Basisschool De Zuidwester

Staringstraat 10 5025 TX Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023 - 2024 zijn we overgestapt op het leerlingvolgsysteem van IEP. Dit staat voor Inzicht Eigen Profiel. Met de invoering van dit nieuwe leerlingvolgsysteem willen we meer zicht krijgen op de ontwikkeling van onze leerlingen. We toetsen door middel van de door ons gestelde schoolnormen en deze maken onderdeel uit van de schoolanalyses. We maken naast summatieve toetsmomenten ook heel bewust gebruik van formatieve toetsmomenten, omdat deze veel bruikbare informatie opleveren die gebruikt wordt in het toewerken naar de summatieve momenten.

Summatieve toetsmomenten zijn de halfjaarlijkse toetsen voor rekenen en taal vanuit IEP maar ook de toetsen die horen bij de methode. Over het algemeen toetsen ze de aangeboden leerstof en bekijken ze in hoeverre de leerling deze stof beheerst. Formatieve toetsen geven inzicht waar leerlingen staan en wat de volgende stap is in hun ontwikkeling. Dit doen we vooraf (bijvoorbeeld met een schaduwtoets voor rekenen) zodat we op basis van die resultaten het leerstofaanbod kunnen aanpassen. 

Daarnaast biedt formatief toetsen bij uitstek de mogelijkheid tot het geven van feedback aan leerlingen; “Wat gaat al goed en wat moet ik nog leren of wat heb ik nog nodig om mijn einddoel te behalen?”. Zo wordt het eigenaarschap steeds meer bij de leerlingen zelf neergelegd. De resultaten van de toets verwerken we in een overzicht voor de groep. In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van Mijn Kleutergroep en volgen we de leerlingen op basis van observaties. Het is belangrijk om de leerlingen in deze leeftijdsgroep goed te monitoren om het aanbod goed af te stemmen.

De schoolanalyse die wij twee maal per jaar doen vormt de basis voor evaluatie van behaalde resultaten. We kijken naar ondernomen interventies en bepalen of nieuwe interventies noodzakelijk zijn.

3 focuspunten van schooljaar 2023-2024

Onze drie focuspunten dit schooljaar zijn:

1. Concretisering van onze visie

2. Zicht op ontwikkeling

3. Didactisch handelen

Onder punt 2 en 3 vallen het invoeren van een nieuw leerlingvolgsysteem (IEP) en een nieuwe rekenmethode. Door middel van teamscholing zullen wij de didactische vaardigheden op het gebied van rekenen en (handelingsgericht werken in het algemeen) versterken. Dit schooljaar gaan we samen met het team de tijd nemen om de nieuwe rekenmethode (Wereld in getallen) goed in te voeren. Daarvoor maken we gebruik van onze nieuwe opgeleide rekenexpert. Tenslotte gaan wij aan de slag met het herijken van onze visie (focuspunt 1) op ons onderwijs en het maken van een schoolplan voor de komende periode 2024 tot 2027. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 is er geen eindtoets meer. Deze wordt vervangen door de doorstroomtoets. Hieronder leest u onze werkwijze. Dit is ook opgenomen in de jaarkalender voor ouders en het team.

De leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies van hun leerkracht. In de eerste of tweede volle week van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. De uitslag hiervan ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart. Vervolgens ontvangen de leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Indien het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Dit moeten wij als school dan ook motiveren. Aanmelden voor het VO met het definitieve advies gebeurt tussen 25 maart en 31 maart.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  • Wij dragen verantwoording voor een doorgaande lijn binnen de groei (voor de ontwikkeling van) van de kinderen van 4 t/m 12 jaar.  
  • Wij leren kinderen om zichzelf te leren kennen en bieden tools aan om sociaal redzaam te zijn.  
  • Wij leren kinderen om samen te werken en het perspectief van de ander te begrijpen.  
  • Wij zijn erop gericht om het welzijn van het kind te stimuleren.  
  • Het welzijn van leerlingen is een voorwaarde om tot leren te komen.  
  • Wij streven naar effectief partnerschap.  
  • Elk kind voelt zich veilig op De Zuidwester.   

Elk kind voelt zich veilig op De Zuidwester.

Ons pedagogisch handelen op school zorgt voor duidelijkheid, voorspelbaarheid en veiligheid. Al onze teamleden zijn geschoold in traumasensitief onderwijs (TSO). Daarnaast gebruiken we Kwink om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen en te volgen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Sociale redzaamheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven