Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op school werken we waar mogelijk met combinatiegroepen van twee leerjaren, passend bij ons montessoriconcept. Kinderen leren hier van en met elkaar. Afwisselend zijn zij de oudste en vervolgens de jongste van de groep. Zij leren omgaan met deze verschillende rollen. We vinden het belangrijk dat kinderen goed kunnen samenwerken, niet alleen met de kinderen die zij zelf kiezen, maar ook met de andere kinderen in de groep. Het is een hele bewuste keuze om te werken met groepen waarin twee leerjaren zitten.
In groep 1-2 besteden we aandacht aan diverse ontwikkelgebieden: zintuigelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, taalontwikkeling, beginnend rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en creatieve ontwikkeling. We sluiten aan bij de speelbehoeften van het jonge kind.
Wij gaan op onze school uit van het ‘Hoorns model.’ Dat betekent dat alle leerlingen ieder jaar tenminste 940 uur les krijgen. Aan het einde van de basisschooltijd heeft iedere leerling dan 7520 uur les ontvangen en is aan de wettelijke verplichting voldaan. Leerlingen in de groepen 3-8 mogen maximaal 7 maal per jaar een 4-daagse schoolweek hebben. Verder zijn 3-daagse schoolweken alleen toegestaan als er sprake is van een opgesloten dag in een week met een feestdag. De te veel gemaakte uren op jaarbasis worden gecompenseerd door middel van extra vakantieweken en/of verlof. In de groepen 1-2 wordt de onderwijstijd over dezelfde gebieden verdeeld als in de hogere groepen. Het verschil is dat er in 1-2 ook nog veel tijd is voor spel. Deze jonge kinderen zijn ongeveer 2 uur per dag buiten. De schooltijd wordt besteed aan: lezen, taal, rekenen en wiskunde, Engels, burgerschap, sociale redzaamheid, gym en kunstzinnige vakken. Wij zetten ons onderwijs zo effectief en flexibel mogelijk in. In het montessorionderwijs worden de zg. “lesjes” op maat gegeven, afhankelijk van wat een kind, of een groepje kinderen nodig heeft. De onderwijstijd verschilt dus per kind. Daarnaast heeft ieder kind een eigen leertempo en –niveau.
Alle leerlingen zijn welkom op basisschool de Petteflet. Twee voorwaarden stellen we daarbij voorop:
Het kind moet zich prettig voelen op onze school
Het kind moet zich ontwikkelen op school
Wanneer dit het geval is gaan we kijken of de begeleiding past binnen onze grenzen van de mogelijkheden. Dat is maatwerk. Zo hebben we momenteel 2 kinderen met Down op school. Dat gaat goed omdat er expertise is van buitenaf die mee kijken. Goed overleg met ouders en hulpverleners is essentieel. Natuurlijk komt het ook voor dat de school niet in staat is om voldoende af te stemmen op de behoefte van de kinderen. Samen met ouders gaan we dan op zoek naar een passende plek voor de leerling.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Kinderen met een eigen leerlijn krijgen nu een ontwikkelperspectief. Dat betekent dat zijn de instructie mee doen, maar de verwerking van 1 of meerdere vakken op eigen niveau. We zijn zoekende in naar de juiste afstemming. We vinden aansluiten bij de cognitieve behoeften belangrijk, maar evengoed de sociale aansluiting. Momenteel onderzoeken we of deze afstemming verbeterd kan worden.
Samen met Kinderstad vormen wij een Montessoriaans kindcentrum voor kinderen van 0-13 jaar. Er is ruimte voor formeel en informeel leren tussen 8 uur en 18 uur. We willen vanuit de eenduidige visie van Maria Montessori dit kindcentrum inrichten, met een duidelijke doorgaande leer- en ontwikkelingslijn. Er wordt gekeken naar de brede ontwikkeling van het kind, alleen het beste is goed genoeg voor de volwassenen van de toekomt. We bieden een MKC waar alle kinderen de kans krijgen om zich te ontwikkelen op basis van de eigen behoefte en mogelijkheden.
Ouders en kinderen voelen zich gezien, we zijn tevreden als elk kind groei laat zien. De huisvesting, inrichting en het gebruik sluiten aan bij onze visie.
MKC de Petteflet is een centrum waar alles samenkomt; een omgeving waar je opgroeit, waar opvang, onderwijs en zorg nabij is voor kinderen en hun ouders. We sluiten aan bij de behoeftes en potentieel van kinderen, zij worden uitgedaagd op hun eigen interesse en talent. We zorgen voor een uitdagende en inspirerende omgeving.