Kindercampus Oculus

Bankastraat 2 5014 BW Tilburg

  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus
  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus
  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus
  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus
  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We hebben als KC Oculus een inspectiebezoek gehad in december 2019. Dit ging over het HPO traject (High Performing Organizations) wat we aan het volgen zijn. De inspectie was onder de indruk van de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt en was met name tevreden over de kwaliteitscultuur, didactisch handelen en zicht op ontwikkeling. Meer informatie kun je vinden op de site van Opmaatgroep.

Groep 8 heeft in 2022 erg goed gescoord, ze hebben een enorme groei doorgemaakt en ondanks corona goede adviezen gekregen. 

Op 1F niveau scoren we ruim boven de signaleringswaarden van de inspectie en bijna op het landelijk gemiddelde van onze schoolcohort. Op 1S/2F niveau scoren we hoger dan onze schoolcohort wat betekent dat we het in vergelijking met scholen uit onze cohort beter doen.

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Hoe volgen wij jullie kind?

Gedurende het hele schooljaar wordt de ontwikkeling van jullie kind gevolgd op cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch gebied. Om de ontwikkeling goed te kunnen volgen worden verschillende toetsmomenten ingepland en verschillende meetinstrumenten gebruikt. De cognitieve ontwikkeling wordt getoetst middels de methode-gebonden toetsen en de CITO-toetsen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd via het leerlingvolgsysteem Looqin. De waarde van elke toets is belangrijk, maar minstens zo wezenlijk zijn de bevindingen van de leerkrachten. Naast het overleg dat de leerkrachten regelmatig hebben, vindt er 2 keer per jaar een voortgangsgesprek plaats. Deze voortgangsgesprekken worden gehouden tussen de leerkrachten en de interne begeleider en worden vastgelegd in het dossier. Tijdens deze gesprekken wordt gekeken of de doorgaande ontwikkeling van de kinderen gewaarborgd blijft, of dat er extra zorg nodig is. Het voortgangsgesprek geeft de leerkrachten voldoende informatie om de zorg voor de kinderen op groepsniveau aan te passen en bij te stellen.  

Methode-gebonden toetsen De methodes die we op Kindercampus Oculus gebruiken zijn allemaal voorzien van toetsmomenten. De leerkracht krijgt door te toetsen, naast de dagelijkse bevindingen tijdens instructie en verwerking van de lesstof een eenduidig beeld van de vorderingen van de kinderen. De methodes bieden na de toets herhalings- en verrijkingsstof aan. Deze lesstof wordt klassikaal of per kind aangeboden en kan dus een onderdeel zijn van het lesprogramma of van de weekwijzer. De toetsgegevens worden vastgelegd in de klassenoverzichten.  

CITO en IEP Op Kindercampus Oculus maken we gebruik van de algemeen landelijke toetsen, CITO-toetsen (Centraal Instituut Toets Ontwikkeling) genaamd. De CITO-toetsen meten de resultaten van de kinderen los van de leermethodes op school. Ze geven de leerkracht een bredere kijk op de vorderingen van de kinderen, omdat deze vergeleken kunnen worden met de landelijke resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd. De toetsen van CITO worden vanaf groep 1 gehanteerd en worden afhankelijk van het leerjaar twee of drie keer afgenomen. In groep 7 maken de kinderen de IEP-advieswijzer. Deze toets kan gezien worden als een eerste aanwijzing richting voortgezet onderwijs. Ze biedt de leerkrachten aanknopingspunten voor een goede voorbereiding van groep 8 tot het voortgezet onderwijs. Na de IEP-advieswijzer wordt er eind groep 7 een voorlopig advies gegeven. In groep 8 maken de kinderen de IEP Eindtoets. De IEP toets, gecombineerd met de bevindingen van de leerkracht en de gegevens van de schoolloopbaan bepalen het uiteindelijke advies voor het voortgezet onderwijs.

Wij willen dat de tussenresultaten minimaal op het niveau van het landelijk gemiddelde liggen. De opbrengsten worden systematisch geëvalueerd en indien nodig wordt het onderwijsaanbod en didactisch handelen aangepast.

Het Onderwijskundig Rapport De kindercampus stelt een onderwijskundig rapport op in de volgende gevallen:

  • bij tussentijdse schoolverlating/schoolverandering
  • bij het verlaten van de campus in groep 8.  

