Kindcentrum Christoffel

Zouavenlaan 77 5037 MT Tilburg

  • Hoofdingang
  • Klimmuur
  • Mara instructie
  • Muziekles
  • Voorlezen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We verrichten in het kader van de kwaliteitszorg een aantal metingen op onze school. Ook externe instanties bekijken de school. Denk in dit kader bijvoorbeeld aan de inspectie. Onze kwaliteitskaart is op de volgende site te vinden:http://www.onderwijsinspectie.nl.

De “harde” resultaten van allerlei metingen hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet. Behalve dat het voor ons belangrijke managementinformatie is, verantwoorden we ons over resultaten bij leerlingen, ouders en medewerkers. En die opbrengsten mogen er zijn!

De resultaten van leerlingen aan het eind van de schoolperiode liggen tenminste op het niveau dat op grond van kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 maakt de Eindtoets in groep 8 plaats voor de Doorstroomtoets. De informatie in deze schoolgids is nog gebaseerd op de data vanuit de Eindtoets 2022-2023.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken het leerlingvolgsysteem van IEP; Inzicht in Eigen Profiel. Vanaf groep 3 maken kinderen tweemaal per jaar (jan/ febr en mei/ juni) landelijk gestandaardiseerde toetsen om te kijken waar zij staan in hun leerproces en wordt hun groei zichtbaar. Deze resultaten worden steeds na afloop van deze toetsperioden in teamverband met elkaar besproken. Hierbij wordt bekeken welke interventies er moeten plaats vinden per groep/ leerjaar. Leerkrachten en intern begeleiders geven elkaar hierbij adviezen en feedback, good practices worden gedeeld. Deze worden meegenomen bij de vormgeving van het onderwijs in de periode die daarop volgt.

Daarnaast maken we gebruik van de verschillende methodegebonden toetsen om te kijken of het aangeboden aanbod wordt beheerst. Hierbij kijken we kritisch of we aanpassingen moeten doen in ons aanbod om zo te zorgen voor een zo ononderbroken mogelijke ontwikkeling voor je kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De kinderen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies van hun leerkracht. Dat advies is gebaseerd op de resultaten van je kind in de afgelopen jaren, die wij in het leerlingvolgsysteem vinden, en geformuleerd hebben in het HGD. De leerkrachten van groep 7 en 8 alsmede de Intern Begeleider en de directeur komen samen tot het advies voor je kind. In de eerste of tweede volle week van februari maken alle kinderen de doorstroomtoets. Die uitslag hiervan ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart. Vervolgens ontvangen de kinderen en ouders uiterlijk 24 maart van school het definitieve schooladvies. Als het toetsadvies uit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. We dienen dit dan te motiveren. Je dient als ouder er zelf voor te zorgen dat je kind op een school voor voortgezet onderwijs wordt aangemeld. Aanmelden voor het VO met het difinitieve advies gebeurt tussen 25 maart en 31 maart. Na die aanmelding verstrekken wij aan de ouders en aan de school voor voortgezet onderwijs een onderwijskundig rapport voorzien van ons eigen schooladvies

Uitstroom 2022-2023:  

Praktijk: 1.3%

VMBO-basis: 6.4%

VMBO basis-kader: 2.6%

VMBO kader: 1.3%

VMBO kader/TL: 5.1%

VMBO-theoretisch: 16.7%

VMBO T/HAVO: 12.8%

HAVO: 14.1%

HAVO/VWO: 15.4%

VWO: 21.8%      



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Iedereen uniek, samen één

Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen een bepaalde bagage hebben wanneer zij onze school verlaten aan het einde van groep 8. Chris(je) staat voor ons voor een zo concreet mogelijk kindprofiel, waaraan we elke dag van de week samen met kind en ouder aan werken, binnen en buiten school. Ons doel is om kinderen zodanig te begeleiden in hun ontwikkeling dat hij of zij bij de overgang naar het voortgezet onderwijs over voldoende bagage/competenties beschikt. We vinden het belangrijk dat elk kind op Christoffel terugdenkt aan een fijne Christoffeltijd, waarin hij/zij zich veilig heeft gevoeld en met het volste vertrouwen de volgende stap kan maken.

Samenwerken 

We zullen het samen moeten doen. Christoffel neemt die opdracht serieus en geeft samenwerken een structurele plek in zijn onderwijs. Coöperatief leren vindt doelgericht plaats, zodat het onze leerresultaten en sociale vaardigheden ten goede komt. We hebben hoge verwachtingen, want kinderen kunnen veel en willen dat laten zien. Niet alleen bij rekenen en taal, maar ook op cultureel en sportief gebied en bij de wereldoriënterende vakken. We worden daarbij ondersteund door vakleerkrachten voor muziek en lichamelijke opvoeding.

Onderwijs op maat

We zetten ons in voor kinderen waarmee het niet vanzelf gaat. De leerkrachten zijn bedreven in het omgaan met verschillen in de klas. Zowel naar ‘onder’ als naar ‘boven’ toe bieden we passend onderwijs. Al lange tijd kennen we een Bolleboosklas, waar onze hoogbegaafde kinderen extra uitdagingen krijgen. Kinderen die een eigen leerlijn volgen of extra ondersteuning nodig hebben bij bepaalde vakken, krijgen deze extra ondersteuning zoveel mogelijk in de klas, begeleid vanuit het leerlab. 

Onze grondhouding

Binnen KC Christoffel werken we met een grondhouding: Ik zorg goed voor mezelf - Ik zorg goed voor de ander - Ik zorg goed voor mijn omgeving. Deze grondhouding zit in het DNA van ons Kindcentrum; het is het uitgangspunt bij alles wat we doen en waar we onze kinderen én onszelf scherp op houden. Door hier in alle jaargroepen op terug te grijpen, is er voor al onze kinderen een duidelijke lijn door ons hele Kindcentrum. De routines die hierbij horen, bieden duidelijkheid en houvast waardoor we samen ervoor zorgen dat we voor iedereen een fijne plek zijn om te leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen uniek, samen één
  • Samenwerken
  • Onderwijs op maat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2016 heeft de inspecteur van het onderwijs onze school bezocht. We zijn trots op datgene wat de inspecteur geconstateerd heeft. Het definitieve verslag hiervan treft je aan in de bijlage. In 2020 heeft er een Themaonderzoek Inspectie ‘Kwaliteitsverbetering’ plaats gevonden. We worden gezien als 'Betrouwbaar vooruitstrevend'. 

Terug naar boven