Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In groep 1/2 zitten leerlingen in een heterogene samenstelling bij elkaar. Vanaf groep 3 zitten de leerlingen in homogene groepen. We streven er naar om iedere groep te bezetten met één of twee groepsleerkrachten.
(Hoog)begaafde leerlingen: Met name voor (hoog)begaafde kinderen is het omgaan met kinderen van een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau extra stimulerend en biedt het een bron van herkenning. Voor deze groep leerlingen hebben we een verrijkings-en verdiepingsaanbod in de groep, maar ook buiten de groep als extra voorziening. Kinderen in groep 1-2 kunnen in aanmerking komen voor deelname aan de "Onderzoekersclub". Kinderen van groep 3 en 4 kunnen in aanmerking komen voor deelname aan de "Speurdersclub". Vanaf groep 5 kunnen kinderen in aanmerking komen voor deelname aan "VindingRijk". Ook kunnen leerlingen vanaf groep 5 in aanmerking komen voor het volgen van het vak Spaans. Naast het reguliere en verdiepende taalaanbod in de groep, komen de geselecteerde leerlingen een keer per week bij elkaar. Zij gaan methodisch en spelenderwijs aan de slag met deze wereldtaal gegeven door een vakdocent. Op deze manier kunnen wij leerlingen voldoende begeleiden en uitdagen binnen de school. Wij kiezen er daarom voor om geen deel te nemen aan de verrijkingsinitiatieven die middelbare scholen bieden.
Onze school onderkent dat spelend en ontdekkend leren eigen is aan en kenmerkend voor het jonge kind. Jonge kinderen leren het meest wanneer ze actief bezig zijn en al spelend leren door te ervaren. De leerkrachten in de onderbouw scheppen situaties die de leerling in staat stelt om tot een hoger ontwikkelingsniveau te komen. De inhoud wordt bepaald vanuit de thema’s. Vanuit de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs worden de kinderen voorbereid op lezen, rekenen en schrijven. Leerlingen die (in groep 2) al belangstelling hebben voor letters en woordjes krijgen de ruimte om daarmee te werken. Er wordt ook in ruime mate aandacht geschonken aan de sociale, emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling.
1a. Hoeveelheid aandacht en tijd, binnen de klas: De leerkracht staat voor de klas en zorgt, eventueel met extra ondersteuning van een onderwijsassistent en remedial teachers, voor extra hulp in de groep. Er wordt grotendeels gewerkt met een groepsgrootte van gemiddelde 25 leerlingen. Voor korte perioden kan de groep kleiner worden gemaakt door inzet van een onderwijsassistent. De leerkracht kan dan individuele leerlingen of subgroepleerlingen met speciale onderwijsbehoeften helpen.
1b. Hoeveelheid aandacht en tijd, binnen de school: Er is speciale leerlingondersteuning door remedial teacher en/of intern begeleider op tijdelijke basis (een enkel dagdeel of enkele dagen per week). Er is speciale onderwijsondersteuning door een ambulant begeleider (gedurende enkele uren per week). Er is in de groepen 1-2 speciale ondersteuning door een onderwijsassistent en een leerkracht taalactivering.
2a. Onderwijsmaterialen, binnen de klas: Er wordt gebruikgemaakt van niveau- en tempodifferentiatie in de lesmethoden. Er is aanvullend remediërend materiaal, behorend bij de gebruikte lesmethoden.
2b. Onderwijsmaterialen, binnen de school: Er zijn onderwijsmaterialen beschikbaar die tegemoetkomen aan specifieke didactische kenmerken en speciale pedagogische/psychologische kenmerken. Er wordt thematisch gewerkt aan het pedagogisch klimaat.
3a. Ruimtelijke omgeving, binnen de klas: Aan een instructietafel wordt extra begeleiding gegeven.
3b. Ruimtelijke omgeving, binnen de school: Er is op de gang ruimte waar een-op-eenbegeleiding of begeleiding van een (sub)groepje leerlingen kan plaatsvinden.
4a. Expertise, binnen de klas: De leerkrachten hebben enige kennis en competenties op het gebied van de speciale onderwijsbehoeften. Enkele leerkrachten hebben zich verdiept in de meest voorkomende problemen / aandoeningen / stoornissen.
4b. Expertise, binnen de school: De remedial teachers en de intern begeleiders hebben kennis en competenties op het gebied van vele speciale onderwijsbehoeften. Een deel van het team heeft kennis en competenties op het gebied van de speciale onderwijsbehoeften. Binnen het zorgteam is er sprake van veel kennis en expertise. De leden zijn academisch en post-hbo opgeleid.
5a. Samenwerking met andere instanties, binnen de klas: De leerkrachten onderhouden contacten met de intern begeleider om op de hoogte te blijven.
5b. Samenwerking met andere instanties, binnen de school: Er is geregeld samenwerking en afstemming met professionals uit het speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en zorginstellingen.
Voor nadere informatie verwijzen we u naar het zorgdocument dat ter inzage ligt op school en het schoolondersteuningsprofiel van Jan Ligthartschool Rendierhof in Tilburg op www.scholenopdekaart.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De focus voor het schooljaar 22-23 ligt op een tweetal zaken: verbeteren van technisch lezen door middel van de methode List en het borgen van een goed pedagogisch klimaat door schoolbrede afspraken en ondersteuning van een specialist op gebied van gedrag.
Daarnaast werken we aan een verbeterplan om de rekenresultaten te verhogen en bereiden we ons voor op de invoering van het nederlands kennis curriculum (NKC) in schooljaar 23-24, waarbij er sprake is van een gegarandeerd curriculum voor alle vakken en leerlijnen.
Jan Ligthartschool Rendierhof in Tilburg is een Integraal Kindcentrum (IKC) in ontwikkeling. Een belangrijke pijler daarvan is om Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) naadloos te laten aansluiten op de ontwikkelingslijnen van groep 1-2.