Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool Don Sarto is een combinatiefunctionaris Leesbevordering en een combinatiefunctionaris Bewegingsonderwijs aanwezig.
- De combinatiefunctionaris Leesbevordering verzorgt leesactiviteiten in alle groepen.
- De combinatiefunctionaris Bewegingsonderwijs verzorgt de gymlessen voor de groepen 3 t/m 8 en de naschoolse sportactiviteiten voor alle groepen.
Wij maken 25 lesuren per week.
Op Don Sarto besteden we veel aandacht aan de basisvaardigheden taal en rekenen. De tijd die aan de diverse vakken is gekoppeld is een indicatie. Er wordt op verschillende manieren aandacht aan de vakken besteed door middel van coöperatieve werkvormen, zelfstandige verwerking, maar ook middels klassikale lessen.
Op school gebruiken wij de volgende methodes:
- Semsom (rekenen 1-2-3)
- Wereld in Getallen (4 t/m8)
- Bareka
- Schatkist
- Veilig leren lezen
- Taaljacht (Taal & Spelling)
- Atlantis (Lezen)
- Pennenstreken
- Blink wereld
- Kwink (sociaal-emotioneel, burgerschap)
- Veiligverkeer Nederland
- Let's go
Basisschool Don Sarto biedt onderwijs aan kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 13 jaar. Wij zijn een reguliere basisschool en hebben onze focus voornamelijk op rekenen, taal, lezen en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarnaast hebben wij een breed aanbod culturele vorming.
Wij bieden naast regulier onderwijs ook onderwijs aan nieuwkomers en asielzoekers middels de Taalschool. De Taalschool is een voorziening van T-Primair.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om goed in de ondersteuningsbehoeften van kinderen en ouders te kunnen voorzien willen wij een laagdrempelig en benaderbaar netwerk aan specialisten bouwen in de school. We hebben intern een logopedist en een behandelgroep voor expliciete sociaal-emotionele vraagstukken te huizen in de school. Op deze manier wordt de school een vindplek voor optimale cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Alle extra ondersteuning gaat altijd in overleg met ouders. De ondersteuning die wij als school kunnen bieden staat omschreven in ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP).
Kleuterklassen
In de kleuterklas besteden we vooral spelenderwijs aandacht aan het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden. Wij werken in de kleuterklassen thematisch. De kinderen gaan zo spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door het aanbod zo realistisch mogelijk te maken. Schatkist werkt met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden, zoals creativiteit, probleemoplossend denken en samenwerkend leren. Uiteraard besteden we ook in de groepen 1-2 tijd aan sociaal-emotioneel leren en burgerschap, dit doen wij middels de methode Kwink.Naast de reguliere lestijd bieden wij ook hulp aan leerlingen op de cruciale leerdoelen. Kinderen die extra hulp nodig hebben of extra uitdaging krijgen aandacht in kleine groepjes. Wij maken hierbij gebruik van de Kleuteruniversiteit.
Peuteropvang Mees
Onze peuteropvang groep maakt onderdeel uit van Xpect013.
Op onze peutergroep zijn kinderen vanaf 2 tot 4 jaar welkom. De kinderen komen op vaste dagdelen van 5,5 uur. Er zijn meerdere combinaties mogelijk. Kinderen met een indicatie vanuit het consultatiebureau voor extra VE-ondersteuning kunnen een 3de dagdeel komen spelen. Het maximaal aantal kinderen op de groep is 16.
We zijn een VE-locatie en alle pedagogisch professionals zijn VE-gecertificeerd en/of in opleiding.
Voor de voorschoolse educatie gebruiken we een programma waarin op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Op onze locatie werken we met Startblokken.
Startblokken is een speels totaal methode voor de kinderopvanglocaties die werken met kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar.
Met Startblokken stimuleren we de ontwikkeling door kinderen actief te volgen in hun spel en aan te sluiten bij hun interesses. Pedagogisch professionals laten zich in hun activiteitenaanbod leiden door wat het kind hen laat zien in gedrag. Themakeuzes liggen ten grondslag aan het activiteitenaanbod. Verschil met andere VE-programma’s is dat pedagogisch professionals geen gebruik maken van een strak en vastliggend aanbod van activiteiten bijvoorbeeld op het gebied van taal- en woordenschat, maar juist aanknopingspunten zoeken bij de spelontwikkeling van jonge kinderen. In het door de pedagogisch professional begeleide spel vindt hij/zij de mogelijkheden om taal en denken uit te lokken en te stimuleren.