Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden gemeten vanaf groep 3 met het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. De resultaten worden geanalyseerd en ondersteunen de leerkracht om de onderwijsbehoeften van iedere leerling voor ogen te hebben. Dit leidt tot keuzes in het onderwijsaanbod om de leerling verder te brengen in zijn of haar ontwikkeling.
Vanaf groep 1 houden wij de vorderingen van leerlingen bij. In groep 7 zijn de eerste gesprekken over een indicatie voor het voortgezet onderwijs. De indicatie is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. De indicatie wordt gebaseerd op het leerlingvolgsysteem (groep 6 t/m 8) en de observaties van leerkrachten en door de VO-commissie van de school. De VO-commissie bestaat uit de intern begeleider en de leerkrachten van de bovenbouw. Er vinden regelmatig gesprekken plaats tussen leerkrachten, ouders en leerlingen over de indicatie.
Wanneer uw kind in groep 8 zit krijgt hij/zij in januari het voorlopige advies. Hierna wordt de doorstroomtoets afgenomen. Heeft een leerling een hogere toets uitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen moeten opgroeien in een klimaat waarin mensen in elkaar geloven, elkaar vertrouwen en elkaar respecteren. Waar iedereen samenwerkt, speelt, leert, doet en denkt. Vanuit Vreedzaam werken wij aan de volgende thema's: Wij horen bij elkaar. We lossen conflicten zelf op. We hebben oor voor elkaar. We hebben hart voor elkaar. We dragen allemaal een steentje bij. We zijn allemaal anders.
Bezoek Inspectie van Onderwijs
Eens in de 4 jaar komt de inspecteur van Onderwijs langs op elke school.Goed functionerende scholen worden in het nieuwe inspectiekader gewaardeerd met een voldoende. Slechts 10 % van de scholen verdient de beoordeling GOED. Enkele citaten uit het rapport van de Klaroen:
- De kwaliteitszorg is sterk
- Het team kenmerkt zich door een professionele kwaliteitscultuur
- Opvallend is het eigenaarschap in het team en de bereidheid continue te werken aan verbetering
- Andere sterke punten zijn veiligheid en positief pedagogisch klimaat
- Leerlingen hebben hierin een belangrijke stem en bijdrage
- Sterk punt is de samenwerking met ouders en externe partners
Op basisschool Klaroen voldoen alle standaarden minstens aan de basiskwaliteit en op veel vlakken blinken we uit.
Citaat Hoofdinspecteur Arnold Jonk die bij de eindbeoordeling aanwezig was: ”De Klaroen mag trots zijn op de beoordeling ’goed’
want slechts 1 op de 10 scholen die door het Ministerie van Onderwijs wordt bezocht krijgt deze hoge beoordeling”.