Montessoribasisschool De Petteflet

Kamerikstraat 19 5045 TW Tilburg

  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet
  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet
  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet
  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet
  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 23 collega's. Er zijn 9 heterogene groepen. Naast groepsleerkrachten bestaat het team uit een internbegeleider, twee bouwcoördinatoren,  4 onderwijsassistenten, een conciërge, een administratief medewerker en een vakleerkracht voor gym en handvaardigheid. 

We kiezen heel bewust voor veel handen in de klas. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Zie schoolgids 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op school werken we waar mogelijk met combinatiegroepen van twee leerjaren, passend bij ons montessoriconcept. Kinderen leren hier van en met elkaar. Afwisselend zijn zij de oudste en vervolgens de jongste van de groep. Zij leren omgaan met deze verschillende rollen. We vinden het belangrijk dat kinderen goed kunnen samenwerken, niet alleen met de kinderen die zij zelf kiezen, maar ook met de andere kinderen in de groep. Het is een hele bewuste keuze om te werken met groepen waarin twee leerjaren zitten.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 besteden we aandacht aan diverse ontwikkelgebieden: zintuigelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, taalontwikkeling, beginnend rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en creatieve ontwikkeling. We sluiten aan bij de speelbehoeften van het jonge kind.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij gaan op onze school uit van het ‘Hoorns model.’ Dat betekent dat alle leerlingen ieder jaar tenminste 940 uur les krijgen. Aan het einde van de basisschooltijd heeft iedere leerling dan 7520 uur les ontvangen en is aan de wettelijke verplichting voldaan. Leerlingen in de groepen 3-8 mogen maximaal 7 maal per jaar een 4-daagse schoolweek hebben. Verder zijn 3-daagse schoolweken alleen toegestaan als er sprake is van een opgesloten dag in een week met een feestdag. De te veel gemaakte uren op jaarbasis worden gecompenseerd door middel van extra vakantieweken en/of verlof.  In de groepen 1-2 wordt de onderwijstijd over dezelfde gebieden verdeeld als in de hogere groepen. Het verschil is dat er in 1-2 ook nog veel tijd is voor spel. Deze jonge kinderen zijn ongeveer 2 uur per dag buiten.  De schooltijd wordt besteed aan: lezen, taal, rekenen en wiskunde, Engels, burgerschap, sociale redzaamheid, gym en kunstzinnige vakken. Wij zetten ons onderwijs zo effectief en flexibel mogelijk in. In het montessorionderwijs worden de zg. “lesjes” op maat gegeven, afhankelijk van wat een kind, of een groepje kinderen nodig heeft. De onderwijstijd verschilt dus per kind. Daarnaast heeft ieder kind een eigen leertempo en –niveau.  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle leerlingen zijn welkom op basisschool de Petteflet. Twee voorwaarden stellen we daarbij voorop:

Het kind moet zich prettig voelen op onze school

Het kind moet zich ontwikkelen op school

Wanneer dit het geval is gaan we kijken of de begeleiding past binnen onze grenzen van de mogelijkheden. Dat is maatwerk. Zo hebben we momenteel 2 kinderen met Down op school. Dat gaat goed omdat er expertise is van buitenaf die mee kijken. Goed overleg met ouders en hulpverleners is essentieel. Natuurlijk komt het ook voor dat de school niet in staat is om voldoende af te stemmen op de behoefte van de kinderen. Samen met ouders gaan we dan op zoek naar een passende plek voor de leerling.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Kinderen met een eigen leerlijn krijgen nu een ontwikkelperspectief. Dat betekent dat zijn de instructie mee doen, maar de verwerking van 1 of meerdere vakken op eigen niveau. We zijn zoekende in naar de juiste afstemming. We vinden aansluiten bij de cognitieve behoeften belangrijk, maar evengoed de sociale aansluiting. Momenteel onderzoeken we of deze afstemming verbeterd kan worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samen met Kinderstad vormen wij een Montessoriaans kindcentrum voor kinderen van 0-13 jaar. Er is ruimte voor formeel en informeel leren tussen 8 uur en 18 uur. We willen vanuit de eenduidige visie van Maria Montessori dit kindcentrum inrichten, met een duidelijke doorgaande leer- en ontwikkelingslijn. Er wordt gekeken naar de brede ontwikkeling van het kind, alleen het beste is goed genoeg voor de volwassenen van de toekomt. We bieden een MKC waar alle kinderen de kans krijgen om zich te ontwikkelen op basis van de eigen behoefte en mogelijkheden. 

Ouders en kinderen voelen zich gezien, we zijn tevreden als elk kind groei laat zien. De huisvesting, inrichting en het gebruik sluiten aan bij onze visie. 

MKC de Petteflet is een centrum waar alles samenkomt; een omgeving waar je opgroeit, waar opvang, onderwijs en zorg nabij is voor kinderen en hun ouders. We sluiten aan bij de behoeftes en potentieel van kinderen, zij worden uitgedaagd op hun eigen interesse en talent. We zorgen voor een uitdagende en inspirerende omgeving.

Terug naar boven