Gedrag, werkhouding en taakaanpak
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
Toelichting van de school
De Aboe el-Chayr streeft passend onderwijs na. Dit betekent concreet dat leerlingen onderwijs krijgen dat bij ze past. De leerlingen die extra zorg nodig hebben, krijgen daarom ondersteuning in de klas of buiten de klas. Mocht het onderwijs op onze school niet passend zijn voor uw kind, dan zal de school u helpen om op zoek te gaan naar een school die in staat is om beter passend onderwijs te bieden. De gedetailleerde invulling van passend onderwijs op onze school is hieronder uitgewerkt in de vijf zorgniveaus.
Zorgniveau I
Alle leerlingen vallen onder zorgniveau I. Deze leerlingen volgen het vaste onderwijsprogramma en doen mee met de reguliere instructies. Mocht de leerkracht merken dat uw kind moeite heeft met bepaalde opgaven tijdens het zelfstandig werken, dan zorgt de leerkracht ervoor dat uw kind geholpen wordt. Zo kan uw kind aansluiten bij een ‘verlengde instructie’; dit betekent dat zij extra instructietijd krijgen. Binnen zorgniveau I is de leerkracht altijd uw aanspreekpunt. Passend onderwijs op onze school: de basis- en extra ondersteuning voor (jonge)kinderen.
Zorgniveau II
Voor sommige leerlingen is er meer zorg van de leerkracht nodig. Zo hebben sommige leerlingen bijvoorbeeld behoefte aan een leerkracht die hen structureel een verlengde instructie geeft. Of een leerling die behoefte heeft aan een leerkracht die hem of haar ondersteunt bij het taakgericht werken, het opletten tijdens de les of het spelen met andere kinderen. Deze kinderen vallen onder zorgniveau II en krijgen dus meer ondersteuning. De leerkracht is opnieuw uw aanspreekpunt. De leerkracht kan ervoor kiezen om uw kind met de intern begeleider en de begeleider passend onderwijs te bespreken, zodat de leerkracht zijn of haar handelen beter kan afstemmen op de behoeften van uw kind. De intern begeleider en de begeleider passend onderwijs kunnen uw kind en de leerkracht dan komen observeren.
Zorgniveau III
Wanneer de ondersteuning door de leerkracht onvoldoende effect blijkt te hebben, dan kunnen de ouders of de leerkracht de intern begeleider betrekken. De intern begeleider zal u uitnodigen voor een gesprek met de leerkracht om te kijken welke oplossingen op de school mogelijk zijn. Zo zijn er op de school, door de inzet van onderwijsassistenten, tot op zekere hoogte mogelijkheden om ondersteuning buiten de klas te bieden. Ook is het mogelijk om uw kind tijdens het ondersteuningsteam (OT) te bespreken. Dit team bestaat uit de school, de GGD, schoolmaatschappelijk werk en het samenwerkingsverband. Tijdens het OT gaan de verschillende experts van de organisaties in gesprek met elkaar om voor uw kind een passende oplossing te bieden. Ook u bent van harte welkom tijdens dit gesprek! Om de gemaakte afspraken met elkaar vast te leggen, wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld die door de ouders en de school wordt ondertekend na wederzijdse instemming. De intern begeleider is, naast de leerkracht, uw aanspreekpunt bij het plannen, uitvoeren en evalueren van het OPP.
Zorgniveau IV
Wanneer de school onvoldoende interne ondersteuningsmogelijkheden heeft om tegemoet te komen aan de behoeften van uw kind, dan kan de school samen met u een aanvraag doen voor een arrangement op locatie. Dit betekent concreet dat de school middelen van het samenwerkingsverband krijgt om uw kind meer (maatwerk)ondersteuning te bieden (bijvoorbeeld door de inzet van individuele begeleiding op enkele momenten in de week). Het loket van plein 013 zal deze aanvraag eerst moeten goedkeuren, voordat het arrangement kan worden ingezet.
Zorgniveau V
In een enkel geval kan het voorkomen dat onze school onvoldoende tegemoet kan komen aan de behoeften van uw kind. De school is dan handelingsverlegen: zowel met interne ondersteuning als externe ondersteuning op school is het niet mogelijk om voor uw kind passend onderwijs te bieden. De school gaat dan samen met u op zoek naar een school die, afhankelijk van de onderwijs- en zorgbehoeften van uw kind, speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs (cluster 1, 2, 3 of 4) in de regio biedt