Kindercampus Oculus

Bankastraat 2 5014 BW Tilburg

  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus
  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus
  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus
  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus
  • Schoolfoto van Kindercampus Oculus

Het team

Toelichting van de school

Iedere groep krijgt twee keer per week gymles van een vakdocent.

Iedere groep krijgt een keer per week van een gespecialiseerde leerkracht beeldende vorming, tevens gediplomeerd Cultuurbegeleider. De lessen worden zoveel mogelijk afgestemd en zelf ontworpen aansluitend op de inhoud van het NKC/Jeelo. 

Daarnaast hebben we een EDI specialist. Zij begeleidt de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten op het gebied van didactische vaardigheden.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht proberen we zoveel mogelijk gebruik te maken van onze eigen leerkrachten. Is er niemand van het team beschikbaar, dan zullen we een beroep doen op de invallers in de invalpool van de Opmaatgroep. We zijn afhankelijk van de invalpool en soms is er niemand beschikbaar. We zullen dan per situatie bekijken hoe we dit het best kunnen opvangen en ouders hier tijdig over informeren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepen

We geven ons onderwijs vorm door zoveel mogelijk homogene groepen te vormen. d.w.z. dat leerlingen van een bepaalde leeftijd bij elkaar in de klas zitten. Mocht het nodig zijn i.v.m. de groepsgrootte dan kunnen we een heterogene groep (combinatieklas) samenstellen om op deze manier de groepsgrootte te beperken. Schooljaar 2022-2023 starten we met 6 groepen en zo’n 130 leerlingen. 

HPO High Performing Organisation/School

We stellen hoge doelen aan de kinderen en onszelf om kinderen een zo goed mogelijke uitgangspositie te geven als ze hun middelbare schoolcarrière starten. We doen als KC Oculus een aanval op de kansenongelijkheid. Daarom geven we de instructies van onze lessen: rekenen, taal, (technisch) lezen d.m.v. het expliciete directe instructie model. Van groep 1-2 tot groep 8 wordt deze manier gebruikt, waarbij de kleuters en groep 3 veel spelen om alles te verwerken. De resultaten van onze leerlingen worden hierdoor verhoogd.

In de middag geven we NKC/ Jeelo, dit is een geïntegreerde wereld oriënterende methode die werkt in thema's. We besteden veel aandacht aan cultuur en beeldend vormen. Zo werken we een aantal keer per jaar samen met kunstenaars en wordt beeldend vormen gegeven onder begeleiding van een cultuurcoach. Drie keer per week bieden we naschoolse activiteiten aan: onze zogenaamde OOG middagen

Alle data die we in onze school verzamelen bespreken we in ons leerteam, wat twee keer per week bij elkaar komt. Als we een probleem signaleren onderzoeken we dit, zoeken we hier literatuur over en zullen we een passende interventie (oplossing) inzetten. Na een bepaalde tijd zullen we evalueren of dit geholpen heeft.

Op deze manier verhogen we niet alleen onze resultaten maar besteden we ook aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van jullie kind en leren ze over de maatschappij (burgerschap). Kortom we maken ze wereldwijs!

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij verwijzen u graag naar de informatie die vermeld staat bij de groepen 3-8. Hier vind u de doorlopende leerlijnen van groep 1 t/m groep 8.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voorbereidend lezen en rekenen

In de groepen 1/2 begint de voorbereiding van het lees- en rekenonderwijs. Hier maken de kinderen kennis met symbolen, letters en begrippen die nodig zijn om te leren lezen en rekenen. Er wordt veel aandacht besteed aan uitbreiding van de woordenschat. Ook begrijpend luisteren komt in de groepen 1/2 aan bod. Wij maken gebruik van diverse bronnen  zoals Rekenplein, waarmee de kinderen werken.

Aanvankelijk lezen

In groep 3 gaan de kinderen leren lezen, hoewel sommigen dat al een beetje kunnen voordat ze naar groep 3 gaan. We gebruiken de methode Veilig leren lezen.

