Toelatingsbeleid
Elk kind is welkom op onze locaties. Echter in de praktijk kan niet elke Tangentlocatie alle leerlingen die worden aangemeld, toelaten. Een reden hiervoor kan zijn dat de locatie onvoldoende ruimte heeft om de kinderen een plek te geven; de locatie kan letterlijk vol zijn. Daarnaast heeft iedere locatie een eigen ‘School Ondersteuning Profiel’(SOP) in het kader van Passend Onderwijs. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, binnen en/of buiten de groep, passen op de ene locatie beter dan op de andere. Wat de locatie die u gekozen heeft biedt aan extra ondersteuning, kunt u vinden in het ondersteuningsprofiel. De kinderen, die - na zorgvuldig onderzoek - buiten het ‘School Ondersteuning Profiel’ vallen, worden niet tot de locatie toegelaten. Het doel van ons toelatingsbeleid is ouders/verzorgers zoveel mogelijk duidelijkheid geven, wanneer hun kind wel of niet wordt toegelaten tot de Tangentlocatie van hun keuze. Het volledige toelatingsbeleid van Tangent is te vinden op www.tangent.nl en op de website van onze locatie.
Toelating en aanmelding
Basisschool de Vlashof heeft leerlingen in alle leeftijdsgroepen, met verschillende levensovertuigingen, maatschappelijke en sociaal-economische achtergronden. Iedereen die de visie van de Vlashof een warm hart toedraagt is welkom in onze school. Wij verwachten van ouders/verzorgers dat zij de Katholieke identiteit van onze school respecteren en dat de leerlingen deelnemen aan de activiteiten die hieruit voortkomen. Voor alle leerlingen die aangemeld worden, geldt dat we zorgvuldig bekijken of we aan de onderwijsbehoeften van het kind en de eventuele hulpvraag van de ouders/verzorgers kunnen voldoen. Wij richten ons vooral op kinderen uit de buurt, maar laten ook kinderen uit andere delen van Tilburg en omstreken toe.
Aanmelding nieuwe kleuters
Kinderen kunnen worden aangemeld als zij drie jaar zijn. Indien ouders of verzorgers interesse tonen in onze school, worden zij uitgenodigd voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. In dit gesprek wordt de werkwijze en visie van de school uitgelegd en krijgen ouders een rondleiding door het schoolgebouw. Deze rondleiding wordt in de regel gegeven door de directeur, OTL-er of IB-er. Bij de rondleiding zal tevens een aanmeldformulier worden meegegeven dat ouders ingevuld aan de school retourneren.
Wanneer ouders vervolgens besluiten hun kind aan te melden, ontvangen zij een inschrijfformulier (het is ook mogelijk dat aanmeld- en inschrijfformulier gelijktijdig overhandigd worden). Op basis van de informatie op het aanmeldformulier onderzoekt de school of zij het kind het onderwijs en de ondersteuning kan bieden (daarbij kan de school eventueel contact zoeken met de Peuterspeelzaal).
Voor dit onderzoek heeft de school wettelijk gezien zes weken de tijd. Wanneer er meer tijd nodig is, mag deze termijn met vier weken verlengd worden (weken waarin de school vakantie heeft, tellen in deze termijnen niet mee). Bij dit onderzoek worden de criteria uit de toelatingsregeling van Stg. Tangent gehanteerd:
a. Er is ruimte in de school of groep waarvoor toelating wordt gevraagd;
b. Wij kunnen het onderwijs en de ondersteuning bieden die de leerling nodig heeft;
c. Er is geen sprake van een (dreigende) verstoring van de rust en orde door toelating van de leerling.
Als aan deze criteria wordt voldaan, wordt het kind op De Vlashof ingeschreven. Wanneer wij echter twijfels hebben of wij kunnen bieden wat het kind nodig heeft, gaan wij hierover met de ouders in gesprek. Wanneer onze conclusie na dit gesprek is dat wij het kind niet kunnen bieden wat het nodig heeft, schrijven wij het kind niet in en helpen wij de ouders zoeken naar een school die beter aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind tegemoet kan komen. Wij sturen de ouders hiervan een schriftelijke bevestiging.
Wanneer een kind wordt toegelaten dat speciale ondersteuning nodig heeft, maakt de school een groeidocument / arrangement aan. Hierin worden de stimulerende en belemmerende factoren, ondersteuningsbehoeften en persoonlijke doelen beschreven. Hierbij kan ook overleg plaatsvinden met een BPO-er van de Stichting.
Als ouders het niet eens zijn met het besluit om niet in te schrijven, dan kunnen zij dat kenbaar maken in een bezwaar- dan wel een beroepsprocedure.
Om leerlingen te laten wennen hanteren wij 10 wenmomenten. De leerkracht plant deze wenochtenden in overleg met de ouders.
