Basisschool Armhoefse Akker

Spoordijk 68 5018 GH Tilburg

"een goed plan, moet op een bierviltje passen"

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school houdt de ontwikkeling van de kinderen bij door middel van observaties en een leerling­volgsysteem met als doel zoveel mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze kinderen.

In groep 7 nemen we de AMN-aansluitingstoets PO-VO af, welke een indicatie geeft van beheerste leerstof tot dat moment.

In groep 8 ontvangen de leerlingen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies van hun leerkracht. In de eerste of tweede volle week van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. De uitslag hiervan ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart. Vervolgens ontvangen de leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Indien het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient   dat dan te motiveren. Aanmelden voor het VO met het definitieve advies gebeurt tussen 25 maart en 31 maart.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Van elke afzonderlijke leerling en van ieder leerjaar wordt op Armhoefse Akker een dossier bijgehouden. Die dossiers worden opgeslagen in het computerprogramma ParnasSys, ons leerlingvolgsysteem. Voortdurend wordt, in eerste instantie door de groepsleerkracht, nagegaan of het door ons gegeven onderwijs aansluit op de mogelijkheden en de behoeften van het kind. Om onderwijs op maat te kunnen bieden, wordt er regelmatig getoetst. Het meten en vergelijken van leerprestaties is een goed middel om per groep en per kind te bekijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces verloopt. Het geeft de leerkracht extra houvast om te beoordelen of de leerstof goed wordt verwerkt en of er verandering nodig is in de manier en het tempo van lesgeven. De toetsen zijn ook nodig om te bekijken of bepaalde leerlingen extra hulp of speciale aandacht nodig hebben.

Behalve methode gebonden toetsen en toetsen die leerkrachten zelf samenstellen, maken we ook gebruik van landelijke toetsen van het Cito Leerling- en Onderwijs Volgsysteem (Cito-LOVS). Hierdoor krijgen we een objectief beeld van de kwaliteit van ons onderwijs, omdat deze toetsen de resultaten meten, los van de methodes die wij op onze school gebruiken. De toetsen die we afnemen zijn ontwikkeld door de CITO-groep. Bij al deze toetsen is er een landelijk vastgestelde normering. Daardoor wordt het mogelijk om uw kind te vergeleken met:
¦ zichzelf (bv. leest het kind meer woorden dan bij de vorige test)
¦ de andere kinderen in de groep
¦ een landelijke normgroep (hoe brengt het kind het eraf wanneer het vergeleken wordt met andere kinderen van dezelfde leeftijd).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies

Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. Eén van de bijbehorende wijzigingen is dat scholen in de schoolgids moeten opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Scholen moeten ouders en leerlingen hier actief over informeren. Zo worden alle ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school. 

Eind groep 7 ontvangen de kinderen het voorlopig schooladvies. In groep 8, in januari, krijgen de kinderen het definitieve schooladvies. Het advies wordt toegelicht aan ouders en kind middels een adviesgesprek. Het schooladvies is gebaseerd op de kennis en vaardigheden van het kind, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag.  

Het basisschooladvies is wettelijk leidend en bindend. Het bepaalt, meer dan de uitslag van de doorstroomtoets, op welk niveau uw kind terecht kan.
Wanneer de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het gegeven schooladvies, zijn we als school verplicht het gegeven advies te heroverwegen. Er zal opnieuw zorgvuldig naar het gegeven advies kijken. De wet bepaalt dat de school het volgende kan besluiten:
- Het advies naar boven bij te stellen.
- Het advies te handhaven, de school moet dan wel motiveren waarom het advies niet wordt verhoogd. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden zijn bepaald in schooljaar 2022-2023; Tijdens een studie2daagse met het hele team zijn we gekomen tot 3 kernwaarden die passen bij onze visie op school. 

Veiligheid: 

Zowel kinderen, leerkrachten als ouders moeten zich veilig kunnen voelen op school. Hiervoor zorgen we doordat we hierover regelmatig met elkaar de dialoog aan gaan. Ouders worden ook betrokken bij het sociaal welbevinden van hun kind(eren). Jaarlijks wordt er ook een monitor sociale veiligheid afgenomen onder de kinderen vanaf groep 6 t/m 8. Daarnaast zijn de ouder-kind gesprekken van groot belang voor ons. Hierbij gaat u, 2x per jaar, onder begeleiding van de leerkracht, in gesprek met uw kind. 

Vertrouwen:

Vertrouwen is een breed begrip. Voor ons betekent het in elk geval dat we geloven in de kinderen en dat ze, op basis van vertrouwen, respectvol omgaan met elkaar en met de spullen van school. Door vertrouwen te geven krijgen we het ook terug. Daarbij zorgen we voor een goede balans tussen vertrouwen geven maar ook laten zien dat het vertrouwen waar gemaakt wordt. 

Respect: 

Wij communiceren met elkaar op basis van respect. We streven naar openheid met respect voor ieder kind, ouder en teamlid. Iedereen is anders en die erkende ongelijkheid mag er ook zijn bij ons op school. We zijn open, stellen ons kwetsbaar op en leren elkaar daardoor echt kennen. Hierdoor weten we wat we van elkaar mogen verwachten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven