Basisschool De Vijf Hoeven

Hendrik van Tulderstraat 7 5046 NC Tilburg

Schoolfoto van Basisschool De Vijf Hoeven

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Hier treft u de eindresultaten van schooljaar 2016-2017.

De resultaten van De Vijf Hoeven zijn door de inspectie als voldoende beoordeeld. Kinderen stromen uit naar een passende vorm van voortgezet onderwijs.

De leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies van hun leerkracht. In de eerste of tweede volle week van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. De uitslag hiervan ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart. Vervolgens ontvangen de leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Indien het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dat dan te motiveren. Aanmelden voor het VO met het definitieve advies gebeurt tussen 25 maart en 31 maart.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basisschool De Vijf Hoeven streven we ernaar dat ieder kind een ononderbroken ontwikkeling kan doormaken. We volgen de ontwikkeling vanaf het moment dat leerlingen binnenkomen tot in het voortgezet onderwijs. Bij aanmelding van leerlingen zorgen we voor een warme overdracht, met de peuterspeelzaal of met de vorige basisschool. Tijdens de eerste jaren van de schoolloopbaan van kinderen zijn de leerlijnen van school zoveel mogelijk afgestemd op de leerlijnen van de voorschoolse voorziening. Waar mogelijk werken de peuterspeelzaal en de kleutergroepen samen, om een zo goed mogelijke passend aanbod te realiseren. We hebben de ambitie om deze samenwerking in de toekomst nog meer te versterken. De ontwikkeling van het jonge kind wordt scherp gevolgd met behulp van leerlijnen van het jonge kind. Het oudere kind wordt op basisschool De Vijf Hoeven gevolgd met het Cito leerlingvolgsysteem voor de basisdomeinen dat passend is bij het aanbod. Naast deze systemen worden kinderen op de voet gevolgd door de leerkracht met behulp van observaties en groepsanalyses. Leerkrachten hebben intensief contact met ouders, de IB-ers, onderwijsondersteuners en partners uit de zorg en hulpverlening om opvallende zaken uit observaties en analyses te bespreken. De school is kritisch en terughoudend als het gaat om versnellen en doubleren omdat het team zich ervan bewust is dat dit in de meeste gevallen geen antwoord is op de ondersteuningsvraag van een leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op De Vijf Hoeven willen we de verantwoordelijkheid voor het leerproces steeds meer delen met het kind. Hier is al een start mee gemaakt. Er wordt mét kinderen gepraat. Kinderen stellen samen met leerkrachten doelen vast en worden betrokken bij het proces. Er worden 3-luik rapportages gemaakt met daarop verslagen van kind-ouder-leerkracht en tevens driehoeksgesprekken gevoerd (kind- ouder-leerkracht). Kinderen zijn van nature leergierig, nieuwsgierig en de school wil een lerende, onderzoekende houding bij kinderen blijvend stimuleren. Dit doen we op De Vijf Hoeven met name door het thematisch werken met de thema’s van Piramide (VVE) en het curriculum van IPC. Kinderen worden wereldwijs gemaakt, opgeleid tot wereldburgers. Ze doen veel kennis op, maar oefenen ook intensief met belangrijke hedendaagse vaardigheden. Deze manier van werken biedt leerlingen een goede voorbereiding op het V.O. (voortgezet onderwijs).

Aan het einde van de basisschooltijd wordt er aan kinderen kansrijk geadviseerd. Op De Vijf Hoeven zijn we kritisch en resultaatgericht en staan we ook voor gelijke kansen. Wanneer er sprake is van twijfel, is de school in veel gevallen geneigd om hoog in te zetten. Dit geeft kinderen vertrouwen bij de start in het Voortgezet Onderwijs. Met de overgang naar het V.O. vindt altijd een warme overdracht plaats. De Vijf Hoeven ziet de scholen van voortgezet onderwijs als belangrijke samenwerkingspartners. Steeds meer proberen we ook tussentijds van en met elkaar te leren. Het heeft onze ambitie om deze samenwerking alleen maar meer te verstevigen. Vervolgsuccessen van leerlingen worden gevolgd maar nog onvoldoende geanalyseerd. Dit is een doelstelling voor de komende schoolplanperiode. Op deze manier kunnen we namelijk zicht krijgen op de kwaliteit van onze schooladviezen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool de Vijf Hoeven is een echte buurtschool. De school wil kinderen een goede basis geven voor de toekomst, door hen te laten leren vertrouwen en bouwen aan hun zelfvertrouwen, zelfstandigheid en competenties.

Door middel van probleemoplossend werken, het maken van eigen keuzes, zelfstandig werken, samenwerken met andere leerlingen en presenteren worden kinderen meer actief betrokken bij datgene wat er geleerd wordt. Leerkrachten zijn constant in dialoog met kinderen. Principes vanuit de Kanjertraining en ook Pedagogische Tact zijn hierbij leidend.

Binnen onze school, in onze wijk, hechten wij in het bijzonder aan een fijne leer- en werkomgeving. We merken dagelijks dat dit niet vanzelfsprekend is. De eerste behoefte waarin wij voorzien zijn veiligheid, voorspelbaarheid en rust. Een goede relatie met de kinderen en ouders is hierbij een must.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Betrokkenheid
  • Kansrijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven