Basisschool De Stappen

Schaepmanstraat 38 5041 AR Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool De Stappen
  • Schoolfoto van Basisschool De Stappen
  • Schoolfoto van Basisschool De Stappen
  • Schoolfoto van Basisschool De Stappen
  • Schoolfoto van Basisschool De Stappen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen uit de groepen 8 hebben meegedaan aan de Eindtoets. Er zijn geen kinderen uitgezonderd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op individueel niveau vindt analyse plaats door de leerkracht bij leerlingen die:

·       op methodetoetsen onvoldoende scoren op een of meerdere onderdelen en/of
·       op Citotoetsen te weinig vaardigheidsgroei hebben gemaakt
·       en/of een vaardigheidsscore hebben van IV/V hebben
·       individuele ondersteuningsbehoeften hebben

Groepsoverzichten
In het groepsoverzicht wordt dit beschreven bij de specifieke onderwijsbehoeften van het betreffende vak of ontwikkelingsgebied of er wordt verwezen naar het toetsanalyse formulier van het betreffende vak dat in Parnassys wordt gezet. De daarbij behorende specifieke doelen, zijn terug te vinden in het groepsplan of individueel handelingsplan. De doelen gesteld vanuit de methode zijn daarbij leidend, de doelen vanuit Cito worden bij de toetsanalyses meegenomen.  

Cito
Citotoetsen worden vanaf groep 3 digitaal afgenomen. Citotoetsen behorende bij het leerjaar worden in principe bij alle leerlingen afgenomen. Bij leerlingen met een eigen leerlijn kan hier in overleg met de intern begeleider van afgeweken worden. Als er aanpassingen worden gedaan bij de afname dan wordt hiervan een notitie gemaakt in Parnassys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de kinderen een ‘kijkrichting’ voor het voortgezet onderwijs. Deze kijkrichting wordt gebaseerd op meer dan alleen de cognitieve ontwikkeling. We houden hierbij ook rekening met de inzet en werkhouding, sociaal gedrag, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid en huiswerkattitude. In groep 8 krijgt ieder kind in januari een voorlopig advies. Na de doorstroomtoets van Route 8 volgt het definitieve schooladvies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij willen onze leerlingen een goed toegeruste ‘rugzak‘ mee geven zodat ze zo zelfstandig en gelukkig mogelijk kunnen functioneren in onze maatschappij. Zoals eerder aangegeven in deze schoolgids monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling via KIJK in de groepen 1&2 en KANVAS in de groepen 3 t/m 8.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • we doen het SAMEN
  • we zijn VERANTWOORDELIJK
  • iedereen wil GROEIEN

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven