Wij vinden het belangrijk dat de sfeer op onze campus veilig en fijn is voor iedereen.
Voor sociaal-emotionele ontwikkeling maken wij gebruik van de lessen van de methode Kwink. Daarnaast gebruiken wij het digitale leerlingvolgsysteem van Looqin. Twee keer per jaar bekijken we alle leerlingen goed op het gebied van welbevinden en betrokkenheid.
We hanteren in de school drie gedragsregels, deze helpen om een rustige omgeving te creëren zodat het fijn is om in de school te zijn. Daarnaast hebben wij een gedragsprotocol opgesteld. Hierin hebben we beschreven welk gedrag we van kinderen verwachten en welke consequenties het heeft als er grenzen overschreden worden. We concentreren ons vooral op het gewenste gedrag van kinderen en proberen dit te bevorderen. Je kunt het gedragsprotocol bij de directie inzien.
Iedere groep begint bij de start van het schooljaar met het opstellen van afspraken die in hun klas gelden. Leerlingen bedenken ze zelf en bespreken daarna welke (maximaal) 5 regels dat jaar voor hen belangrijk zijn. Daardoor wordt het eigenaarschap van de leerlingen vergroot en worden het geen 'opgelegde' regels en afspraken.
Alle bovenstaande punten dragen bij aan een duidelijke omgeving waar kinderen het fijn hebben en er veel tijd besteed kan worden aan het leerproces.
Op de site van Scholen op de kaart is de uitslag te vinden van onze jaarlijkse enquête leerlingtevredenheid en oudertevredenheid. Ook vind je hier de 'Meldcode huiselijk geweld' en onze 'Risico Inventarisatie en Evaluatie' (RIE).
Schorsen/verwijderen
Soms gaat niet niet helemaal goed, dan kan een school overgaan tot schorsen en verwijderen. Dit protocol treedt in werking als er sprake is van ernstig wangedrag van de leerling of de ouder/verzorger van de leerling. Het gaat dan om ernstige verstoring van de rust of de veiligheid op school. Ook kan sprake zijn van een onherstelbaar verstoorde relatie tussen school en leerling en/of ouders/verzorgers. Er worden 3 vormen van maatregelen genomen:
Time-out
Schorsing
Verwijdering
Time-out
Een ernstig incident leidt tot een time-out met onmiddellijke ingang. Hierbij gelden de volgende voorwaarden: In geval van een time-out worden ouders/verzorgers door de directie van de school verzocht hun kind voor de rest van de schooldag te komen halen (zie noot 1); De ouders/verzorgers worden bij een time-out op school uitgenodigd voor een gesprek. Hierbij is de groepsleerkracht en een lid van de directie van de school aanwezig; Van het wangedrag en het gesprek met de ouders wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt aan de ouders/verzorgers aangetekend gezonden c.q. aan de ouders/verzorgers persoonlijk uitgereikt en door de ouders/verzorgers voor gezien getekend en in het leerlingendossier opgeslagen (zie noot 2); Een time-out bedraagt ten hoogste 1 dag.
Schorsing
Bij zeer ernstig wangedrag van de leerling c.q. ouders/verzorgers kan worden overgegaan tot een formele schorsing. De wettelijke regeling voor het Bijzonder/Openbaar onderwijs is hierbij van toepassing. Hierbij gelden de volgende voorwaarden: Het bevoegd gezag van de school wordt voorafgaand aan de schorsing in kennis gesteld van deze maatregel en om goedkeuring gevraagd; Schorsing vindt in principe pas plaats ná overleg met de leerling, ouders/verzorgers en de groepsleerkracht; De betrokken ouders/verzorgers en de groepsleerkracht worden door de directie uitgenodigd voor een gesprek betreffende de voorgenomen maatregel. Hierbij dienen nadrukkelijk oplossingsmogelijkheden te worden verkend, waarbij de mogelijkheden en de onmogelijkheden van de opvang van de leerling op de school aan de orde komen; Van het gesprek met de ouders/verzorgers en de groepsleerkracht wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt aan de ouders/verzorgers aangetekend gezonden c.q. aan de ouders/verzorgers persoonlijk uitgereikt en door de ouders/verzorgers voor gezien getekend en in het leerlingendossier opgeslagen; Het bevoegd gezag deelt het besluit tot schorsing schriftelijk mee aan de ouders/verzorgers. In dit besluit worden de redenen van de schorsing, de aanvang en de tijdsduur en eventueel andere genomen maatregelen vermeld; Gedurende de schorsing wordt de leerling de toegang tot de school ontzegd. Er worden maatregelen getroffen waardoor de voortgang van het leerproces van de leerling gewaarborgd kan worden (zie noot 3); De schorsing bedraagt ten hoogste 1 week (zie noot 4); Het bevoegd gezag stelt de inspectie van een schorsing voor een periode langer dan één dag schriftelijk en met opgave van redenen in kennis via het formulier dat in het internet schooldossier (ISD) is opgenomen; Ouders/verzorgers kunnen bij het bevoegd gezag een bezwaarschrift indienen. Indien ouders/verzorgers bezwaar maken hoort het bevoegd gezag hen over dit bezwaarschrift. Het bevoegd gezag neemt binnen vier weken na ontvangst van het bezwaarschrift een besluit.
