welk moment zij op welk plein gaan werken. Leerkrachten nemen hierbij een coachende en begeleidende rol aan. We maken hierbij gebruik van het leerlingvolgsysteem Digikeuzebord.
We werken nauw samen met kinderopvangorganisatie De Reeshoeve om samen te gaan zorgen voor een doorgaande ontwikkelingslijn voor kinderen van 0-13. In schooljaar 2023-2024 gaan de leidinggevenden van zowel Daltonschool Helen Parkhurst als de Reeshoeve gezamenlijk de Daltonopleiding volgen.
Onze school werkt ook nauw samen met de andere partners in de wijk. In het kader van het project "In de buurt gebeurt het" werkt onze school binnen de wijk Oud Reeshof samen met de buurtscholen, de kinderopvangorganisaties en het jongerenwerk om alle kinderen in onze wijk zoveel mogelijk kansen op een mooie toekomst te bieden.