Kindcentrum Christoffel

Zouavenlaan 77 5037 MT Tilburg

  • Hoofdingang
  • Klimmuur
  • Mara instructie
  • Muziekles
  • Voorlezen

Het team

Toelichting van de school

Naast de groepsleerkrachten, vakleerkrachten en leerkrachtondersteuners, hebben we op Christoffel per onderwijsteam 1 intern begeleider en 1 onderwijsteambegeleider voor groep 1 t/m 4 en groep 5 t/m 8. Op Kindcentrum Christoffel werken we met een ondersteuningsteam bestaande uit de Thuiskamer, Leerlab, Doelab, Bolleboos en bovenschoolse peers. Met het ondersteuningsteam kunnen wij zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de didactische behoeften, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de pedagogische vragen van en rondom onze kinderen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op Kindcentrum Christoffel hebben we een eigen "schoolschil". Dit betekent dat we een onderwijsprofessional ter beschikking hebben, bovenop de reguliere formatie, om ziekte en verlof op te vangen. De praktijk leert dat dit systeem voor onze school goed functioneert. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de eerste twee leerjaren van onze school hebben we gekozen voor een natuurlijke en geleidelijke ontwikkeling van de kinderen. Dat wil zeggen dat we onze kleuters op een positieve manier stimuleren in hun ontwikkeling. Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Kleuters krijgen in verschillend hoeken, zoals de poppenhoek, de bouwhoek, de themahoek, maar ook in de speelzaal en met ontwikkelingsmateriaal alle ruimte om hun spel te ontwikkelen en zich cognitief uit te dagen. Door onze kleuters de gelegenheid te geven ook daadwerkelijk “kleuter te zijn” en hen niet geforceerd dingen te laten doen waar ze nog niet aan toe zijn, geven we hen het gevoel van veiligheid en geborgenheid dat naar onze mening nodig is voor een optimale ontwikkeling. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we onze jongste leerlingen niet stimuleren. Integendeel, voor hen hebben we lijnen uitgezet die voor hen en voor ons de leidraad vormen bij de voorbereiding op het onderwijs in de groepen 3 en verder.

In de kleutergroepen is er sprake van een beredeneerd taalaanbod. Dit aanbod ligt vast in ons kleutervolgsysteem ‘Mijn Kleutergroep’, waar we de voortgang van onze kleuters kunnen bijhouden en volgen, om hier vervolgens in de klas verder op in te gaan. In Mijn Kleutergroep is tevens de planning opgenomen wanneer welke doelen aanbod zullen komen, gekoppeld aan onze Blinkthema’s.

Spel wordt gezien als belangrijke ontwikkelmotor voor de ontwikkeling van kinderen. Het heeft heeft niet alleen doelen in zichzelf van manipulerend tot realistisch rollenspel, maar spel is de verbindende factor voor alle ontwikkelgebieden. Zo leren de kinderen tijdens spel hun omgeving, zichzelf en hun emoties kennen. Daarnaast ontwikkelen ze zelfsturing, taal, rekenen en motoriek. Een kind ontwikkelt zich meer wanneer ze de indrukken, die ze spontaan opdoen van de wereld en die via een instructie binnenkomen, kunnen toepassen in spel. De hersenen maken dan meer verbindingen en de kans is groter dat het geleerde beklijft. 

Meer hierover lees je onder het kopje 'Aanbod voor het jonge kind' op blz. 11 en 12.


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Algemeen

Wij zetten de onderwijstijd effectief en flexibel in. Zo spelen wij in op de leer- en onderwijsbehoeften van de kinderen per leergebied. De onderwijstijd verschilt per kind. Ieder kind heeft een ander leertempo en -niveau.

Taal-/ leesonderwijs

We bereiden onze kinderen voor op een talige maatschappij. Dat doen we door hen een stevige basis in vloeiend lezen te bieden. Van spelenderwijs met taal bezig zijn in de onderbouw, via vloeiend leren lezen en spellen in groep 3-4 naar het lezen van rijke teksten die aansluiten bij de Blink-thema's in de bovenbouw. We gebruiken ‘Taal in beeld’ vanaf groep 4 als middel om ons taalonderwijs vorm te geven en proberen dat waar het kan zo levensecht mogelijk te doen.

Schrijven

Het technisch schrijven heeft een duidelijk en leesbaar handschrift tot doel. Het voorbereidend schrijven start al bij de oudste kleuters. Hier werken kinderen aan oefeningen die de basis vormen voor het lopend handschrift. Later werken we met de kinderen aan de ontwikkeling van hun eigen handschrift.

