Basisschool Koningshaven

Fatimastraat 24 B 5021 AN Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool Koningshaven
  • Schoolfoto van Basisschool Koningshaven

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengst gericht werken.

Op basisschool Koningshaven werken we opbrengst gericht. Dit betekent dat we toetsresultaten evalueren en bekijken of de leerlingen naar verwachting gescoord hebben. Als dat niet het geval is wordt gekeken naar mogelijke oorzaken waardoor de leerlingen onvoldoende groei heeft laten zien. Hierbij wordt gekeken naar de totale leerling, niet alleen naar zijn of haar toetsresultaten. Daarna wordt gekeken of en welke interventies nodig zijn voor een leerling of een groepje leerlingen. 
De interventies die worden ingezet, worden na een nieuwe periode geëvalueerd en bijgesteld waar nodig. 

De resultaten van de leerlingen is een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele team. Het gehele team wordt daarom ook betrokken bij het evalueren van toetsgegevens, gezamenlijk wordt gekeken naar welke interventies ingezet kunnen worden.

Na een meting van de IEP toetsen wordt op leerlingniveau, op groepsniveau, op bouwniveau en op schoolniveau naar de gegeven gekeken.

Op leerling- en groepsniveau is de leerkracht verantwoordelijk voor de evaluatie. De evaluatie wordt met de intern begeleider besproken en in overleg worden interventies ingezet waar nodig. 

Op bouwniveau zijn de leerkrachten uit de bouw verantwoordelijk, de intern begeleider zorgt hierbij voor de helicopterview. Tijdens de groepsbesprekingen worden de resultaten per bouw besproken. Hierbij wordt gekeken naar overeenkomsten en verschillen in de gegevens. Per bouw wordt gekeken welke interventies nodig zijn, deze interventies kunnen groepsoverstijgend worden ingezet waar dit gewenst is. 

Op schoolniveau zijn de intern begeleiders en directie verantwoordelijk voor de evaluatie van de gegevens. Tijdens de schoolanalyse wordt gekeken naar de resultaten van de hele school. Hierbij wordt goed gekeken naar de schoolnorm, ook wordt gekeken of er een trend zichtbaar is. Omdat de evaluatie op schoolniveau een goed beeld geeft van de gegevens over de gehele school, wordt deze analyse gedeeld met alle teamleden. 

Het doel van het opbrengst gericht werken is om in beeld te hebben wat werkt en waar nog iets meer nodig is. Wij willen leerlingen niet afrekenen op hun resultaten. De focus ligt daarom op de vaardigheidsscore van een leerling. Aan deze score kunnen wij zien of een leerling in een bepaalde periode voldoende groei heeft laten zien. Deze groei kan elke leerling op hun eigen niveau laten zien. Als een leerling onvoldoende groei heeft laten zien zal gekeken worden naar interventies die ingezet kunnen worden om de groei te vergroten. Om goed te kunnen bepalen welke interventies nodig zijn, wordt naast de resultaten ook goed gekeken naar het welbevinden van de leerling. Om goed tot leren te komen is het belangrijk dat leerlingen goed in hun vel zitten. Interventies kunnen dus ook op dat gebied ingezet worden. 

Op weg naar een portfolio
In onze manier waarop we de ontwikkeling communiceren met de kinderen en de ouders gaan we zoeken naar een alternatief voor het rapport. De huidige rapporten met cijfers sluiten onvoldoende aan bij het in beeld brengen van de ontwikkeling van de kinderen. We zoeken naar een manier waarop we resultaten op toetsen kunnen gebruiken als input om van te leren.
Ook willen we kinderen vanuit eigenaarschap bewijsmateriaal laten leveren dat ze bepaalde doelen hebben behaald. We willen een portfolio ontwikkelen waardoor we zicht krijgen op de ontwikkeling van de kinderen en waarmee de kinderen samen met de ouders en de leerkrachten hieraan een bijdrage kunnen leveren.
Het volgen van de ontwikkeling is niet weg te zetten in punten, wel in doelen en bewijzen van de doelen die bereikt worden. Dit portfolio kunnen de leerlingen ook meenemen naar het voortgezet onderwijs.
In ons portfolio willen we zowel de groei op de cognitieve vakken in beeld brengen en ook de persoonlijke groei die kinderen doormaken: wie ben ik, wie ben ik naar de anderen en wie ben ik in de maatschappij.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang PO-VO
Op basisschool Koningshaven willen we onze kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op de stap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). We doen dit vanuit onze visie door de kinderen meer autonomie en eigenaarschap te geven. Zo vergroten we de zelfstandigheid en de verantwoordelijkheid van onze kinderen. Daarnaast werken we aan het versterken van de executieve functies, waardoor ze beter kunnen plannen, taakgerichter zijn. Dit wordt onder andere gedaan door te leren plannen van huiswerk en het leren gebruiken van een agenda. Op deze manier kunnen onze kinderen een goede start maken op het VO.

Naast voorbereiden op de overstap naar het VO, willen we onze kinderen natuurlijk ook voor bereiden op hun plek in de maatschappij. We werken van jongs af aan met de kinderen aan hun persoonlijkheidsvorming met als doel de kinderen zich laten ontwikkelen tot bewuste, zelfstandige en zelfzekere burgers. Kinderen leren wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden en wat hun talenten zijn, zodat ze van daaruit een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

In groep 7 krijgen onze kinderen een voorlopig schooladvies. Deze adviezen worden in overleg met de leerkracht van de vorige groep, de eigen leerkracht en het OBT bepaald. Hierin worden toetsresultaten en observaties van voorgaande jaren meegenomen, ook wordt gekeken naar de werkhouding en motivatie van de leerlingen. Voor een zo compleet mogelijk beeld wordt de ADIT, een onafhankelijke intelligentie onderzoek afgenomen. De resultaten hiervan worden meegenomen in het bepalen van het advies. De ADIT sluit goed aan bij de afname van de doorstroomtoets in groep 8. Het advies wordt toegelicht in een persoonlijk gesprek met kind en ouders. 

In groep 8 krijgen de leerlingen hun definitieve advies. Dit wordt heel zorgvuldig vastgesteld in een overleg met de leerkracht van het vorige schooljaar, de eigen leerkracht, IB-er en directeur.
Bij het vaststellen van het advies worden de volgende zaken meegenomen: observaties van de leerkracht, werkhouding en motivatie, de prognoses in het leerlingvolgsysteem van IEP en daarnaast kan gebruik gemaakt worden van een onafhankelijk capaciteitenonderzoek. Op deze manier hebben we een compleet beeld van de leerling en kan een zorgvuldig afgewogen advies gegeven worden. Het advies van de school is leidend en bindend.

Aan het eind van de basisschool maken alle kinderen een doorstroomtoets. Onze school heeft gekozen voor IEP. Dit is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van de kinderen meet. Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling. De toets geeft een advies voor een schoolniveau. Wanneer het advies van IEP hoger is dan het advies van de school, dan mogen we het advies heroverwegen en naar boven bijstellen. Een advies naar beneden bijstellen mag niet.

Aan de hand van het schooladvies, maken ouders en leerlingen een keuze voor een school, daar melden ze zich in maart aan. De leerkracht vult voor elke leerling een Onderwijskundig Rapport in, dat naar de nieuwe school gaat. Ouders worden altijd van tevoren op de hoogte gebracht van de inhoud hiervan. Daarnaast vindt er ook voor elke leerling een “warme overdracht” plaats, hierin wordt vooral besproken wie het kind is en wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn. Zo zorgen we ervoor dat alle leerlingen op een goede manier worden overgedragen en een goede start kunnen maken.

We streven ernaar onze leerlingen ook in het VO te blijven volgen, zodat we onze schooladviezen en wijze van advisering kunnen evalueren. Om de overgang tussen het PO en het VO te verbeteren worden er in de regio Tilburg afspraken gemaakt om nog meer samen te werken en de kennis van elkaars werkwijze te vergroten. Onze ambitie is om deze samenwerking ook op onze school concreet vorm te geven, door leerkrachten een bezoek te laten brengen op het VO en ook onze deuren open te zetten voor docenten van het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven