Welke doelen staan in het schoolplan?
Rekenen
Wij willen deze schoolplanperiode een stevige impuls geven aan het rekenonderwijs op onze school. Door het vergroten van vakkennis op dit vakgebied willen we de doorgaande lijn vanaf groep 1 tot en met groep 8 versterken. Specifiek zal er binnen het professionaliseringstraject aandacht zijn voor de overgang van groep 2 naar groep 3.
Het versterken van de leerkrachtvaardigheden met daarbij focus op het differentiëren en effectieve instructies is een andere belangrijke pijler van het professionaliseringstraject. De komende jaren worden wij hierbij begeleid en geschoold door een externe expert. Tijdens dit meerjarentraject leggen we vanuit Expliciete Directe Instructie (EDI) de nadruk op de verschillende rekenmodellen (ijsberg-, handelings-, hoofdfasen- en drieslagmodel). Hierbij steken we in op het nog verder uitbreiden en versterken van de leerkrachtvaardigheden. Uiteindelijk zal dit leiden tot effectievere rekenlessen en betere resultaten. De wisselingen in samenstelling van het team maakt het noodzakelijk om de rode lijn in het leerkrachthandelen te blijven waarborgen. De leerkracht doet ertoe!
Een ander focuspunt is het versterken van het aanbod voor automatiseren bij rekenen. Met ingang van dit schooljaar gebruiken wij de programma’s Bareka en Rekensprint. Hiermee krijgen wij meer zicht op de geautomatiseerde rekenontwikkeling van de kinderen en kunnen de kinderen gericht op niveau werken aan hun eigen ontwikkelpunten.
Taal/lezen
In de afgelopen jaren hebben wij ons geprofessionaliseerd in vloeiend lezen en luisteren/lezen met begrip (Close Reading). Uit de opbrengstenanalyse is naar voren gekomen dat de resultaten niet passend zijn bij onze leerlingenpopulatie. De komende jaren zullen jaarlijks één of meerdere leerstudiemomenten gewijd worden aan verdere professionalisering op deze gebieden. Bij het borgen van het taal/leesonderwijs wordt gebruik gemaakt van kwaliteitskaarten. De kwaliteitskaarten zijn in elke klas terug te vinden in de klassenmap. Onze ambitie is om het luisteren/lezen met begrip geïntegreerd in het thematisch onderwijs verder uit te bouwen, gekoppeld aan alle lees- spreek- en luisterdoelen. Dit draagt bij aan een rijke leeromgeving waarbij kinderen in staat zijn verbanden te leggen tussen theorie en praktijk.
Om de onderwijskwaliteit op het gebied van luisteren en lezen met begrip hoog te houden, is het essentieel om zicht op ontwikkeling te houden. Het is van belang om bij lezen en luisteren met begrip een doorgaande lijn te creëren, waarbij observeren en formatief toetsen een vast onderdeel worden van ons onderwijs.
Na een scholingsperiode van twee jaar op het gebied van vloeiend lezen moeten wij zorgen voor de borging van de huidige doorgaande lijn, het aanbod, het leerkrachthandelen en het zicht op ontwikkeling. In de kwaliteitskaarten en jaarplannen is te vinden hoe wij hiermee aan de slag gaan. Een belangrijk onderdeel hiervan is aandacht voor borging tijdens de studiedagen.
Om de onderwijskwaliteit van ons reken- en taalonderwijs te verbeteren gaan we de komende periode het handelingsgericht werken verder implementeren. Wij willen nog beter zicht krijgen op de ontwikkeling van de kinderen en dit vertalen naar het passend handelen in de klas. Door de didactische kennis en vaardigheden van de leerkrachten te vergroten verwachten wij dat we beter aan kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen. Het streven is dat alle kinderen een ononderbroken leerlijn hebben passend bij hun behoeften. Specifieke aandacht is er voor de doorgaande lijn in de groepen 1-2-3. Voor deze overgangen hebben wij ook scholingsmomenten ingericht. Om zorg te dragen voor een effectieve invulling van onze studiedagen, gericht op de basisvaardigheden, werken we evidence informed. Dit betekent dat zowel praktijkkennis als kennis uit onderzoek worden gebruikt om ons handelen in de praktijk te verbeteren of te verrijken. Er wordt kritisch gekeken welke onderdelen uit onderzoek of praktijk ingezet kunnen worden ten bate van de verbetering van ons onderwijs.
Burgerschap
Aan het eind van schooljaar 2023-2024 is de leerlijn Burgerschap gereed. Deze leerlijn zal voornamelijk geïntegreerd worden in het thematisch onderwijs op De Stappen. Uit onderzoek zijn de volgende pijlers van ons burgerschapsonderwijs naar voren gekomen; samen, vriendelijkheid en authenticiteit. Dit schooljaar gaan we deze pijlers verder uitwerken in concreet waarneembaar gedrag dat we terug willen zien in onze school.
Digitale geletterdheid
In de komende schoolplanperiode wordt de leerlijn digitale geletterdheid geïmplementeerd in het thematisch onderwijs. We starten met een oriëntatie op digitale geletterdheid en het beschrijven van een visie. Op basis van deze visie gaan we kijken welk aanbod passend is en hoe dit in het thematisch onderwijs kan worden verweven. Naast implementatie in het thematisch onderwijs zal er ook projectmatig aandacht besteed worden aan aspecten van digitale geletterdheid. Vanuit een werkgroep van de stichting worden op schoolniveau initiatieven uitgerold. Deze worden verder uitgewerkt en opgepakt door de werkgroep digitale geletterdheid