Basisschool De Lochtenbergh

Perosistraat 150 5049 LP Tilburg

Schoolfoto van Basisschool De Lochtenbergh

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau.   

Wij nemen de de doorstroomtoets van DIA af. Dat doen wij met de digitale versie. Met de DIA Eindtoets meten we in twee dagdelen van twee uur de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. IEP staat voor een mooie, frisse opmaak, pakkende teksten en heldere vragen, waardoor ze proberen de spanning zo veel mogelijk te verlagen bij de leerling, zodat ze écht kunnen laten zien op welk niveau ze staan.  De DIA doorstroomtoets is een hulpmiddel om de ouders te adviseren over het vervolgonderwijs. Deze toets kan ook gebruikt worden om de resultaten van de school met landelijke en regionale uitslagen te vergelijken. Op dit moment voldoet de Lochtenbergh aan de inspectie-eisen. Door onder andere een goede analyse te maken van de tussenresultaten en de eindopbrengsten en het maken, evalueren en bijstellen en uitvoeren van het plan van aanpak, verwachten we de opbrengsten voor de komende jaren weer op orde te houden. Tijdens de rapportgesprekken worden de resultaten van al deze toetsen en eventuele acties besproken. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school heeft een zorgsysteem waarin wij leerlingen goed in kaart brengen zodat zij zich zo veel mogelijk op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk dat ouders optimaal betrokken worden bij de ontwikkeling van hun kind.

Om de vorderingen van uw kind goed te kunnen volgen tijdens de schoolloopbaan hanteren we in de groepen 1-2 het KIJK! Met behulp van KIJK! brengen we, op basis van observaties van de leerkrachten, de ontwikkeling van de leerlingen in kaart .Daarnaast maken we bij de kleuters gebruik van:

  • Signaleringslijsten vanuit de rekendoelen
  • Checklist letterkennis & invented spelling
  • Signaleringslijst LIST

We toetsen op rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Deze toetsen worden geanalyseerd en de informatie gebruiken wij om zo de ontwikkeling van uw kind te kunnen volgen. Met het LVS is het mogelijk de resultaten van uw kind te vergelijken met eerder behaalde resultaten en met de resultaten van andere kinderen in ons land.

Als eindtoets in groep 8 nemen wij de DIA-toets af. Tijdens de rapportgesprekken worden de resultaten van al deze toetsen en eventuele acties besproken.

Naast het LVS maken wij ook gebruik van methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn toetsen die afgenomen worden ter afsluiting van een blok of kern. De resultaten van deze toetsen ziet u als rapportcijfer terug op het rapport.

Op onze school werken we planmatig. Zo kan er optimaal gewerkt worden aan het realiseren van de doelen. Deze doelen worden op groepsniveau opgesteld, dit noemen we streefdoelen. Elk half jaar worden deze streefdoelen opnieuw vastgesteld. We sluiten zoveel mogelijk aan bij wat ieder kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Dit beschrijven wij in ParnasSys-LVS waarbij de belemmerende- en stimulerendefactoren én de onderwijsbehoeften per leerling in kaart wordt gebracht. Deze onderdelen worden regelmatig aangevuld/bijgesteld wanneer nodig.

Ook maken wij twee keer per jaar een groepsplan. Hierin wordt op basis van de leerlijn beschreven wat de groep het komende half jaar gaat leren en wat de groep nodig heeft om de gestelde doelen te bereiken. Wij maken voor rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen een groepsplan.

Individuele handelingsplannen zijn hierdoor slechts in uitzonderingsgevallen nodig. In het groepsplan worden alle leerlingen van een groep ingedeeld in een van de volgende instructieniveaus:

  • Leerlingen die extra instructie nodig hebben na de basisinstructie
  • Leerlingen die aan de basisinstructie voldoende hebben.
  • Leerlingen die weinig instructie nodig hebben en naast het gewone werk behoefte hebben aan uitdaging.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies en de doorstroomtoets 

De locatie geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Alle leerlingen ontvangen hun (voorlopig) schooladvies tussen 10 en 31 januari. In de eerste twee weken van februari maken alle leerlingen van groep 8 een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze tot dat moment op de basisschool hebben geleerd. Helder is dat leerlingen zich blijven ontwikkelen, ook na de afnamen van de doorstroomtoets.

Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Krijgt de leerling een hoger advies vanuit de toets dan het (voorlopig) schooladvies? Dan geeft de locatie een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de locatie besluiten het advies niet te verhogen. De locatie?moet dit motiveren.  

Bij een lagere score op de toets hoeft het schooladvies niet te worden bijgesteld. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.  

Locaties bepalen zelf welke doorstroomtoets zij gebruiken, mits de toets is toegelaten door de minister. De locatie kiest voor één toets aanbieder, zodat alle leerlingen van de locatie dezelfde toets maken. Op onze locatie is er gekozen voor de DIA toets.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat wij met de sociale competentieontwikkeling van onze leerlingen willen bereiken, is dat zij steed kunnen kiezen voor passend gedrag bij elke gelegenheid: Gedrag dat past bij de situatie van dat moment, bij de mensen waarmee ze te maken hebben en gedrag dat past bij henzelf. Wij streven ernaar de sociale competentieontwikkeling van onze leerlingen te begeleiden in een omgeving die gekenmerkt wordt door wederzijds respect, structuur en veiligheid. Daarbij moeten onze normen en waarden, vertaald in regels en afspraken de leerlingen houvast bieden. Wij zijn ons daarbij bewust van ons voorbeeldgedrag bij de vormgeving van ons pedagogisch schoolklimaat. Kinderen ontwikkelen zich in zijn totaliteit; binnen de begeleiding van die totale ontwikkeling willen wij specifiek aandacht besteden aan eigenschappen als zelfstandig- en zelfredzaamheid, gebaseerd op een reëel zelfbeeld, een gevoel van zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid voor eigen handelen. Onze leerlingen werken alleen, maar ook samen. Competenties als samenwerken, doorzetten, jezelf motiveren, conflicthantering en goede omgangsvormen als hulpvaardigheid en vriendelijkheid zijn daarbij onontbeerlijk. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen pas tot ontwikkeling komen als het goed met hen gaat. Maar daar hebben wij niet alleen invloed op. Daarom hechten wij grote waarde aan de betrokkenheid van de ouders met de school. Samen willen wij kinderen respectvol leren omgaan met zichzelf, met anderen en met de wereld om hen heen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijk
  • Veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven