Basisschool Armhoefse Akker

Spoordijk 68 5018 GH Tilburg

"een goed plan, moet op een bierviltje passen"

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat in schooljaar 2023-2024 uit:

Directeur: Gérard Massar (ma t/m vr)
Intern Begeleider: Nienke Schouwenaars (ma t/m do)

Administratief Medewerkster: Nona van Berkel (ma, di-ocht (1x/2 weken), do, vr) 

Conciërge: Sven Jacobs (di, wo)

  • Groep 1/2a: Judith Moekiran (ma t/m do) Denise de Meester (vr) 
  • Groep 1/2b: Maartje vd Bogaard (ma, di, vr) en Lotte vd Ven (wo, do)
  • Groep 1/2c: Maaike Mandemakers (ma t/m do) Lotte vd Ven (vr) 
  • Groep 3: Monique Melief (ma t/m vr)
  • Groep 4: Yvonne van Santen (ma,di) Veerle Vergeer (wo t/m vr)
  • Groep 5: Sanne van der Linde (di t/m vr) Anja Verkuijl (ma)
  • Groep 6: Paul Bombaij (ma t/m vr)
  • Groep 6/7: Kim Peters (ma,di,do,vr) Marleen Schräder (wo)
  • Groep 7: Mart van Loon (ma t/m do) Marleen Schräder (vr)
  • Groep 8: Sjors van Egeraat (ma,wo,do,vr) Anja Verkuijl (di)

Plusklas: Anja Verkuijl (wo) Yvonne van Santen (do)

Rekenexpert: Veerle Vergeer

Taal/Lezenexpert: Monique Melief

Basisschoolcoach: Sjors van Egeraat (di)

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs: Mark Kieboom (di, wo, do, vr)                                                                                             

  • Leerkrachtondersteuner groep 1/2: Lotte van de Ven (ma t/m vr)
  • Leerkrachtondersteuner groep 5,6 en 7: Marleen Schräder 
  • Onderwijsassistent groep 3/4: Jenna Timmermans (ma t/m vr) 
  • Onderwijsassistent groep 7/8: Brian van Kleijnenbreugel (ma t/m vr) 

Vrijwilligster: Bianca de Kort

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het vervangingsprotocol

1. Bij een ziektevervanging schat de directie in eerste instantie in hoe lang de vervanging noodzakelijk is.
2. Als de leerkracht in onze schoolschil beschikbaar is, zal deze worden ingezet voor de vervanging.
3. Collega leerkrachten worden benaderd of zij extra willen komen werken.
4. De aanvraag voor vervanging wordt gedaan bij de vervangingspool.

Indien stap 1 t/m 4 geen oplossing heeft geboden, wordt getracht een passende oplossing te creëren. Te denken valt aan:
Verschuiving: Interne wisseling van personeel en of het inzetten van een onderwijsassistent
Verdelen: De groep verdelen over andere groepen voor maximaal één dag. Deze variant is een echte noodoplossing en wordt alleen maar uitgevoerd om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. Bieden voorgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, dan blijft de betreffende groep thuis, volgens de richtlijnen van de hoofdinspectie van het onderwijs, met daarbij de volgende afspraken:
- In principe niet op de eerste dag.
- Alleen in het uiterste geval daartoe over gaan.
- Mocht er ’s middags voor half twee nog geen vervanging gevonden zijn, dan krijgen de ouders van de leerlingen van de betreffende groep middels een email dat zij de volgende dag geen school hebben. Zodoende worden de ouders altijd schriftelijk op de hoogte gesteld en is er een mogelijkheid om de kinderen elders onder te brengen.
- Bij opeenvolgende dagen verschillende groepen naar huis sturen, ter spreiding van ‘gemiste lesdagen’.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatievorm

We werken in de basis in homogene groepen. Dit betekent niet dat we klassikaal/frontaal les geven. We maken veelvuldig gebruik van coöperatieve werkvormen. Daarnaast kunnen kinderen in hun eigen groep instructies krijgen, om vervolgen buiten het lokaal (op een van onze leerpleinen) deze instructie te verwerken.  We zetten naast goed reken- en taalonderwijs in op het bijbrengen van vaardigheden die de kinderen nodig hebben om zich te kunnen redden in onze maatschappij. Denkt u hierbij aan samenwerken, creatief denken, probleemoplossend denken, ict vaardigheden etc. Naast de leerkracht krijgen de kinderen ook extra ondersteuning van onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. 

We gebruiken onze onderwijstijd zo efficiënt mogelijk, passend bij de onderwijsbehoeften van onze kinderen. Onze kinderen gaan 940 uur per jaar naar school. 

Opleidingsschool

Armhoefse Akker is ook een opleidingsschool. Dat betekent dat we ,elk jaar, studenten van de PABO in huis hebben om hen te begeleiden voor voor het ambacht van leraar basisonderwijs. Daarnaast hebben we ook regelmatig studenten van de ALO (academie lichamelijke opvoeding) en/of pedagogiek. Ook kunnen er studenten zijn die de opleiding onderwijsassistent, leerkrachtondersteuner of sport en bewegen volgen. Samen vormen zij het "onderwijsnest" waarin ze van en met elkaar kunnen leren onder begeleiding van onze basisschoolcoach. 

Binnen de mogelijkheden van onze school, staan we ook open voor studenten/stagiaires van 'Fontys Academy for the Arts', om zich te kunnen ontwikkelen in de kunstvakken. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Als uw kind 4 jaar wordt, gaat hij /zij naar school. Bij ons worden de kleuters geplaatst in een heterogene groep van leerjaar 1 en leerjaar 2. Gedurende het schooljaar stromen kinderen in die 4 jaar worden. Op basis van de ondersteuningsbehoefte van uw kind passen wij het onderwijsaanbod aan. Daarbij houden we rekening met de landelijke richtlijnen omtrent de onderwijstijden die gesteld zijn. Alle leerdoelen zijn geïntegreerd in het beredeneerd aanbod door middel van spelend leren en (kleine) kringen. Zo voldoen we aan de effectieve onderwijstijd die gesteld is door het ministerie van onderwijs. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze kinderen krijgen voldoende effectieve onderwijstijd zowel op het sociaal emotionele vlak als op didactisch niveau. We volgen hierbij de landelijke richtlijnen en kijken bewust naar onze populatie kinderen om hier eventueel beredeneerd van af te wijken. Deze tijden zijn slechts een globale schatting, de daadwerkelijke verdeling is afgestemd op de behoeften van de groep, waarbij wij rekening houden met de te behalen doelen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel is terug te vinden op www.scholenopdekaart.nl. 




Het kind
 leert optimaal doordat:

De leerkracht veiligheid biedt en álle kinderen uitdaagt zich te ontwikkelen;

Het team mét en van elkaar leert;

De school de zorg monitort en de leerkrachten ondersteunt.

Armhoefse Akker maakt onderdeel uit van het Samenwerkingsverband "Plein 013". 

Plein 013 is een samenwerkingsverband van scholen in Tilburg en omgeving. We zetten ons in om voor alle leerlingen in onze regio in de basisschoolleeftijd een onderwijsaanbod te doen dat passend is bij hun ondersteuningsbehoefte. We doen dit bij voorkeur in de gewone basisschool. Ouders, leraren en kinderen zijn in het proces van Passend onderwijs de belangrijkste partners. Voor doorgaande lijnen en afstemming werken we nauw samen met andere partners, die ouders en scholen daarbij ondersteunen. 

Gegevens Plein 013: 

  • Adres: J. Asselbergsweg 38; 5026 RR Tilburg
  • telefoon: 013 - 2100130
  • e-mail: info@plein013.nl 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

BS Armhoefse Akker wil de komende jaren zowel een expert meer- en hoogbegaafdheid als een gedragsspecialist opleiden om zo nóg beter aan de onderwijsbehoeften van de kinderen te kunnen voldoen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Fusie 

Per 1 januari 2023 is Xpect Primair gefuseerd met een deel van de Kinderopvanggroep te Tilburg. Door de fusie kan onze stichting zich verder ontwikkelen tot een organisatie voor kindontwikkeling, met een aanbod van zowel kinderopvang als primair onderwijs. Stichting Xpect Primair biedt daardoor niet alleen goed basisonderwijs, maar is hierdoor ook in staat om goede kinderopvang te bieden, waarbij onderwijs en opvang zo optimaal mogelijk op elkaar wordt afgestemd.

Kindcentrum

Basisschool Armhoefse Akker is 'onderweg' om een kindcentrum te worden. Momenteel zijn we in de fase waarin de samenwerking met Kinderopvang Armhoefse Akker steeds meer wordt geoptimaliseerd. Ultieme doel is een doorgaande lijn voor uw kind van 0-13 jaar. Hier gaan we samen (kinderopvang en onderwijs) de komende jaren naar toe werken. Daarnaast staan we ook in verbinding met diverse kinderopvangcentra, zoals de Tierelier en andere locaties van Xpect Kinderopvang (bijvoorbeeld de sport BSO).

In de kleutergroepen wordt thematisch aan de doelen voor het jonge kind gewerkt (SLO). Spelend leren is hierbij het uitgangspunt. De hoeken welke in de klas terug te vinden zijn, worden samen met de kinderen vormgegeven om op deze wijze zo goed mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen. In deze hoeken komen de kinderen tot spel, waarbij de leerkracht de kinderen stimuleert om steeds een stapje verder in hun ontwikkeling te komen.
Daarnaast hebben we in de kleutergroepen ook actief doelgericht aanbod. Dit aanbod vindt plaats in de kring. Denkt u hierbij aan kennis maken met letters, vormen, kleuren maar ook vaardigheden en sociale omgangsvormen met elkaar. 

Terug naar boven