Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Bibit werken wij in principe met leerstofjaarklassen, soms zijn we genoodzaakt twee groepen te combineren. Onze plusklas (voor (meer)begaafde kinderen) is een groepsdoorbrekende niveaugroep.
Op onze school neemt cultuureducatie een belangrijke plaats in. Twee leerkrachten hebben de opleiding tot Interne Cultuur Coördinator (ICC) gevolgd. Verschillende disciplines komen aan de orde. De inhoud wordt afgestemd op de andere vakvormingsgebieden zoals bijvoorbeeld taal, rekenen of de wereldoriënterende vakken. Daarnaast hebben wij ook een uitgebreid aanbod voor wetenschap en techniek en een eigen medialab.
We hebben een vakleerkracht muziek die in alle groepen muziekles geeft en een leerkracht dansexpressie die in alle groepen dansexpressie geeft.
Behalve dat we tijdens wereldoriëntatielessen aandacht besteden aan burgerschap en de diverse godsdiensten hebben wij geen apart aanbod van levensbeschouwelijk of godsdienstig vormingsonderwijs.
Taal&Rekencoördinatoren monitoren extra de kwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Bibit is in het bezit van het Brabants Verkeersveiligheids Label (BVL). Dit label is een kwaliteitskeurmerk, een uiterlijke waardering voor de geleverde kwaliteitsverbetering op het gebied van de verkeersveiligheid op en rondom Bibit. Met het BVL willen we laten zien dat we de verkeersveiligheid serieus nemen.
Op Bibit worden leerlingen met diverse specifieke ondersteuningsbehoeften goed begeleid. Te denken valt aan ondersteuningsbehoeften op het gebied van dyslexie, dyscalculie, motorische belemmeringen, ADHD, Praxisproblemen, Autisme, een taalachterstand, anders taligheid, visuele beperkingen. Voor meer- of hoogbegaafde leerlingen is er een passend verrijkingsaanbod binnen de groep, aangevuld met aanbod in de vorm van de Plusklas. Er wordt planmatig gewerkt en de begeleiding wordt met regelmaat geëvalueerd en bijgesteld. Samenwerking met ouders staat hierbij centraal. De school werkt intensief samen met schoolmaatschappelijk werk, de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), de begeleider passend onderwijs (BPO) en andere experts vanuit diverse instanties.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Nog meer inzetten op taalbevordering middels inzet van logopediste en scholing leerkrachten. Afstemmen op behoeften die spelen in de school middels inzet experts.
We werken samen met kinderopvangorganisatie Kindercrèche locatie Reeshof (https://www.kindercreche.nl/locaties/reeshof).
Wij vinden het belangrijk dat de overgang van het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal soepel verloopt. Peuters komen regelmatig met hun leidster op school. Dit gaat in ontspannen en toegankelijke sfeer. Ze maken kennis met de school door samen met de kinderen uit de groepen 1-2 buiten te spelen, te kijken naar een theater of een activiteit te doen. Onze kleuters gaan ook op bezoek bij de peuters en luisteren bijvoorbeeld samen naar een verhaal. Daarnaast werken wij aan enkele gezamenlijke thema's. Op deze manier maken de kinderen al kennis met de basisschool en nemen de kinderen uit de groepen 1-2 nog eens een kijkje in de vertrouwde omgeving op kindercrèche.