KC STip

Molenstraat 39 5866 AA Swolgen

  • De kinderen van basisteam Boven nemen je mee in een rondreis door hun belevenissen van dit bijzondere land
  • Onze jongste kinderen  op stap en nieuwsgierig!
  • Kinderen kunnen genieten van de mogelijkheden die er zijn.
  • Graag nodigen we iedereen uit om te laten zien en ervaren wat we samen leren!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat zeggen uitsluitend toetsresultaten over het onderwijs van een school? En kan de kwaliteit van het onderwijs worden afgemeten aan het soort voortgezet onderwijs waaraan de leerlingen na acht jaar basisonderwijs gaan deelnemen? Wij vinden dat het maar ten dele kan

Op ons Kindcentum groeien we STap voor STap naar inclusief onderwijs. Ieder kind doorloopt zijn leerroute naar eigen mogelijkheden verbonden aan zijn instroomniveau. De kwaliteit van ons kindcentrum ligt in het feit dat ondanks alle uitdagingen rondom kinderen, meer kinderen op de reguliere basisschool kunnen blijven. Dat is volgens ons een zorgzame school die werkelijk kwaliteit levert. Een school waar elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. Daarbij vinden we het zeker zo belangrijk dat een kind zich fijn voelt, met plezier presteert en met een tevreden gevoel kan terugkijken naar zijn tijd op STip.

We gebruiken de toetsen van het CITO Leerling in beeld om de ontwikkeling van kinderen op de verschillende didactische vakgebieden te meten.  Met Leerling in beeld brengen we snel en eenvoudig de groei van iedere groep of leerling in beeld. In één oogopslag zie je hoe het kind ervoor staat, plus de behaalde referentieniveaus. Leerling in beeld groeit letterlijk mee met het kind en zet ieder kind centraal.  Het inzicht dat het teamlid krijgt met behulp van de analyses van de toetsresultaten maakt het mogelijk om het onderwijsaanbod gericht en bewuster te verbinden aan die leerdoelen die nog verdieping behoeven.

Door het gebruik  van Leerling in beeld  brengen we tweemaal per jaar onze opbrengsten in kaart, analyseren deze gegevens en gebruiken deze om doelgericht de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Daarnaast bieden deze de mogelijkheid ons onderwijs te vergelijken met landelijke cijfers.      

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit observaties en opbrengsten van de SCOL, kijken we kindgericht wat ieder nodig heeft. We stemmen af op kind-behoeften. We maken gebruik van bijvoorbeeld:

-gezinscoach

-kindercoach

-weerbaarheidstraining

-welbevindingsgesprekken

-ouder-kindgesprekken

Al deze interventies worden planmatig ingezet in de cyclus van ouder-kindgesprekken, interventies en evaluaties.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • emotioneel vrij zijn
  • zelfvertrouwen hebben
  • nieuwsgierig zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven