Basisschool De Zuidwester

Staringstraat 10 5025 TX Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Basisschool De Zuidwester

Het team

Toelichting van de school

Op De Zuidwester bestaat het tandem uit de directeur, intern begeleiders en de directieondersteuner. Aanvullend aan het tandem werken we met schoolontwikkelteams, passend bij de 5 uitgangspunten van de school, en diverse experts. Samen zijn we verantwoordelijk voor de koers, implementatie en borging van de schoolontwikkeling. Ieder vanuit zijn eigen rol en expertise. Deze uitgangspunten gaan we in de komende schoolplanperiode 2024 - 2027 verder uitwerken. 

Op basisschool De Zuidwester geloven we in de kracht van samenwerken. Het samen voorbereiden/maken van blokvoorbereidingen, analyseren van opbrengsten, intervisie over pedagogische en didactische vraagstukken zijn hier voorbeelden van. Jezelf blijven ontwikkelen vanuit intrinsieke motivatie vinden we erg belangrijk. Komend schooljaar (2023-2024) staat in het teken van het concretiseren van de visie, zicht op ontwikkeling van leerlingen en het didactisch handelen. 

De juiste mensen op de juiste plek is daarbij een belangrijk uitgangspunt. We vinden het belangrijk dat er duidelijkheid gecreëerd wordt welke functie en expertise ieder persoon binnen de school heeft, zodat deze expertise ook gericht ingezet kan worden op pedagogisch en didactisch gebied. Twee terreinen waarop de expertise van het team uitgebouwd gaat worden, zijn op didactisch- (rekenen) en pedagogisch vlak.

Opleiden in de school
Samen met basisschool De Alm vormen wij een opleidingsschool. We delen ons onderwijsnest (de stagiaires van de pabo) dus met twee scholen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een groepsleerkracht door ziekte of verlof, proberen wij hen in eerste instantie te vervangen door een invaller. Wij werken met een schoolschil op school. Daarin werken drie leerkrachten van ons vaste team, samen fulltime, die in alle groepen inzetbaar zijn. Daarnaast heeft ons bestuur daarvoor een vervangerspool ingericht. Als er geen invaller beschikbaar is, zoeken wij intern een oplossing. Zo’n oplossing kan bijvoorbeeld het verdelen van leerlingen over andere groepen zijn of het inzetten van een stagiaire met onderwijsbevoegdheid.

Mochten we de vervanging niet via bovenstaande manier geregeld krijgen dan is het mogelijk om ook gebruik te maken van Qrabble docenten. Zij geven diverse workshops in de groepen, aangepast op leeftijd en interesse. In iedere groep is een map aanwezig met daarin het rooster, weekprogramma’s en afspraken, zodat een eventuele invaller snel aan de slag kan. In het uiterste geval krijgt een groep een dag of dagdeel vrij.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Indeling leerlingen en herschikking van groepen aan het begin van het nieuwe schooljaar

Wij gaan uit van een optimaal leerklimaat voor leerlingen en leerkrachten; zowel in didactisch als pedagogisch opzicht. We bieden een prettige werksfeer in alle groepen. Bij de start van schooljaar 2023-2024 hebben we 9 groepen. 

Twee groepen 1/2 en voor de rest enkele jaargroepen 3 t/m 8. Van ieder leerjaar hebben we één groep. Aanvullend hebben we nog de taalschool. In totaal starten we het schooljaar dus met 9 groepen. In de meeste gevallen gaan leerlingen over van de ene naar de andere groep. Indien van toepassing is er een herschikking van groepen nodig. Voor herschikking van de groepen gaan we uit van:

