Basisschool Koningshaven

Fatimastraat 24 B 5021 AN Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool Koningshaven
  • Schoolfoto van Basisschool Koningshaven

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingsprotocol Basisschool Koningshaven 2023-2024

1. Het wordt gewaardeerd als leraren vervangingen mee oplossen. Op werkdagen geldt dit voor opsplitsen of opvangen van groepen. De eventuele duo-leerkracht van de groep wordt als eerste benaderd voor vervanging. Als dit niet lukt wordt vervanging aangevraagd via de Vervangingsmanager.

2. Het opsplitsen van groepen en verdelen is maximaal één dag opeenvolgend toegestaan om werkdruk bij collega’s zo veel mogelijk te beperken. Bij het opsplitsen van de groep wordt rekeningen gehouden met de groep qua gedrag, aantal en leeftijd. De leerlingen die opgesplitst worden nemen zelf werk mee, de leerkracht die deze leerlingen opvangt kijkt waar mogelijk de leerlingen mee kunnen doen met activiteiten in de groep. De onderbouw wordt niet opgesplitst, voor deze groepen wordt een andere oplossing gezocht. Hierbij kan de keuze gemaakt worden om een andere groep op te delen en die leerkracht in de lagere groepen in te zetten.

3. Iedere school is gebaat bij continuïteit in extra zorg en leiding: de directeur, IB-er, basisschoolcoach met ambulante tijd gaan niet een hele dag voor de groep. Wel stellen zij zich flexibel op om bijv. de groep ‘s morgens op te vangen, mee te kijken bij de verdeling van leerlingen en het afspreken van de lesstof.

4. In alle groepen/ elk lokaal ligt altijd de actuele plattegrond, inlogcodes en namenlijst voor het groepen. Deze gegevens zitten in de groepsmap van de klas, iedereen maakt daar een tabblad met de gegevens voor een vervanger.

5. Er wordt gezorgd voor transparantie naar ouders/verzorgers over de stappen.

6. Ouders/verzorgers krijgen nooit ’s morgens bericht dat de kinderen die dag thuis moeten blijven. Als leerlingen een dag thuis moeten blijven worden ouders maximaal een dag van tevoren geïnformeerd. De directeur moet hierbij toestemming hebben van de contactpersoon van het bestuursbureau.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De hoeveelheid aandacht/handen in de klas

  • In elke bouw is enkele dagen per week extra ondersteuning van een onderwijsassistent of leraarondersteuner beschikbaar. Deze ondersteuning wordt in overleg met leerkrachten en intern begeleiders ingezet. Deze ondersteuning kan zowel in de klas als buiten de klas plaatsvinden.
  • De gemiddelde groepsgrootte is 20 lln.
  • Er zijn bewuste keuzes in de formatie gemaakt die ervoor zorgen dat de extra ondersteuning geboden kan worden. Zo is er in elke bouw 0,2 extra formatie beschikbaar om de nieuwe manier van werken door te ontwikkelen.

De onderwijsmaterialen

  • Er wordt waar nodig gebruik gemaakt van verschillen van niveau in de lesmethoden.
  • Er is aanvullend remediërend/extra verdiepend materiaal voor de kernvakken behorend bij de gebruikte lesmethoden.
  • Er zijn onderwijsmaterialen beschikbaar die tegemoet komen aan specifieke didactische kenmerken en speciale pedagogische behoeften.

De ruimtelijke omgeving 

  • Leerlingen krijgen in de klas en buiten de klas individuele begeleiding.
  • Elke groep heeft naast de ruimte in het eigen lokaal ook ruimte voor ontkoppelen of werken in kleinere groepjes.

De expertise

  • Verscheidene leerkrachten hebben kennis van en competenties op het gebied van speciale onderwijsbehoeften.
  • IB-ers hebben kennis van en competenties op het gebied van de meest voorkomende speciale onderwijsbehoeften.
  • De IB-er heeft expertise op het gebied van kindercoaching. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen de visie van Koningshaven staat kindgericht werken centraal. We willen graag zo goed mogelijk aansluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van al onze leerlingen. We richten ons daarbij op een zo goed mogelijke basisondersteuning. De groepen zijn klein en er is in elke bouw ondersteuning aanwezig, waardoor we veel ondersteuningsvragen binnen de groep op kunnen vangen. Komende jaren gaan we werken aan een transitie richting Montessori onderwijs. De huidige visie van kindgericht werken sluit erg goed aan bij de visie van Montessori onderwijs. Door alle leerlingen goed te volgen in hun ontwikkeling en instructies in kleine groepen vorm te geven willen we nog beter aansluiten bij ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. 

Bij ondersteuningsvragen die niet binnen de groep opgevangen kan worden zal het OBT (onderwijsbegeleidingsteam) betrokken worden. Zij zullen, eventueel in overleg met SMW en GGD, een goede aanpak voor het kind bepalen. Dit alles gaat natuurlijk in overleg met ouders. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Met de inpandige peutercrèche wordt aanbod verzorgd aan kinderen van 2,5 tot 4 jaar oud. Er is een nauwe samenwerking tussen de peutercrèche en de leerkracht van groep 1/2. 
Bij het werken in de thema's wordt gekeken waar aansluiting gevonden kan worden en bij vieringen worden ook de kinderen van de peutercrèche betrokken. Tijdens buitenspelen worden er momenten gecreëerd waarin kinderen van de peutercrèche en groep 1/2 samen buitenspelen. Hiermee wordt de verbinding gelegd tussen de peutercrèche en school en wordt de overgang voor kinderen geleidelijke gemaakt.  

Terug naar boven