Dit rapport geeft de stand van zaken en de mening van de campus op dát moment weer  over de leerling op onderwijskundig gebied. Ouders hebben recht op inzage in dit rapport en kunnen op verzoek een exemplaar krijgen. Zonder toestemming van de ouders wordt er geen rapport aan derden verstrekt.  

Rapporten Op Kindercampus Oculus drukken we de vorderingen van de kinderen uit in de vorm van waarderingen als goed, ruim voldoende, voldoende, matig en onvoldoende. Het rapport biedt ruimte voor de waardering van de leerontwikkeling en het sociaal-emotionele welbevinden van de kinderen. Er wordt ingegaan op het individuele welbevinden van de kinderen, het speel- en werkplezier, de concentratie, motoriek en werkhouding. Ook kijken we naar de kinderen en hun gedrag in de groep; samenwerking, luisteren naar elkaar, samenspelen binnen en buiten. De leerontwikkeling wordt per vak gewaardeerd. Voor een aantal vakken worden niet alleen de vorderingen vermeld, maar wordt ook aandacht besteed aan de interesse die de kinderen voor het vak hebben. De groepen 1 t/m 7 krijgen per jaar 2 rapporten mee. Het eerste rapport wordt op de helft van het schooljaar meegegeven en toegelicht bij een verplicht oudergesprek. De kinderen die pas gestart zijn op de kindercampus in groep 1 krijgen i.p.v. het eerste rapport een verslag mee. De kinderen van groep 8 krijgen een rapport en een onderwijskundig verslag. Het laatste rapport gaat aan het einde van het schooljaar met de kinderen mee.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van de basisschool willen we dat jullie kind op een voor hem/haar passende vorm van voortgezet onderwijs terecht komt. Twee zaken zijn belangrijk:

  • De wens van het kind en de ouders;
  • Het advies van de kindercampus.  

Ons advies komt tot stand naar aanleiding van acht jaar werken met jullie kind. Ons advies en de wens van jullie en je kind zijn meestal gelijk: samen met jullie hebben we immers de ontwikkeling van uw kind begeleid. Dit schooladvies is leidend bij de schoolkeuze. Alle schoolverlaters moeten wel de doorstroomtoets maken (met uitzondering van de zeer moeilijk lerende leerlingen, de meervoudig gehandicapte leerlingen en leerlingen die korter dan vier jaren in Nederland verblijven en de Nederlandse taal niet voldoende beheersen). De toets wordt afgenomen in februari. Wij hebben gekozen voor de IEP-toets. De uitslag van de IEP toets is meestal een bevestiging van het schooladvies. Mocht de IEP toets hoger uitvallen dan heroverwegen wij het schooladvies. Mocht het zo zijn dat de uitslag hoger is dan het schooladvies, dan gaan we met jullie in gesprek. Als we samen goede redenen zien om het advies aan te passen, dan bestaat daar de mogelijkheid toe.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

KC Oculus hanteert als visie: Oog voor ieder kind.

Wij bieden een veilige en uitdagende school voor kinderen en ouders. Iedereen moet zich fijn voelen, iedereen hoort erbij. Personeelsleden, ouders en kinderen gaan op een positieve, invoelende manier met elkaar om. We slagen er in om een sfeer van vertrouwen en wederzijds respect te creëren.

Op school stralen we uit dat we altijd beschikbaar zijn voor kinderen. Dit tonen we door naar ze te luisteren en belangstelling te hebben voor elkaar. Leerkrachten, leerlingen en ouders maken afspraken met elkaar en komen die ook na.

Op de site van Scholen op de kaart kunt u de uitslag zien van onze jaarlijkse enquête leerlingtevredenheid en oudertevredenheid. Tevens vindt u hier de 'Meldcode huiselijk geweld' en onze 'Risico Inventarisatie en Evaluatie' (RIE).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Eigenaarschap
  • Geborgenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We hebben als KC Oculus een inspectiebezoek gehad in december 2019. Dit ging over het HPO traject (High Performing Organizations) wat we aan het volgen zijn. De inspectie was onder de indruk van de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt en was met name tevreden over de kwaliteitscultuur, didactisch handelen en zicht op ontwikkeling. Meer informatie kun je vinden op de site van de Opmaatgroep.


Terug naar boven