Rekenen

Wij staan voor rijk rekenonderwijs. We zetten de rekenmethode Pluspunt in als hulpmiddel bij ons rijk rekenonderwijs. Wij bieden onze kinderen een rekenaanbod aan, passend bij hun niveau en leefwereld. Onze leerkrachten beheersen de rekenlijnen en hebben zicht op het rekenniveau van de kinderen en kunnen daardoor afstemmen op het niveau van het kind.  Bij de jonge kinderen speelt spel een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun rekenvaardigheden. Vanaf groep 3 betrekken we de kinderen steeds meer bij hun eigen rekenontwikkeling en bekijken we samen welke doelen ze al beheersen en waar nog kansen liggen. Ieder kind verdient goed rekenonderwijs: onderwijs dat uitgaat van de mogelijkheden van een kind, voldoende uitdaging biedt, rekening houdend met de verschillende onderwijsbehoeften. Dit is een planmatig en continu proces.     

De wereld oriënterende vakken

Op KC Christoffel werken we sinds twee jaar met de methode ‘Blink Wereld - geïntegreerd’, om het rijk themaonderwijs vorm te geven. ‘Blink Wereld – geïntegreerd’ laat kinderen zich verwonderen en maakt ze nieuwsgierig naar de wereld. Onze kinderen leren onderzoeken, zelf nadenken, de wereld ervaren en ontdekken aan de hand van verschillende thema's, zodat ze actief hun kennis over de wereld vergroten en hun plek in de wereld vinden. Elk jaar worden vijf thema's Kindcentrum breed uitgewerkt. Twee keer per jaar openen we met alle kinderen van 0 t/m 13 jaar en professionals het thema en sluiten we deze gezamenlijk met de ouders/verzorgers af.? Onze kartrekkers onderzoekend leren verbinden, samen met de cultuurcoördinatoren, de thema's met onze creatieve en culturele activiteiten. De kinderen bezoeken jaarlijks een museum of een voorstelling en volgen aansluitend hierop een creatieve workshop.??? 

Sociale redzaamheid, gezond gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling

  • Stap Vooruit
  • Op voeten en fietsen 3VO
  • Jeugdverkeerskrant 3VO
  • Structureel Coöperatief Leren (klas-en teambouwers)
  • Gouden en Zilveren weken
  • Taakspel
  • Marietje Kesselsproject
  • Kikker be cool
  • Rust in de klas 

Burgerschap

De kinderen van nu vormen de samenleving van straks. We hebben nog geen idee hoe die wereld en hun leven eruit zullen zien en welke beroepen zij zullen uitoefenen. Het tempo van de veranderingen is hoog. Daarom willen we alle kinderen die nu op ons Kindcentrum zitten brede en maximale kansen bieden. We werken aan zelfredzaamheid en zelfontwikkeling. We willen de kinderen voorbereiden op de steeds veranderende toekomst en hen en onszelf stimuleren ‘out of the box’ te denken. Hoe we dit vormgeven, hebben we uitgewerkt in ons document 'Burgerschapsonderwijs op KC Christoffel'. Dit is op verzoek op te vragen bij onze directeur, Marlous Metz.

Expressieactiviteiten

Op Kindcentrum Christoffel vinden we cultuur en expressie erg belangrijk. Het heeft dan ook een vaste plek in ons jaarprogramma. De coördinatie gebeurt door twee personeelsleden (ICC) in samenwerking met het Cist. In overleg met de leerkrachten wordt er gekozen voor activiteiten die aansluiten bij het jaarprogramma van de kinderen. De kinderen komen zo bij ons gedurende hun schoolperiode in aanraking met beeldende vorming, drama, kunstgeschiedenis, musea, schouwburgbezoek en andere activiteiten.

Lichamelijke opvoeding

We hebben een vakleerkracht gym die dagelijks de gymlessen verzorgt. Elke groep krijgt twee keer per week gym; óf van de vakleerkracht, óf van een collega met gymbevoegdheid.   

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het kader van Passend Onderwijs hebben wij ons zelf als doel gesteld om zoveel mogelijk kinderen bij ons op school, onderwijs op maat te geven. Ons deelnamepercentage speciaal basisonderwijs is 0,0% en voor speciaal onderwijs is dat 0,6%. 

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op leergebied en een eigen leerlijn volgen hebben wij het leerlab. Kinderen die sociaal-emotioneel extra ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht bij de Thuiskamer. En kinderen die extra uitdaging in hun leerstof nodig hebben kunnen 1 dagdeel in de week naar de Bolleboos, welke is onderverdeeld in Mini Bolleboos (groep 1 t/m 4) en Maxi Bolleboos (groep 5 t/m 8). Daarnaast bieden we ook een bovenschoolse peergroup, waarin we samenwerken met verschillende scholen in de directe omgeving van ons Kindcentrum. Ook kunnen kinderen individueel een plan op maat met extra werk in de groep krijgen; de Bolplanning.

Het bevoegd gezag van onze school is aangesloten bij Samenwerkingsverband Plein013 (J. Asselbergsweg 38, 5026 RR, Tilburg/ Postbus 1372, 5004 BJ, Tilburg/ 013-2100130/ info@plein013.nl/ www.plein013.nl). Wanneer wij ondanks onze inspanningen en brede ondersteuningsmogelijkheden niet aan kunnen sluiten bij de ondersteuningsbehoeften van je kind, vragen wij advies aan de collega's van Plein013. 

Beleid doubleren/ versnellen

Doubleren of zittenblijven betekent het overdoen van een leerjaar. Er kunnen redenen zijn om een kind een jaar te laten doubleren. Bijvoorbeeld op sociaal-emotioneel gebied of op cognitief gebied. Het kan ook zo zijn dat een kind juist gebaat is bij een jaar versnellen (een groep overslaan). In het basisonderwijs hebben kinderen recht op een ononderbroken ontwikkelingsproces (artikel 8, lid 1 WPO). Het onderwijs wordt zo goed mogelijk afgestemd op de onderwijsbehoefte van het kind.

De uiteindelijke beslissing over het zittenblijven of versnellen wordt genomen door de leerkrachten in overleg met de intern begeleider van de school binnen hun rol als onderwijsprofessional.

Door middel van onze gesprekkencyclus en eventueel andere oudergesprekken houden wij je als ouder op de hoogte van de ontwikkeling van je kind. Mochten er vanuit school signalen zijn die wijzen op een (mogelijke) doublure of (mogelijk) versnellen, maken we die ruim op tijd bespreekbaar. De beslissing tot doubleren of versnellen is een inhoudelijke beslissing die leerkrachten nemen binnen hun rol als onderwijsprofessional. Naast de schoolresultaten wegen factoren als gedrag, houding en bijzondere omstandigheden mee bij de beslissing. Uiteraard nemen wij deze beslissing alleen als het in het belang van je kind is en in goed overleg met jou als ouder.

Vrijstelling van onderwijs

Vrijstelling van onderwijs kan slechts verleend worden door het bevoegd gezag, conform vastgestelde gronden. Extra informatie hierover is te vinden op de website van Xpect primair.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

- De effectieve interventies (zoals Thuiskamer, Doe- en Leerlab en Bolleboos) die we inzetten continuëren, blijven volgen en evalueren. Hierdoor kunnen we een zo dekkend mogelijk aanbod verzorgen voor alle kinderen binnen ons Kindcentrum.

- Voor kinderen die uit ons voedingsgebied komen willen we vanuit een inclusieve gedachte met ons team steeds openstaan of we aan de onderwijsbehoeften van dit kind kunnen voldoen. We staan open om per casus te kijken of we als Kindcentrum de juiste opvang/onderwijs kunnen verzorgen. Streven is thuisnabij onderwijs, maar wel altijd samen kijken of wij de beste plek zijn voor het kind en of het haalbaar is wat we van ons team en van de andere kinderen vragen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wanneer er gesproken wordt over het jonge kind in het basisonderwijs, dan spreekt men over kinderen in de leeftijd van 4 - 7 jaar. Kinderen leren in fases en de eerste fases op school vinden plaats in groep 1-2-3.  De overgang van groep 2 en 3 bleek voor sommige kinderen te groot; van veel spelen naar veel zitten en werken op het platte vlak (dit noemen we in onderwijstermen van informeel naar formeel leren). Dit gaven kinderen, ouders en leerkrachten aan. Ook bleken sommige kinderen cognitief wel al toe te zijn aan de stof van groep 3, maar sociaal-emotioneel of qua werkhouding nog niet. We hebben onderzoek gedaan (via literatuur en schoolbezoeken) hoe wij op KC Christoffel beter tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van al onze jonge kinderen in de leeftijd van 4-7 jaar om zo de overgang van informeel naar formeel leren zo soepel mogelijk te laten verlopen. Uit onderzoek is gebleken dat meer spelend leren en een groep 2-3 hier een meerwaarde in kunnen zijn. Twee jaar geleden zijn we gestart met een groep 2-3 en de evaluatie bevestigt de gegevens uit het onderzoek. Er zijn voor kinderen, die dat nodig hebben, meer speelmogelijkheden en een betere mix van informeel en formeel leren. Ook de instructie in kleinere groepjes wordt als positief ervaren. De resultaten zijn ook op orde gebleken op cognitief vlak en op het gebied van werkhouding, zelfstandigheid en sociaal-emotioneel welbevinden.   

Hoe doen we dat dan?

Op KC Christoffel willen we de kinderen van 4 t/m 7 jaar een zo ononderbroken mogelijke?ontwikkeling door laten maken. Er is zo steeds meer ruimte voor?ontdekkend en spelend leren voor het jonge kind. Door te kiezen?voor groepen 1-2, 2-3 en 3 kunnen we nog beter aansluiten bij de verschillende?onderwijsbehoeften van onze kinderen. Voor veel kinderen zijn alle drie de opties passend en dat is ook fijn, want dan kunnen we een goede mix maken in het belang van alle kinderen.  Spel wordt gezien als belangrijke ontwikkelmotor voor de ontwikkeling van kinderen. Het heeft niet alleen doelen in zichzelf van manipulerend tot realistisch rollenspel, maar spel is de verbindende factor voor alle ontwikkelgebieden. Zo leren de kinderen tijdens spel hun omgeving, zichzelf en hun emoties kennen. Daarnaast ontwikkelen ze zelfsturing, taal, rekenen en motoriek. Een kind ontwikkelt zich meer wanneer ze de indrukken, die ze spontaan opdoen van de wereld en die via een instructie binnenkomen, kunnen toepassen in spel. De hersenen maken dan meer verbindingen en de kans is groter dat het geleerde beklijft.  De kinderen van de groepen 1 en 2 op onze school leren thematisch en krijgen in verschillende hoeken, zoals de poppenhoek, de bouwhoek, de themahoek, maar ook in de speelzaal en met ontwikkelingsmateriaal alle ruimte om hun spel te ontwikkelen en cognitief en sociaal-emotioneel te groeien. In de groepen 3 wordt er ook thematisch gewerkt en worden ook de gewone lessen gegeven, zoals lezen, rekenen en spellen. Van informeel en alles verbonden naar meer formeel en meer los van elkaar, omdat de kinderen daar dan aan toe zijn. Wij werken in de groepen 1-2-3 op basis van 10 ankers, waar we dit in schooljaar 2022-2023 mee begonnen zijn, waar we in geschoold zijn en die we de komende jaren gaan verdiepen;

1. Uitgaan van de drie pedagogen, het kind en de ander, de volwassene, de ruimte: De kinderen krijgen de ruimte zich alleen, samen met anderen en in een uitdagende ruimte te ontwikkelen.

2. Vraag het de kinderen: Kinderen mogen met ons meedenken en we zijn nieuwsgierig naar wat ze denken. We denken samen met hen na over alledaagse problemen en dragen samen verantwoordelijkheid voor de oplossingen.

3. Inspelen op kinderen: hun initiatieven worden serieus genomen en wij spelen in op wat hen bezighoudt. Wij creëren ruimte voor hun plannen en ideeën.

4. Kennis van ontwikkeling: Kinderen mogen zich ontwikkelen op de manier die bij hen past en wij hebben kennis van de verschillende ontwikkelfases.

5. Uitdaging versus opdracht: Wij prikkelen en dagen de kinderen uit.

6. Procesgericht versus productgericht: Kinderen hoeven niet alleen te laten zien wat je ontwikkelt maar vooral hoe jij je ontwikkelt. Het proces is belangrijk. Kinderen mogen laten zien wat ze belangrijk vinden en waar ze trots op zijn.

7. Documenteren: Kinderen mogen laten zien wat ze geleerd en ontdekt hebben en hoe ze dat hebben gedaan. Wij laten zien wat en hoe kinderen zich ontwikkelen. Kinderen zullen trots terugkijken op wat ze hebben geleerd en op basis hiervan vertrouwen krijgen om een volgende uitdaging aan te gaan.

8. Uitgaan van het competente kind: Kinderen mogen hier zelf doen wat je zelf kunnen en al het andere mogen ze leren.

9. De verwondering in ere houden: De kinderen krijgen de ruimte om nieuwsgierig te zijn en we gunnen hen nieuwsgierig te blijven naar alles om hen heen.

10. Kijken achter het gedrag: We zijn nieuwsgierig naar waarom kinderen doen wat ze doen en geven ze de ruimte te léren samenleven.

In de kleutergroepen is er sprake van een beredeneerd aanbod op de gebieden rekenen, taal, motoriek en sociaal-emotioneel. We gebruiken het plan- en volgsysteem ‘Mijn Kleutergroep’. Hiermee volgen we de ontwikkeling van onze kleuters en die input gebruiken we steeds weer voor het stellen van doelen per periode. 

Terug naar boven