Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Ontwikkeling kind
Vanaf het moment dat je kind op 4-jarige leeftijd bij ons op school komt tot het moment dat het doorstroomt naar het voortgezet onderwijs, maakt het een geleidelijke ontwikkeling door. Onze teamleden begeleiden je kind zo goed mogelijk. Tijdens het aanmeldingsgesprek vertellen we je hoe ons onderwijs inhoudelijk is geregeld en waar het team zich mee bezighoudt.Spelend (en handelend) leren vanuit een afgestemd aanbod.
In de kleutergroepen ontwikkelt je kind zich al spelend. Daarbij heeft de leerkracht een sturende rol. Naast klassikale activiteiten (denk aan het kringgesprek, muzieklessen, taalactiviteiten, spel en beweging) bieden we je kind ook individuele activiteiten (ruim aanbod aan expressie- en ontwikkelingsmaterialen). Handelend leren is een belangrijk uitgangspunt.We werken in de kleutergroepen met thema's die aansluiten bij de (be)leefwereld van de kinderen en bij onze aanwezige kennis en ervaring. Alle activiteiten kennen een opbouw in moeilijkheidsgraad.
Meer informatie is te vinden in de Panta Rhei Wijzer, een speciaal boekje voor nieuwe leerlingen dat je ontvangt bij de intake.
Balans
Wij bieden een goede balans als het gaat om kennis, persoonlijke ontwikkeling en praktische vaardigheden. De vakken taal, lezen en rekenen vormen de kern van het onderwijs én de basis voor elke andere ontwikkeling. De kinderen zijn ongeveer de helft van de schooltijd bezig met deze vakken. Voor zowel de onderbouw als de bovenbouw gaan de leerlingen 26 uur per week naar school.
Tijdens de Panta Rhei Driedaagse krijgen alle leerlingen van de groepen 1 t/m 4 gedeeltelijk de teveel gemaakte uren gecompenseerd door drie extra vrije dagen. De PR Driedaagse is in de Hemelvaartsweek waardoor deze groepen een week extra vrij hebben. Zie de jaarkalender op de website van Panta Rhei.
Tijdsverdeling vakken:
- 30 procent taal en lezen
- 30 procent rekenen
- 20 procent mens en maatschappij/natuur en techniek
- 20 procent culturele en expressieve vorming/burgerschap
Plein 013
In het onderwijs is samenwerking onmisbaar. Ons schoolbestuur werkt daarom samen met vijftien andere schoolbesturen in de regio. Dit gebeurt binnen het samenwerkingsverband Plein 013, waarbij in totaal negentig scholen zijn aangesloten. Plein 013 adviseert en ondersteunt onze school bij de vormgeving van passend onderwijs. De afspraken die de schoolbesturen hierover onderling maken, gelden voor álle scholen van Plein 013.Wat is Passend onderwijs?
De meeste kinderen maken een goede (leer)ontwikkeling door, waarbij niet veel reden is tot zorg. Maar soms gaat leren moeizamer, mist een kind uitdaging of is er sprake van een beperking of gedragsprobleem. Onze leerkracht gaat dan in gesprek met de ouder(s)/verzorger(s). Ouders mogen zelf natuurlijk ook altijd aan de bel trekken. Misschien is extra zorg of begeleiding nodig. Met passend onderwijs bieden we kinderen de juiste ondersteuning. De ouders zijn daarbij een belangrijke partner.Hulp partners
Onze school kan prima passend onderwijs bieden, maar soms hebben we de hulp van andere partners nodig. Bijvoorbeeld van een consulent die het probleem in kaart brengt of oplossingen aandraagt. Indien nodig betrekken we daarbij ook jeugdhulpverlening. Alles gebeurt in overleg met de ouder(s)/verzorger(s). Samen maken we een arrangement dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. Ouders zijn verplicht hieraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen.Wat biedt onze school?
In het ondersteuningsprofiel van onze school (door onafhankelijk deskundigen herijkt in schooljaar 2019-2020) staat omschreven wat wij kinderen aan extra ondersteuning bieden en welke ambities we nog op dit vlak hebben. Ons ondersteuningsprofiel is tevens opgenomen in het samenwerkingsverband Plein 013: zie www.plein013.nl.Samen met ouders
Passend onderwijs draait om goede samenwerking. Ouder(s)/verzorger(s) zijn daarbij onze belangrijkste partner. Zij kennen het kind in de thuissituatie, wij kennen het kind in de schoolsituatie. We vullen elkaar dus goed aan. Door elkaar als partner te zien, kunnen we elkaar steunen, afspraken nakomen, open communiceren en (vertrouwelijke) informatie met elkaar delen.Andere school
Soms moet de school vaststellen dat een kind, ondanks alle extra hulp, bij ons niet krijgt wat het nodig heeft. We hebben dan de taak om een andere passende plek voor het kind te zoeken. Dit kan gaan om een andere basisschool die het kind wel de juiste ondersteuning kan bieden óf om een school voor speciaal (basis)onderwijs. Het samenwerkingsverband Plein 013 heeft voor deze procedure speciale regels opgesteld die aansluiten bij de Wet passend onderwijs. De zoektocht naar een passende plek gebeurt altijd in overleg met de ouder(s)/verzorger(s).Ondersteuning vanuit Plein 013
Het samenwerkingsverband Plein 013 biedt ondersteuning op het gebied van passend onderwijs:
- Voordat we een definitieve keuze voor een nieuwe school maken, moeten we een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij het samenwerkingsverband (wettelijk verplicht).
- Vanuit het samenwerkingsverband is op iedere school een consulent aanwezig die helpt bij het opstellen van arrangementen.
- Het is mogelijk om een onderwijsmakelaar van het samenwerkingsverband in te schakelen, die meezoekt naar een passende plek.
- Het samenwerkingsverband heeft een apart loket ingericht voor ouders met kinderen die nog niet op de basisschool zitten, maar wel extra zorg nodig hebben (bijvoorbeeld GGZ, Jeugdzorg, medisch kinderdagverblijf).
Aanmelden
Zodra de school, in samenspraak met de ouder(s)/verzorger(s), een passende plek voor het kind heeft gevonden, melden de ouder(s)/verzorger(s) het kind zelf aan op de nieuwe school.Bezwaar
Wanneer ouders het niet eens zijn met de ondersteuning die wij een kind bieden, kunnen zij formeel bezwaar maken bij het bestuur van onze school. Als ouders het niet eens zijn met de toelaarbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband óf met de keuze van een andere school, kunnen zij een bezwaarprocedure starten bij de landelijke geschillencommissie: www.onderwijsgeschillen.nl.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment zijn wij verlengde schooldagen aan het ontwikkelen. Hierdoor kunnen onze leerlingen gebruik gaan maken van een extra aanbod van vakdocenten, creatieve aanbieders en sportactiviteiten. Dit programma laten we aansluiten op het schoolprogramma zodat dit aanbod ook werkelijk de schoolresultaten zal vergroten en we hiermee de kansenongelijkheid reduceren.
10-14 onderwijs
10-14 onderwijs is in beginsel een samenwerking tussen Panta Rhei (Kinderstad) en het Koning Willem II College (SOVOT).
Afgelopen jaar heeft dat geresulteerd in proeftuinen.
Met deze lessenreeks hebben de docenten en leraren de gezamenlijke visie op 10-14 onderwijs willen vertalen naar praktische lessen.
Daarnaast is de versoepeling van de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs en de bevordering van gelijke kansen voor alle leerlingen bij het uitstellen van een niveaukeuze een belangrijk doel.
Met de proeftuinen hebben we gebruik gemaakt van een aantal succesindicatoren die bijdragend zijn aan het ontwerpen van betekenisvol onderwijs.
Twee vragen die daarbij centraal stonden zijn: ‘Welke kennis en vaardigheden missen leerlingen van ‘onze school’ bij de start op ‘de middelbare school?’,’ en ‘Hoe kunnen wij zorgen voor meer samenwerking tussen ‘de basisschool’ en ‘middelbare school?’’
Daarnaast gebruikten we dit initiatief om in leerteams docenten uit het voortgezet onderwijs en leraren uit het primair onderwijs samen te laten werken, elkaars praktijk te leren kennen en kennis te laten delen om elkaars didactiek en pedagogiek te leren kennen en te versterken.
De samenwerking zal naar verwachting verder versterken als de nieuwbouw gerealiseerd is en beide partners fysiek elkaars buren zijn.
Sterke (taal)basis
Wij willen onze leerlingen een sterke (taal)basis meegeven. Daarom besteden we veel aandacht aan spelling, zodat kinderen foutloos leren schrijven. Op het gebied van taal werken we met aan aantal fijne routines en methodes:
- Taalmethode Staal: deze is inmiddels gefaseerd geïmplementeerd (eerst in groep 4 en 5, daarna in groep 6 t/m 8).
- Leesmethode Veilig leren lezen (groep 3): deze biedt tevens oefeningen aan rondom woordenschat, spelling en begrijpend lezen.
- Taalroutines (kleutergroepen): gestructureerde routines voor een optimale taalontwikkeling.
- Technische leesmethode Estafette: technisch en begrijpend leren lezen.
Onze schoolschrijver J. Hofmans biedt groep 1 t/m 5 het hele schooljaar inspirerende en creatieve woordenschat- en schrijflessen aan.