  • Een getalsmatig evenwicht als er sprake is van parallelgroepen;
  • Een (indien mogelijk) evenredige verdeling van jongens en meisjes;
  • Het (functionering)niveau van de leerlingen in de groep verdelen we zo gelijk mogelijk;
  • Gelijke verdeling van de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben over de groepen. Zowel voor extra ondersteuning in gedragsmatig opzicht, als extra aandacht in didactisch opzicht;
  • We doorbreken combinaties van leerlingen die een minder gunstige invloed op elkaar hebben;
  • Vriendjes en vriendinnetjes.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen in de groepen 1 en 2 maken dezelfde onderwijstijd als de leerlingen in de groepen 3 t/m 8. Op maandag, dinsdag en donderdag is dat van 8.30 - 15.00 uur en op woensdag en vrijdag is dat van 8.30 tot 12.30 uur. Gedurende een week zorgen we ervoor dat alle vakgebieden en leerlijnen voldoende aan bod komen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op De Zuidwester vinden we een stevig basisaanbod op het gebied van taal en rekenen heel belangrijk. Kunnen lezen en rekenen bepaalt in sterke mate het succes op school en in de latere loopbaan. Een juiste focus daarop vergroot ieders kansen. Dat is de reden dat de Zuidwester flink inzet op deze basisvaardigheden.

Er is een stevig taal- en rekenaanbod waarbij er handelingsgericht gewerkt wordt. Eigenaarschap van kinderen is daarbij een belangrijk gegeven. Wij willen ons onderwijs voortdurend verbeteren, bieden een breed onderwijsaanbod en streven naar passende hoge opbrengsten. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op basisschool De Zuidwester streven we er naar om alle leerlingen te voorzien in hun ondersteuningsbehoeften. Buiten de basisondersteuning kunnen de leerlingen van De Zuidwester in aanmerking komen voor diverse extra onderwijs- en ondersteuningsvoorzieningen.

In ons schoolondersteuningsprofiel wordt inzichtelijk gemaakt op welke wijze de ondersteuning op De Zuidwester wordt vormgegeven. Indien blijkt dat de ondersteuningsbehoeften van dusdanige aard zijn dat De Zuidwester de leerling niet kan bieden wat het kind nodig heeft, zal er meegedacht worden in welke onderwijssetting wel passend is. Om zorgvuldig in te kunnen spelen op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen vinden wij het van belang om cyclisch en systematisch te werken. 

Passend onderwijs

Ondanks alle inspanningen en ondersteuning vanuit school kan het voorkomen dat wij als school voor uw kind, om wat voor reden dan ook, geen passend onderwijsaanbod kunnen organiseren. Het bestuur waar onze school onder valt, werkt met vijftien andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband Plein 013. Dit is het samenwerkingsverband waarin de schoolbesturen afspraken maken over passend onderwijs. De afspraken die in Plein 013 worden gemaakt gelden voor alle aangesloten 90 scholen, dus ook voor onze school. Daarnaast adviseert en ondersteunt Plein 013 onze school bij het vormgeven van passend onderwijs.

Wat is passend onderwijs?

Heel veel kinderen in onze school leren en ontwikkelen zich op een manier zoals de ouders en de school verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Maar soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of is er sprake van een beperking of een probleem met het gedrag. De leerkracht kan een signaal geven dat het minder gaat op school. De leerkracht neemt dan contact met u op. Maar ook u als ouder/verzorger kunt een signaal afgeven dat het niet goed gaat met uw kind. Het is belangrijk dat u dat samen met de leerkracht bespreekt. Misschien is extra zorg of begeleiding noodzakelijk. Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. En u als ouder/verzorger bent daarbij een belangrijke partner. Onze school kan vaak prima passend onderwijs bieden. Maar soms is hulp daarbij nodig. Partners helpen ons daarbij. Zo is in onze school een vaste schoolmaatschappelijk werker (SMW) en een sociaal-verpleegkundige (GGD) aan onze school verbonden. Daarnaast er is een Begeleider Passend Onderwijs (BPO-er), gespecialiseerd in gedrag die ons helpt bij het in beeld brengen van het probleem en bij het bespreken van de oplossingen. We betrekken daarbij ook jeugdhulpverlening als dat voor het kind of gezin noodzakelijk is. Natuurlijk wordt u daar als ouder of verzorger nauw bij betrokken. We maken dan samen een arrangement dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. Ouders/verzorgers zijn wel verplicht daaraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen.

Wat kan de Zuidwester aan ondersteuning bieden?

Wat onze school aan basis- en extra ondersteuning kan bieden staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school. Daarnaast hebben we ook onze ambities beschreven in dit profiel voor de komende jaren. Het SOP is op te vragen via de directie en te vinden op onze website www.dezuidwestertilburg.nl.