Verwijdering
Bij het zich meermalen voordoen van een ernstig wangedrag, dat ingrijpende gevolgen heeft voor de veiligheid en/of de onderwijskundige voortgang van de school, kan worden overgegaan tot verwijdering. De wettelijke regeling voor het Bijzonder/Openbaar onderwijs is hierbij van toepassing. Hierbij gelden de volgende voorwaarden: Verwijdering van een leerling van school is een beslissing van het bevoegd gezag; Voordat men een beslissing neemt, dient het bevoegd gezag de betrokken groepsleerkracht en de ouders/verzorgers te horen. Hiervan wordt een verslag gemaakt dat aan de groepsleerkracht ter kennis wordt gesteld c.q. aan de ouders/verzorgers aangetekend wordt toezonden c.q. aan de ouders/verzorgers persoonlijk wordt uitgereikt en door de ouders voor gezien wordt getekend; De ouders/verzorgers ontvangen een gemotiveerd schriftelijk besluit van de verwijdering van de leerling, waarbij wordt gewezen op de mogelijkheid om binnen zes weken schriftelijk bezwaar te maken tegen het besluit; Het bevoegd gezag meldt het besluit tot verwijdering van de leerling terstond aan de leerplichtambtenaar en de Inspectie van het Onderwijs; Indien de ouders/verzorgers bezwaar maken hoort het bevoegd gezag hen over het bezwaarschrift; Het bevoegd gezag neemt binnen vier weken na ontvangst van het bezwaarschrift een besluit; Een besluit tot verwijdering is pas mogelijk nadat een andere basisschool of een andere school voor speciaal onderwijs is gevonden om de leerling op te nemen.
Bijlage:
Model Formulier inzake Time-out, Schorsing en Verwijdering van leerlingen
Noot 1: Als veiligheid voorop staat, en dat zal regelmatig het geval zijn, moet de time-out niet afhankelijk gesteld worden van het contact met ouders/verzorgers. De vraag blijft dan staan wat er moet gebeuren als de ouders/verzorgers niet te bereiken zijn. Het verwijderen uit het groepslokaal en opvang elders in de school is dan een oplossing.
Noot 2: De time-out is geen officieel instrument, maar kan niettemin bruikbaar zijn bij onveilige situaties of bij het herstellen van de rust binnen de school: het is principieel geen strafmaatregel maar een ordemaatregel in het belang van de school.
Noot 3: Schorsing mag niet betekenen dat het doen van toetsen (denk aan cito-entree of eindtoetsen) wordt belemmerd. Dit vraagt passende maatregelen, bijv. het wel tot de school toelaten voor het doen van deze toets. Daarnaast kan het beschikbaar stellen van (thuis)studiemateriaal tot de mogelijkheden behoren.
Noot 4: Wezenlijk is dat de schorsing aan een maximumtermijn gebonden is; zij mag geen verkapte verwijdering worden; de termijn is zo gekozen dat in het ernstigste geval de school voldoende tijd ter beschikking heeft om een eventuele verwijderingsbeslissing op zorgvuldige wijze voor te bereiden.