De eerste schooldag is in principe de eerste schooldag na de vierde verjaardag. Kinderen die binnen zes weken voor de zomervakantie vier jaar worden stromen in op de eerste schooldag van het nieuwe schooljaar. Voor hen zijn er geen wendagen. De leerkracht en de ouders overleggen de mogelijkheid om de eerste week met halve dagen te starten.
Aanmelding kinderen van 4 jaar en ouder
Wanneer een kind reeds op een andere school zit en ouders besluiten hun kind aan te melden bij De Vlashof, volgen wij in grote lijn dezelfde procedure als voor kinderen van 3 jaar:
- Ouders vullen het aanmeldformulier in waarbij zij ons ook toestemming geven om contact te zoeken met de school waar het kind op moment van aanmelding op zit;
- Wij onderzoeken of de aanmelding van het kind voldoet aan de criteria uit de toelatingsregeling van Stg. Tangent (zie hierboven). Hiervoor hanteren wij dezelfde termijnen als hierboven beschreven zijn. In dit onderzoek winnen wij informatie in van de school waar het kind nu op zit.
- Wanneer de aanmelding aan deze criteria voldoet, schrijven wij het kind in en overleggen we met de ouders wanneer het kind op school komt. Daarbij kan ook afgesproken worden dat het kind al één of twee dagdelen in de nieuwe groep komt wennen.
- Wanneer de aanmelding niet aan deze criteria voldoet, schrijven wij het kind niet in. We gaan er dan vanuit dat de leerling onderwijs blijft volgen op de school waar hij/zij reeds ingeschreven staat. Hiervan doen wij in een gesprek mededeling aan de ouders en bevestigen dit schriftelijk.
Bij inschrijving wordt de plaatsing van leerlingen in de verschillende groepen door school bepaald. De plaatsing wordt met de grootst mogelijke zorg uitgevoerd en daarbij wordt gebruik gemaakt van de kennis van de IB-er.
Inschrijving leerlingen van de Taalschool
De coördinator van T-Primair schrijft de nieuwe leerlingen voor de Taalschool in en voert met de ouders het intakegesprek. De leerling wordt automatisch ingeschreven op de reguliere basisschool waarin de taalschool gevestigd is. Na de taalschoolperiode gaat de leerling in principe naar de dichtstbijzijnde reguliere basisschool. Er wordt een uitzondering gemaakt wanneer een broer of zus al ingeschreven staat op de Vlashof. Ouders zijn vrij om te kiezen welke reguliere basisschool het beste bij hun kind past.
Bij overgang van de taalschool naar een reguliere groep, wordt op basis van de criteria vanuit de toelatingsregeling van Stg. Tangent (zie boven) vastgesteld of wij de leerling kunnen plaatsen. Is dat niet het geval, dan gaan wij in overleg met de ouders op zoek naar een school die wel aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind tegemoet kan komen.
Passend onderwijs op onze locatie
Ons bestuur, stichting Tangent, werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband Plein 013. Dit is het samenwerkingsverband waarin de schoolbesturen afspraken maken over Passend onderwijs. De afspraken die in SWV Plein 013 worden gemaakt gelden voor alle aangesloten scholen, dus ook voor onze locatie. Daarnaast adviseert en ondersteunt SWV Plein 013 onze locatie bij het vormgeven van Passend onderwijs.
Wat is Passend onderwijs?
Heel veel kinderen op onze locatie leren en ontwikkelen op een manier zoals de ouders/verzorgers en wij als school van hen verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Maar soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of is er sprake van een beperking of een probleem met het gedrag. De leraar kan een signaal geven dat het minder goed gaat op school. De leraar neemt dan contact met u op. Maar ook u als ouder/verzorger kunt een signaal afgeven dat het niet goed gaat met uw kind. Het is belangrijk dat u dat samen met de leraar bespreekt. Misschien is extra ondersteuning of begeleiding noodzakelijk. Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. En u als ouder/verzorger bent daarbij een belangrijke partner.
Partners in ondersteuning
Wanneer er meer ondersteuning nodig is zijn er zogenaamde partners die ons hierbij kunnen helpen. Zo heeft onze school op regelmatige basis een gesprek met een schoolmaatschappelijk werker en een sociaal-verpleegkundige van de GGD. Daarnaast kunnen we gebruik maken van de expertise van onze ‘Begeleiders Passend Onderwijs’ (BPO). Dit zijn samenwerkers werkzaam bij ons bestuur, stichting Tangent, die zich bezighouden met het realiseren van thuisnabij Passend Onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen in de buurt. We betrekken daarnaast als dat voor het kind of gezin noodzakelijk is ook jeugdhulpverlening. Natuurlijk wordt u daar nauw bij betrokken. We maken dan samen een plan, in onderwijstermen een ‘arrangement’, dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. U als ouder(s)/verzorger(s) bent verplicht hieraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen. Wat kan onze locatie aan extra ondersteuning bieden?
Wat onze locatie kan bieden aan extra ondersteuning staat beschreven in het ondersteuningsprofiel van de school. Het is geactualiseerd in december 2020. In dit profiel is te lezen wat onze locatie aan extra ondersteuning kan bieden en wat de ambities zijn voor de komende jaren. Het ondersteuningsprofiel van onze locatie is te vinden op onze website www.devlashof.nl.
Naar een andere school
Het uitgangspunt op onze locatie is dat leerlingen zo veel mogelijk onderwijs nabij huis kunnen volgen. Voor sommige kinderen kunnen we echter, ondanks al de extra hulp, niet de ondersteuning bieden die het kind nodig heeft. Dan moeten we besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. We doen dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houden daarbij zoveel als mogelijk rekening met de wensen van de ouders/verzorgers. Het samenwerkingsverband Plein 013 heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de ‘Wet op Passend Onderwijs’. Het kan betekenen dat het beter is voor het kind om geplaatst te worden op een andere basisschool die wel de ondersteuning kan bieden óf dat het kind geplaatst wordt op een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO).
De school heeft de taak om deze passende plek voor het kind te vinden De scholen voor (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs zijn onderverdeeld in vier clusters:
- Cluster 1 Onderwijs aan visueel gehandicapte leerlingen: slechtziende en blinde kinderen.
- Cluster 2 Onderwijs aan auditief en/of communicatief beperkte leerlingen: doven, slechthorende en ernstig spraak-taalgestoorde kinderen.
- Cluster 3 Onderwijs aan geestelijk en lichamelijk gehandicapte leerlingen: mytyl/tytyl, Langdurig Zieken en Zeer Moeilijk Lerende Kinderen.
- Cluster 4 Onderwijs aan leerlingen met ernstige gedragsproblemen dan wel psychiatrische problemen, Langdurig Zieke Kinderen(anders dan een lichamelijke beperking) en Pedologisch Instituut-scholen.
Toelaatbaarheidsverklaring
Voordat deze keuze definitief gemaakt wordt, moet de locatie een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband. Dit is een bewijs dat uw kind recht geeft op een plek in het speciaal (basis) onderwijs en is wettelijk verplicht.
Ondersteuning door het samenwerkingsverband
Het samenwerkingsverband helpt de locatie bij deze stappen. De Begeleider Passend Onderwijs kan de locatie desgevraagd ondersteunen bij het opstellen van arrangementen en bij het vinden van een passende school. Daarnaast kunnen wij de hulp inschakelen van de onderwijsadviescommissie van samenwerkingsverband Plein 013, deze kan ouders/verzorgers en de school onpartijdig adviseren. U kunt hier meer over lezen op de website van het samenwerkingsverband: www.plein013.nl
Aanmelden door ouders
Zodra het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring heeft afgegeven en de locatie, in samenspraak met de ouders/verzorgers, een passende plek gevonden heeft, kunnen de ouders hun kind op de nieuwe school aanmelden. Ouder- en jeugdsteunpunt Voor passend onderwijs is een goede samenwerking tussen leerling, ouder(s)/verzorger(s) en school heel belangrijk. Het helpt jou als ouder/verzorger en/of leerling als je duidelijke informatie hebt en weet bij wie je terecht kunt met vragen. Het ouder- en jeugdsteunpunt helpt daarbij. plein013.nl/ouders/ouder-en-jeugdsteunpunt/ Kinderen die nog geen Nederlands spreken
Leerlingen van 4 of 5 jaar die nog geen Nederlands spreken gaan naar de ‘gewone’ kleutergroep waar ook alle Nederlands sprekende kinderen zitten. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen op deze leeftijd heel gemakkelijk taal van elkaar overnemen, vandaar dat er voor deze ‘onderdompelingstactiek’ gekozen is. Voor oudere leerlingen die nog geen Nederlands spreken is de taalschool bedoeld. Op de taalschool krijgen de leerlingen in een aparte klas les. Zij zijn dagelijks bezig met taalactiviteiten. Als u graag wilt dat uw kind geplaatst wordt in de taalschool kunt u de basisschool vragen of uw kind toelaatbaar is.
Hoogbegaafd: De Talentklas
De Talentklas is een voltijds voorziening voor hoogbegaafde leerlingen van 8 jaar en ouder die in een reguliere setting onvoldoende uitdaging of ondersteuning ondervinden om hun talenten adequaat te benutten. De omgeving van de Talentklas is gericht op leerlingen die veel baat hebben bij een leeromgeving die prikkelt, uitdaagt en ruimte geeft voor eigen niveau en tempo. De Talentklas is gesitueerd in een basisschool vallend onder het SWV plein 013. Voor deelname aan de Talentklas is een TLV noodzakelijk.