Heldere gedragsverwachtingen en routines
Op Panta Rhei handelen we volgens bewezen sociale en didactische principes en vanuit de volgende waarden: respect, positiviteit, verantwoordelijkheid, gelijke kansen en rust, regelmaat en structuur.
We hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen als het gaat om gewenst gedrag. Hierbij streven we naar een respectvolle omgang met elkaar en de omgeving. Dit doen we door gedragsregels te stellen die nageleefd en onderhouden dienen te worden.
We leren het gewenste gedrag aan volgens bewezen didactische principes. Op Panta Rhei hebben we een doorgaande lijn in afspraken en routines, zetten we in op positieve relaties, hebben we zorg voor elkaar en zijn we behulpzaam. Het gewenste gedrag dat hieruit voortvloeit zorgt voor rust, regelmaat en structuur. Dit zorgt ervoor dat leerlingen zich veilig voelen op school en is een vereiste om tot leren te komen.
Door leerlingen het gewenste gedrag aan te leren en hierop feedback te geven, stimuleren we de leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en hierop te reflecteren. Samen zijn we verantwoordelijk voor een voorspelbare en open cultuur waarbij leerlingen voldoende kennis opdoen en onze waarden uitdragen.
Onze waarden zijn positief, respect en verantwoordelijkheid.
Positief: warme school/warm gezag, relaties, beleefdheid en omgangsvormen, communicatie, sociale veiligheid
Respect: omgaan, relatie, zorgen voor elkaar, gemeenschappelijk, beleefdheid en omgangsvormen, communicatie
Verantwoordelijkheid: eigenaarschap
Veiligwijs
Met deze methode krijgen kinderen betrouwbare informatie over hun lichaam en hun lichamelijke, emotionele, sociale en seksuele ontwikkeling. Zij leren meer over veiligheid in relaties (familie-relaties, vriendschappen, verliefdheid, verkering) en online (bijvoorbeeld sexting). Zij groeien in zelfvertrouwen, oefenen in het vergroten van weerbaarheid (praten over grenzen, hulp vragen) en leren respectvol om te gaan met verschillen in achtergrond, overtuiging en seksualiteit.
Het doel is om een gezonde relationele en seksuele vorming van kinderen tussen de 4 en 12 jaar te bevorderen. Kinderen weten wat onder relaties en seksualiteit wordt verstaan en gaan respectvol met zichzelf en elkaar om. Daarnaast zijn kinderen weerbaar, zij kunnen hulp vragen, hun eigen wensen en grenzen bewaken en veilige keuzes maken.
Dramataal en Rots en Water trainingen
Naast deze doorlopende leerlijnen maken we ook gebruik van extra programma's vanaf de middenbouw tot aan de bovenbouw om extra aandacht te besteden aan begrip, verbinding en plezier tussen leerlingen onderling. Dat doen wij met rots en watertrainingen en dramataaltrainingen. Ook zetten wij weerbaarheidsprogramma's in die wij aan laten sluiten op wat een specifieke groep nodig heeft.