Samen met ouders
Om passend onderwijs te kunnen realiseren is samenwerking van het grootste belang. U als ouders/verzorgers bent daarbij voor ons de belangrijkste partner. U kent het kind in de thuissituatie, wij kennen het kind in de schoolsituatie. Samen vullen we elkaar aan. Samenwerken betekent elkaar als partner zien. Het betekent ook dat we van elkaar verwachten dat we elkaar steunen, afspraken nakomen en informatie met elkaar delen. Communicatie met elkaar over uw kind is heel belangrijk.

Naar een andere school

Voor sommige kinderen moet de school vaststellen dat ze, ondanks al de extra hulp, het kind niet kan bieden wat het nodig heeft. Dan moet de school besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. De school doet dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houdt daarbij rekening met de wensen van de ouders/verzorgers. Het samenwerkingsverband Plein 013 heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de wet op passend onderwijs. Het kan betekenen dat het beter is voor het kind om geplaatst te worden op een andere basisschool die wel de ondersteuning kan bieden of dat het kind geplaatst wordt op een school voor speciaal (basis)onderwijs. De school heeft de taak om deze passende plek voor het kind te vinden, dat noemen we de zorgplicht.

Toelaatbaarheidsverklaring

Voordat deze keuze definitief gemaakt wordt, moet de school een toelaatbaarheidsverklaring vragen bij het samenwerkingsverband. Dit is wettelijk verplicht.

Ondersteuning door het samenwerkingsverband

Het samenwerkingsverband helpt de scholen bij deze stappen. Zo is in elke school een BPO-er aanwezig die de school ondersteunt bij het opstellen van arrangementen. Ook bij het vinden van een passende school kunnen wij de hulp inschakelen van een zogenaamde onderwijs makelaar van samenwerkingsverband Plein 013. Voor kinderen die nog niet op de basisschool zitten maar wel te maken hebben met extra zorg, (bijvoorbeeld GGZ, Jeugdzorg, medisch kinderdagverblijf) heeft het samenwerkingsverband een apart loket ingericht waar ouders terecht kunnen.

Aanmelden door ouders

Zodra de school, in samenspraak met de ouders/verzorgers, een passende plek gevonden heeft, kunnen de ouders hun kind op de nieuwe school aanmelden.

Bezwaar maken

Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met de ondersteuning die onze school biedt aan uw kind. Mocht u besluiten tot een formeel bezwaar dan kunt u zich richten tot de directie van onze school. Als u het niet eens bent met de keuze van de toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband of met de keuze van een andere school dan kunt u een bezwaarprocedure starten bij de landelijke geschillencommissie: www.onderwijsgeschillen.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn steeds weer opnieuw aan het kijken wat er voor de onderwijsbehoeften van onze leerlingen nog nodig is in ons All-in concept. Door de samenwerking met een logopedist vanaf schooljaar 2022-2023 krijgen we op deze manier een steeds breder aanbod voor kinderen in onze school.

Ook gaan we intensiever samenwerken met de kinderopvang, vanaf schooljaar 2021 - 2022 zijn ze intern in onze school gehuisvest. We hebben de beschikking over voor- en naschoolse opvang en dagopvang voor baby's en peuters. Dit doen we samen met kinderopvangorganisatie de Korveltuin. De samenwerking zal ook intensiever worden vanwege de fusie van onze stichting met de kinderopvang. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen de kleutergroepen wordt er middels een kindgerichte wijze onderwijs aangeboden.

Hierbij wordt de ontwikkeling gestimuleerd in het spel van de leerlingen. Maar ook tijdens alledaagse dingen (bijv. tijdens het fruit eten, toiletbezoeken, gesprekken, etc.) We werken vanuit de verwondering van leerlingen, binnen de huidige thema’s. 
Wij bieden een beredeneerd aanbod gericht op de brede ontwikkeling van de leerling.

Jaarlijks worden er door de leerkrachten in de groepen 1/2 acht thema’s aangeboden. Deze thema’s zijn breed qua onderwerp, zodat er ruimte is voor nuance verschillen. Daarbij is er een cyclus van 2 jaar, waarin 16 thema’s in totaal aangeboden worden. Voor invulling van elk thema wordt er doelgericht gewerkt vanuit de leerlijnen van het jonge kind. Dat doen wij op een planmatige en handelingsgerichte manier.

Terug naar boven