Montessoribasisschool De Petteflet

Kamerikstraat 19 5045 TW Tilburg

  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet
  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet
  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet
  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet
  • Schoolfoto van Montessoribasisschool De Petteflet

In het kort

Toelichting van de school

Montessoribasisschool De Petteflet is een innovatieve montessoribasisschool. Wij werken vanuit de principes van Maria Montessori. Tegelijkertijd stemmen we ons onderwijs af op wat onze kinderen in de toekomst nodig hebben. We besteden veel aandacht aan de groei tot zelfstandigheid. We helpen kinderen het zelf te doen.

Kinderen hebben uiteenlopende talenten, behoeften en mogelijkheden, wij passen ons onderwijs hierop aan. We willen u graag kennis laten maken met onze kleinschalige school waar de leerling centraal staat. Het pedagogisch klimaat is warm, er hangt een rustige werksfeer en we hebben een prachtig gebouw met een mooie grote speelplaats. Maak gerust een afspraak voor een rondleiding.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Montessorionderwijs
  • Zelfstandigheid
  • Vrijheid in gebondenheid
  • Stimulerende omgeving
  • Goed pedagogisch klimaat

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Een aantal leerlingen komt uit de directe omgeving van de school. Veel leerlingen komen uit de verschillende buurten van de Reeshof. Ook trekken we kinderen aan vanuit andere wijken in Tilburg, zelfs van buiten Tilburg. Ouders maken vaak een bewuste keuze voor onze school vanwege het montessoriconcept, het warm pedagogisch klimaat en/of de kleinschaligheid. 
Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
204
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Onze school doet mee aan ‘Handle with Care’ waarin wij samenwerken met de gemeente. Het doel hiervan is om een leerling, die huiselijk geweld en/of kindermishandeling heeft meegemaakt en waarbij de politie is ingeschakeld, op school een veilige omgeving te bieden. Uit onderzoek blijkt dat dit veel verschil uitmaakt. De juf of meester kan hem of haar dan tot steun zijn en op dat moment rekening houden met wat de leerling nodig heeft. Het is goed dat een leerling zich op dat moment gehoord, gezien en begrepen voelt. Door deze aandacht kan een leerling eerder tot rust komen, kan de leerling sneller herstellen van wat hij of zij heeft meegemaakt en kan mogelijke schade worden voorkomen. Om de leerling deze ondersteuning te kunnen bieden, wordt onze school door middel van een ‘Handle with Care-signaal’ geïnformeerd. Als de politie voor een situatie van huiselijk geweld wordt ingeschakeld, dan zorgt de gemeente (via leerplicht) er vervolgens alleen voor dat de volgende gegevens worden doorgegeven aan de directeur of de intern begeleider van de school: • de naam van de leerling; • de geboortedatum van de leerling; • het signaal ‘Handle with Care’. Bijzonderheden en details over de huiselijke situatie worden niet met ons gedeeld. De directeur of intern begeleider die het signaal ontvangen heeft, neemt zo snel mogelijk contact op met de groepsleerkracht van de betreffende leerling om de leerling zo de ondersteuning te kunnen bieden die nodig is. De groepsleerkracht kan de leerling laten blijken dat hij of zij er voor de leerling is of ruimte geven om zijn of haar verhaal te doen als daar behoefte aan is. Een toets van die dag kan bijvoorbeeld verzet worden naar een andere dag, of de leerling mag tijdens de les op een rustig plekje zitten om even tot rust te komen. De groepsleerkracht of intern begeleider neemt contact op met ouders om hen te informeren over de genomen stappen op school. Als school gaan wij heel zorgvuldig om met het signaal. Het signaal delen we alleen met de collega’s die hierover geïnformeerd moeten worden. Bovendien slaan we het signaal niet op en registreren we het niet in een systeem. Het doel van ‘Handle with Care’ is puur om zo snel als mogelijk de leerling de dag na huiselijk geweld de ondersteuning te bieden die hij of zij nodig heeft. Het signaal is daarom nergens terug te vinden. Wilt u meer weten over Handle with Care, neemt u dan gerust contact met ons op.  

Terug naar boven