Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De hoeveelheid aandacht/handen in de klas
- In elke bouw is enkele dagen per week extra ondersteuning van een onderwijsassistent of leraarondersteuner beschikbaar. Deze ondersteuning wordt in overleg met leerkrachten en intern begeleiders ingezet. Deze ondersteuning kan zowel in de klas als buiten de klas plaatsvinden.
- De gemiddelde groepsgrootte is 20 lln.
- Er zijn bewuste keuzes in de formatie gemaakt die ervoor zorgen dat de extra ondersteuning geboden kan worden. Zo is er in elke bouw 0,2 extra formatie beschikbaar om de nieuwe manier van werken door te ontwikkelen.
De onderwijsmaterialen
- Er wordt waar nodig gebruik gemaakt van verschillen van niveau in de lesmethoden.
- Er is aanvullend remediërend/extra verdiepend materiaal voor de kernvakken behorend bij de gebruikte lesmethoden.
- Er zijn onderwijsmaterialen beschikbaar die tegemoet komen aan specifieke didactische kenmerken en speciale pedagogische behoeften.
De ruimtelijke omgeving
- Leerlingen krijgen in de klas en buiten de klas individuele begeleiding.
- Elke groep heeft naast de ruimte in het eigen lokaal ook ruimte voor ontkoppelen of werken in kleinere groepjes.
De expertise
- Verscheidene leerkrachten hebben kennis van en competenties op het gebied van speciale onderwijsbehoeften.
- IB-ers hebben kennis van en competenties op het gebied van de meest voorkomende speciale onderwijsbehoeften.
- De IB-er heeft expertise op het gebied van kindercoaching.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen de visie van Koningshaven staat kindgericht werken centraal. We willen graag zo goed mogelijk aansluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van al onze leerlingen. We richten ons daarbij op een zo goed mogelijke basisondersteuning. De groepen zijn klein en er is in elke bouw ondersteuning aanwezig, waardoor we veel ondersteuningsvragen binnen de groep op kunnen vangen. Komende jaren gaan we werken aan een transitie richting Montessori onderwijs. De huidige visie van kindgericht werken sluit erg goed aan bij de visie van Montessori onderwijs. Door alle leerlingen goed te volgen in hun ontwikkeling en instructies in kleine groepen vorm te geven willen we nog beter aansluiten bij ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen.
Bij ondersteuningsvragen die niet binnen de groep opgevangen kan worden zal het OBT (onderwijsbegeleidingsteam) betrokken worden. Zij zullen, eventueel in overleg met SMW en GGD, een goede aanpak voor het kind bepalen. Dit alles gaat natuurlijk in overleg met ouders.
Met de inpandige peutercrèche wordt aanbod verzorgd aan kinderen van 2,5 tot 4 jaar oud. Er is een nauwe samenwerking tussen de peutercrèche en de leerkracht van groep 1/2.
Bij het werken in de thema's wordt gekeken waar aansluiting gevonden kan worden en bij vieringen worden ook de kinderen van de peutercrèche betrokken. Tijdens buitenspelen worden er momenten gecreëerd waarin kinderen van de peutercrèche en groep 1/2 samen buitenspelen. Hiermee wordt de verbinding gelegd tussen de peutercrèche en school en wordt de overgang voor kinderen geleidelijke gemaakt.