Voortgezet technisch lezen

De methode Estafette gebruiken we vanaf groep 4 voor het technisch leesonderwijs. In groep 3 hebben de kinderen leren lezen, vanaf groep 4 worden de woorden langer en komen er lastigere klanken bij. Ook het tempo wordt opgevoerd.

Begrijpend lezen

Vanaf groep 4 besteden we aandacht aan begrijpend lezen. Wij maken tot en met groep 8 gebruik van Nieuwsbegrip, een digitale methode die inspeelt op de actualiteit.

Schrijven

Met het schrijven wordt ook in de groepen 1/2 al gestart. Op hun eigen niveau leren de kinderen vanuit de grof - motorische bewegingen de meer fijne motoriek die nodig is om een goede pengreep te ontwikkelen. In groep 3 wordt deze techniek verfijnd en wordt er veel aandacht besteed aan het op de juiste manier leren schrijven van cijfers en letters. Vanaf groep 4 komen de hoofdletters aan bod en wordt er meer geoefend op tempo en verzorging, het maken van een bladspiegel enz. We maken gebruik van de methode Pennenstreken.

Taal- spelling

Het taalonderwijs neemt op onze school een belangrijke plaats in. We gebruiken dagelijks de methode Taal Actief met oefeningen voor woordenschat, taalbeschouwing en spelling. Daarnaast worden er in de groepen veel oefeningen met woordenschat gedaan. Ontwikkeling van woordenschat is cruciaal voor het begrijpen van opdrachten en goed begrijpend lezen.

Rekenen

De Wereld in getallen is de methode die wij gebruiken voor het rekenonderwijs in de groepen 3 tot en met 8. 

Burgerschapsvorming

Wij willen niet een campus zijn die alleen een leerprogramma aanbiedt. Als school bereiden we de leerlingen voor op een leven als lid of onderdeel van de maatschappij. We leren over tradities, normen en waarden. Maar we besteden ook veel aandacht aan de vorming van kinderen als persoon, wie ben ik? Wat kan ik al en wat nog niet? We gebruiken hier verschillende manieren voor:

  • NKC (Nederlands Kennis Curriculum)/Jeelo
  • Sport & naschoolse activiteiten
  • Leerlijn beeldende vorming en samenwerking met kunstenaars van Stichting Kunstkabaal
  • Uitgewerkt excursie- en gastlesaanbod 

Voor alle wereld oriënterende vakken maken we gebruik van het NKC (Nederlands Kenniscurriculum) of Jeelo.  Drie middagen per week werken kinderen op hun eigen niveau aan schoolbrede projecten. Indien mogelijk sluit ook de kinderopvang en BSO aan bij de projecten. Per schooljaar komen 6 projecten aan bod in een tweejarige cyclus. We brengen de buitenwereld in de klas en nemen vaak een kijkje in de echte wereld. Ouders en verzorgers worden hierdoor bij het onderwijs betrokken. Hierdoor leren kinderen elkaar beter kennen en wordt de sfeer en sociale veiligheid op de kindercampus vergroot.

We hebben ons excursie- en gastlesprogramma uitgewerkt en gekoppeld aan de thema`s van NKC/Jeelo. De kinderen maken in de loop van alle jaren kennis met verschillende beroepen, musea en theatervoorstellingen.

Kinderen geven zelf vorm aan hun beleving van de wereld om zich heen. Zij  verklaren de wereld o.a. door beeldend en spelend bezig te zijn, door hun ideeën, gevoelens, waarnemingen en ervaringen op hun eigen creatieve wijze met ons te delen. We hebben  hiervoor een uitgewerkte leerlijn beeldende vorming en werken twee keer per jaar samen met kunstenaars van Stichting Kunstkabaal. Kinderen krijgen hierdoor zelfvertrouwen, leren samenwerken en zien altijd resultaat. Deze opdrachten zijn gekoppeld aan NKC/Jeelo.

Voor bewegingsonderwijs hebben wij een combinatiefunctionaris die twee keer per week de gymlessen verzorgt voor de groepen 1/2 tot en met 8. Daarnaast draagt gymjuf Wies ook zorg voor de naschoolse sportactiviteiten waar alle kinderen gebruik van kunnen maken.

Informatie Communicatie Technologie (ICT)

Ict is voor ons ondersteunend aan het leerproces. Voor ons zal de centrale vraag bij de inzet van ICT altijd zijn: Heeft de inzet een meerwaarde voor het leerproces van het kind? In alle groepen hangt een digitaal schoolbord en alle leerkrachten zijn geschoold om hiermee om te gaan.

Kinderen kunnen op veel plaatsen gebruik maken van internet en social media. Helaas is informatie die zij tegenkomen niet altijd zinvol en soms aanstootgevend. Als kindercampus mag je daar niet aan voorbij gaan; we hebben hierin een belangrijke rol te vervullen in de omgang met deze mogelijkheden waarbij we het 'echte' gesprek niet uit het oog willen verliezen. 

Brabants Verkeersveiligheidslabel BVL

Dit schooljaar werken wij er als Kindercampus Oculus weer hard aan om het BVL op niveau te houden. Dit betekent bijvoorbeeld dat we

  • afspraken vastleggen over het halen en brengen bij uitstapjes 
  • meer praktische verkeersactiviteiten gaan organiseren
  • aandacht besteden aan de school-thuisroute
  • informatie gaan geven over verkeersveiligheid
  • graag een verkeerswerkgroep willen oprichten!

De gemeente ondersteunt het BVL met een subsidie waar we diverse activiteiten van kunnen bekostigen. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat wij samen met jullie willen werken aan een veilige schoolomgeving!  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We zijn een school voor alle kinderen! Met ouders en deskundigen kijken we altijd goed naar wat een kind nodig heeft en spelen daar op in. Zijn we handelingsverlegen, dan schromen we niet om deskundigheid in te schakelen. Het belang van het kind staat voorop.

Het bestuur waar onze kindercampus onder valt, werkt met vijftien andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband Plein013 (zie pagina 3). Dit is het samenwerkingsverband waarin de schoolbesturen afspraken maken over Passend onderwijs. De afspraken die in Plein013 worden gemaakt gelden voor alle aangesloten 90 scholen, dus ook voor onze kindercampus. Daarnaast adviseert en ondersteunt Plein013 onze kindercampus bij het vormgeven van Passend onderwijs.  

Wat is Passend onderwijs? Heel veel kinderen in onze kindercampus leren en ontwikkelen op een manier zoals de ouders/verzorgers en de school verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Maar soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of is er sprake van een beperking of een probleem met het gedrag. De leraar kan een signaal geven dat het minder gaat op school. De leraar neemt dan contact met jullie op. Maar ook jullie als ouder/verzorger kunnen een signaal afgeven dat het niet goed gaat met je kind. Het is belangrijk dat je dit samen met de leraar bespreekt. Misschien is extra zorg of begeleiding noodzakelijk. Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. Onze school kan vaak prima passend onderwijs bieden, maar soms is hulp daarbij nodig. Partners helpen ons daarbij. Er is ook een consulent van het samenwerkingsverband die ons helpt bij het in beeld brengen van het probleem en bij het bespreken van de oplossingen. We betrekken daarbij ook jeugdhulpverlening als dat voor het kind of gezin noodzakelijk is. Natuurlijk worden jullie daar nauw bij betrokken. We maken dan samen een arrangement dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. Ouders/verzorgers zijn wel verplicht daaraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen.  

Wat kan de kindercampus bieden? Wat onze kindercampus kan bieden aan extra ondersteuning staat beschreven in het ondersteuningsprofiel van de school. Dat profiel is in juli 2020 herijkt voor de periode 2021-2025. Hierin staat wat onze school aan extra ondersteuning kan bieden en wat de ambities zijn voor de komende jaren. Het ondersteuningsprofiel van onze school is opgenomen in het overzicht van het samenwerkingsverband. Je kunt dit bij ons opvragen of vinden op de website www.plein013.nl  

Samen met ouders Om Passend onderwijs te kunnen realiseren is samenwerking van het grootste belang. Jullie als ouders/verzorgers bent daarbij voor ons de belangrijkste partner. Jullie kennen het kind in de thuissituatie, wij kennen het kind in de schoolsituatie. Samen vullen we elkaar aan. Samenwerken betekent elkaar als partner zien. Het betekent ook dat we van elkaar verwachten dat we elkaar steunen, afspraken nakomen en informatie met elkaar delen. Communicatie met elkaar over jullie kind is heel belangrijk.  

Naar een andere school Voor sommige kinderen moet de kindercampus vaststellen dat ze, ondanks al de extra hulp, het kind niet kan bieden wat het nodig heeft. Dan moet de school besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. De kindercampus doet dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houdt daarbij rekening met de wensen van de ouders/verzorgers. Het samenwerkingsverband Plein013 heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de wet op Passend onderwijs. Het kan betekenen dat het beter is voor jullie kind om geplaatst te worden op een andere basisschool die wel de ondersteuning kan bieden of dat jullie kind geplaatst wordt op een school voor speciaal basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs. De kindercampus heeft de taak om deze passende plek te vinden. 

Toelaatbaarheidsverklaring Voordat deze keuze definitief gemaakt wordt, moet de school een Toelaatbaarheidsverklaring vragen bij het samenwerkingsverband. Dit is wettelijk verplicht.  

Ondersteuning door het samenwerkingsverband Het samenwerkingsverband helpt de scholen bij deze stappen. Zo is in elke school een consulent aanwezig die de school ondersteunt bij het opstellen van arrangementen. Ook bij het vinden van een passende school kunnen wij de hulp inschakelen van een zogenaamde onderwijs makelaar van samenwerkingsverband Plein013. Voor kinderen die nog niet op de basisschool zitten maar wel te maken hebben met extra zorg, (bijvoorbeeld GGZ, Jeugdzorg, Medisch Kinderdagverblijf) heeft het samenwerkingsverband een apart loket ingericht waar ouders terecht kunnen.  

Aanmelden door ouders Zodra de kindercampus, in samenspraak met de ouders/verzorgers, een passende plek gevonden heeft, kunnen de ouders hun kind op de nieuwe school aanmelden.  

Bezwaar maken Het kan voorkomen dat je het niet eens bent met de ondersteuning die onze kindercampus biedt aan jullie kind. Mocht je besluiten tot een formeel bezwaar dan kun je je richten tot het bestuur van onze school. Als je het niet eens bent met de keuze van de Toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband of met de keuze van een andere school dan kunt je een bezwaarprocedure starten bij de landelijke geschillencommissie www.onderwijsgeschillen.nl Verder verwijzen we naar de paragraaf Klachtenregeling in deze campusgids.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De scholen in de wijk Oud Noord zijn met elkaar naar gezamenlijke ondersteuningsbehoefte aan het kijken. Wat hebben we nodig om goed onderwijs te bieden aan alle leerlingen binnen onze wijk?

We onderzoeken de mogelijkheid om een gezamenlijke gedragsspecialist of orthopedagoog in te zetten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We hechten er veel waarde aan om samen te werken met de kinderopvang:

-Een aantal projecten voeren we daarom ook samen met peuters en kleuters uit.

-Kunstenaars werken samen met de peuters tijdens gezamenlijke projecten

-Vieringen vieren we zoveel mogelijk samen

-Een keer per week zijn er peuter/kleuterontmoetingen. Een aantal oudste peuters ontmoeten dan onder begeleiding van hun eigen pedagogisch leidster een aantal kleuters en hun juf. Samen luisteren ze naar een voorleesverhaal, maken ze muziek of spelen ze samen een spelletje.

-Groep 8 leest voor aan peuters.

In juni 2022 is bekend geworden dat Kinderopvanggroep gaat fuseren met een aantal schoolbesturen waaronder Opmaatgroep. Samenwerking was al zeer belangrijk maar we gaan kijken naar wat we in de toekomst nog meer met elkaar kunnen vervlechten. 

Terug naar boven