Openbare Basisschool Bibit

Millingenstraat 8 5045 JA Tilburg

  • Er is op onze school extra aandacht voor wetenschap en techniek. We hebben een eigen medialab.
  • We besteden extra aandacht aan dans, muziek, drama, creatieve vorming en literatuur.
  • Rondom de school is een natuurlijk schoolplein met allerlei mogelijkheden om te spelen en om natuurlessen te doen.
  • We besteden veel aandacht aan lezen. Niet alleen aan de vaardigheid, maar ook aan het plezier in lezen en wat lezen met je doet.

Het team

Toelichting van de school

Het personeel van onze school bestaat uit:

  • directeur (1)
  • leerkrachten (17)
  • kwaliteit coördinator (intern begeleider) (1)
  • leraar ondersteuners (3)
  • specialist hoogbegaafdheid (1)
  • vakdocent muziek (1)
  • vakdocent dans (1)
  • vakdocent bewegingsonderwijs (1)
  • eventmanager (1)
  • administratief medewerker (1)
  • conciërge (1)

Daarnaast hebben wij het predicaat 'academische opleidingsschool'. Dit houdt in dat wij ruimte geven aan studenten met een (academische) opleiding. Hiervoor werken wij nauw samen met PABO/Acad. PABO/ROC

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij werken met de Vervangingsmanager als er sprake is van vooraf ingediend verlof of bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Mocht er niemand beschikbaar zijn dan kijken we of collega's met een deeltijdbaan kunnen komen werken. Zo niet dan gaan we intern kijken of er geschoven kan worden met bijvoorbeeld een onderwijsassistent of leraarondersteuner. Als er geen mogelijkheden meer zijn worden de kinderen over andere klassen verdeeld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Bibit werken wij in principe met leerstofjaarklassen, soms zijn we genoodzaakt twee groepen te combineren. Onze plusklas (voor (meer)begaafde kinderen) is een groepsdoorbrekende niveaugroep.

Op onze school neemt cultuureducatie een belangrijke plaats in. Twee leerkrachten hebben de opleiding tot Interne Cultuur Coördinator (ICC) gevolgd. Verschillende disciplines komen aan de orde. De inhoud wordt afgestemd op de andere vakvormingsgebieden zoals bijvoorbeeld taal, rekenen of de wereldoriënterende vakken. Daarnaast hebben wij ook een uitgebreid aanbod voor wetenschap en techniek en een eigen medialab.

We hebben een vakleerkracht muziek die in alle groepen muziekles geeft en een leerkracht dansexpressie die in alle groepen dansexpressie geeft.

Behalve dat we tijdens wereldoriëntatielessen aandacht besteden aan burgerschap en de diverse godsdiensten hebben wij geen apart aanbod van levensbeschouwelijk of godsdienstig vormingsonderwijs. 

Taal&Rekencoördinatoren monitoren extra de kwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bibit is in het bezit van het Brabants Verkeersveiligheids Label (BVL). Dit label is een kwaliteitskeurmerk, een uiterlijke waardering voor de geleverde kwaliteitsverbetering op het gebied van de verkeersveiligheid op en rondom Bibit. Met het BVL willen we laten zien dat we de verkeersveiligheid serieus nemen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op Bibit worden leerlingen met diverse specifieke ondersteuningsbehoeften goed begeleid. Te denken valt aan ondersteuningsbehoeften op het gebied van dyslexie, dyscalculie, motorische belemmeringen, ADHD, Praxisproblemen, Autisme, een taalachterstand, anders taligheid, visuele beperkingen. Voor meer- of hoogbegaafde leerlingen is er een passend verrijkingsaanbod binnen de groep, aangevuld met aanbod in de vorm van de Plusklas. Er wordt planmatig gewerkt en de begeleiding wordt met regelmaat geëvalueerd en bijgesteld. Samenwerking met ouders staat hierbij centraal. De school werkt intensief samen met schoolmaatschappelijk werk, de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), de begeleider passend onderwijs (BPO) en andere experts vanuit diverse instanties.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Nog meer inzetten op taalbevordering middels inzet van logopediste en scholing leerkrachten. Afstemmen op behoeften die spelen in de school middels inzet experts.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met kinderopvangorganisatie Kindercrèche locatie Reeshof (https://www.kindercreche.nl/locaties/reeshof).

Wij vinden het belangrijk dat de overgang van het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal soepel verloopt. Peuters komen regelmatig met hun leidster op school. Dit gaat in ontspannen en toegankelijke sfeer. Ze maken kennis met de school door samen met de kinderen uit de groepen 1-2 buiten te spelen, te kijken naar een theater of een activiteit te doen. Onze kleuters gaan ook op bezoek bij de peuters en luisteren bijvoorbeeld samen naar een verhaal. Daarnaast werken wij aan enkele gezamenlijke thema's. Op deze manier maken de kinderen al kennis met de basisschool en nemen de kinderen uit de groepen 1-2 nog eens een kijkje in de vertrouwde omgeving op kindercrèche.

Terug naar boven