Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is een basisschool met een leerstof-jaarklassen-systeem. De leerstof, die een kind zich eigen moet maken, is verdeeld over een aantal jaren en wordt in leeftijdsgroepen onderwezen. Niet alle leerlingen kunnen zich die leerstof op dezelfde manier eigen maken. De leerkracht houdt in de klas rekening met verschillen en geeft zoveel mogelijk gedifferentieerd les. We noemen die vorm van onderwijs: adaptief onderwijs. Op onze school werken we in iedere groep op drie differentiatieniveaus.
Ons team
Het team op De Achtbaan bestaat uit de directie, Intern Begeleiders, leerkrachten, leerkrachtondersteuners, een onderwijsassistent en een administratief medewerkster. Om allerlei zaken op school goed te begeleiden hebben enkele groepsleerkrachten daarnaast coördinatie- of andere taken.Zo kennen wij:
Teamleider FFI, bouwcoördinatoren, intern begeleiders, ICT coördinator, aandachtsfunctionaris, pestcoördinator, klachtencontactpersoon, gedragscoördinator, ICC coördinator.
Op onze school is een managementteam aanwezig.
In dit team hebben zitting:- Twee directeuren
- Teamleider FFI
- Intern begeleiders
- BouwcoördinatorenDit team bespreekt regelmatig de belangrijkste zaken rondom ons onderwijs. Het managementteam zet ook de onderwijskundige koers uit voor de komende jaren.
DirecteurenOp De Achtbaan is gekozen voor duaal leiderschap, waarin de taken onderwijs & beleid en personeel & organisatie verdeeld zijn.
Intern begeleiders
De Intern Begeleiders coördineren het onderwijs aan leerlingen die extra zorg behoeven. Ook nemen zij de kinderen uit de groep apart om onderzoek te doen, toetsen af te nemen en/of hulp individueel of in een kleine groep te geven.
De Intern Begeleiders coachen en begeleiden ook de leerkrachten van onze school.
In een leerlingbespreking tussen leerkracht en intern begeleider worden de leerlingen besproken die extra zorg nodig hebben. Een kind kan extra instructie en herhaling van de stof nodig hebben, of juist verrijking en verdieping. Als dit het geval is, zullen de ouders op de hoogte gebracht worden in een gesprek waarin eventueel een handelingsplan wordt besproken.
OndersteuningIn de onder-, midden- en bovenbouw assisteren de onderwijsassistenten de leerkracht. De werkzaamheden van de onderwijsassistenten bestaan voornamelijk uit het begeleiden van individuele leerlingen of groepjes leerlingen. Hierdoor is het leerrendement hoger en zullen kinderen mogelijk vooruit gaan in hun ontwikkeling.
Stagiaires
Op de Achtbaan zijn er regelmatig stagiaires van verschillende opleidingen in de groepen. Zij worden begeleid door de leerkracht van de betreffende groep. De eindverantwoordelijkheid van de door de stagiaires gegeven lessen ligt altijd bij de desbetreffende groepsleerkracht.
Op De Achtbaan zijn er drie heterogene kleutergroepen, waarin de jongere en oudere kleuters samen in één lokaal zitten (combinatiegroepen 1/2).
Jonge kinderen leren al doende veelal tijdens hun spel. Alle ontwikkelingsgebieden krijgen de nodige aandacht op een schooldag. Er wordt thematisch gewerkt en alle vakgebieden sluiten aan bij het thema. We werken met verschillende methodes en materialen, zoals o.a. Kleuterplein, Fonemisch Bewustzijn, Gecijferd Bewustzijn, Met Sprongen Vooruit en Begrijpend Luisteren.
De gezamenlijke activiteiten vinden plaats in de grote kring, bijv. lessen Goed Gedaan, drama, muziek, wereldoriëntatie. Om tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen werken de leerkrachten ook in de kleine kring. In een kleine kring krijgen leerlingen een aanbod op hun ontwikkelingsniveau. Het aanbod van de kleine kring bestaat uit rekenen, taal, voorbereidend lezen en schrijven.
De kleine kring vindt plaats tijdens het Arbeid naar Keuze uur.Het Arbeid naar Keuze moment wordt ook ingezet voor het hoekenwerk, ICT vaardigheden, ontwikkelingsmateriaal en creativiteit.
Belangrijk is dat de kleuters een beredeneerd aanbod krijgen en dat zij zich door ontdekkend en handelend te leren kunnen ontwikkelen.
Tijdens de inloop en tijdens het Arbeid naar Keuze moment wordt er gewerkt met ontwikkelings- en expressiemateriaal, hetzij vrij of naar opdracht. Ruime aandacht is er ook voor de motorische ontwikkeling, buiten of in de speelzaal.
De groepen 3 t/m 8
In groep 3 wordt een brug geslagen tussen de manier van werken in de kleutergroep en het methodisch werken in de midden- en bovenbouwgroepen. Dit houdt o.a. in dat er in groep 3 nog steeds de mogelijkheid tot spel is. Het leren lezen neemt een belangrijke plek in. Dit wordt gedaan door middel van de methode Veilig Leren Lezen. Om onze leerlingen een goede basis mee te geven voor in het voortgezet onderwijs ligt de nadruk binnen ons onderwijs op de vakken taal, lezen en rekenen. De leerkrachten van de midden- en bovenbouw bieden de leerstof van de vakken taal, begrijpend en technisch lezen, rekenen en spelling in eerste instantie klassikaal aan. Ze houden hierbij rekening met de verschillen in onderwijsbehoefte van de kinderen; sommige kinderen hebben meer of juist minder instructie nodig dan andere kinderen. Ook bij de verwerkingsopdrachten wordt er rekening gehouden met de ontwikkeling en vaardigheden van het kind. Een deel van de verwerking doen we digitaal m.b.v. Ipads/chromebooks. Aan de hand van toetsen en observaties houden de leerkrachten nauwgezet de ontwikkeling van de kinderen bij. Naast het leerstofprogramma wordt in alle groepen ook gewerkt aan zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, het stimuleren van creativiteit en sociale vaardigheden. Tevens besteden we binnen ons onderwijs tijd aan schoolbrede thema's (2x per jaar) en projecten. Zo maken onze leerlingen op verschillende manieren kennis met een wereldoriënterend onderwerp door bijv. workshops, gastlessen etc.
Zorg voor kinderen met speciale behoeften
Algemeen
Binnen De Achtbaan proberen wij uw kind de zorg te bieden die het nodig heeft. Zorg is een breed begrip. Er kan sprake zijn van een kortdurend leerprobleem, opvallend gedrag, het niet spreken van de Nederlandse taal of het uitblinken in een bepaald vak. Het signaleren van deze zorg gebeurt door de groepsleerkrachten. Wanneer er zich problemen voordoen, bespreekt de leerkracht dit met ouders en de intern begeleider. Leerkrachten brengen de onderwijsbehoeften van leerlingen in kaart. Naar aanleiding van de onderwijsbehoeften van het kind wordt het in een subgroep geplaatst. Binnen deze subgroep zitten leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften, zodat de leerkracht de meest optimaal mogelijke zorg kan bieden. Drie keer per jaar worden deze onderwijsbehoeften geëvalueerd en, indien noodzakelijk, aangepast. In de meeste gevallen vindt de begeleiding binnen de groep plaats door de groepsleerkracht. Soms kan er ook sprake zijn van begeleiding buiten de groep, te denken valt aan extra leesbegeleiding, taalondersteuning etc. Wanneer de verwachting is dat een leerling niet alle einddoelen van groep 8 gaat halen omdat de achterstanden op de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen of taal groter zijn dan anderhalf jaar, wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met leerkrachten, intern begeleider en ouders.
Passend onderwijs
Wij bieden onderwijs en begeleiding op maat. Wij zorgen er met ons team voor dat onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behalen. Dit doen we in samenspraak met de ouders en/of verzorgers. Pas als de hulpvraag van de leerling de mogelijkheden van onze school aantoonbaar te boven gaat, zoeken we naar een andere, meer passende onderwijsplek voor deze leerling. We werken hiervoor optimaal samen met de andere basisscholen en de scholen voor speciaal (basis)onderwijs in het samenwerkingsverband. Door intensief samen te werken zorgen we ervoor dat elke leerling zo thuisnabij mogelijk de onderwijsondersteuning krijgt die zij of hij nodig heeft.
Basisondersteuning
Wij bieden een onderwijsprogramma (leerstofaanbod, didactische aanpak, pedagogische aanpak, klassenmanagement, schoolklimaat) dat aansluit op de kerndoelen voor het basisonderwijs. De leerkrachten verzorgen het onderwijsprogramma waarbij zij zoveel mogelijk inspelen op de verschillen tussen de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden van de kinderen.
Plusondersteuning
Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om te leren en zich goed te kunnen ontwikkelen. We zetten voor deze leerling een passend arrangement in. We leggen de extra ondersteuning die wij de leerling geven vast in het ontwikkelingsperspectief. Met de ouders bespreken we dit ontwikkelingsperspectief en stellen dit in samenspraak vast.
Opbrengstgericht werken
Wij werken in onze school planmatig/systematisch aan het bieden van de onderwijsondersteuning aan onze leerlingen die zoveel mogelijk aansluit op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.Drie keer per jaar bekijken de leerkrachten welke onderwijsbehoefte iedere leerling heeft, op het gebied van rekenen en taal. We doen dat op basis van de resultaten van de Citotoetsen, toetsen uit de methoden en onze eigen observaties. Heeft de leerling extra uitleg nodig, of kan hij of zij juist sneller werken? Zijn er andere factoren waar de leerkracht rekening mee moet houden? Op basis van al deze informatie organiseert de leerkracht het onderwijs voor de leerlingen in de groep. Wij weten wat een kind zou moeten kennen en kunnen op een bepaald moment in zijn schoolloopbaan. We weten dus ook wat de volgende stap zou moeten zijn.In onze lessen zijn we doelgericht bezig met die volgende stap in de ontwikkeling van ieder kind. We noemen dit opbrengstgericht.
Ondersteuningsstructuur
De leerlingen die dat nodig blijken te hebben krijgen extra ondersteuning in de vorm van een arrangement. Wij signaleren vroegtijdig welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens stellen we wanneer dit van belang is voor deze leerlingen een ontwikkelingsperspectief op en bepalen aan de hand hiervan de aard van de extra ondersteuning. De leerkracht voert eventueel in samenwerking met andere teamleden en/of externe expertise de extra ondersteuning uit. Wij evalueren regelmatig de effecten van de geboden extra ondersteuning. Onze school maakt gericht gebruik van de diensten van externen wanneer de eigen expertise ontoereikend is voor het opstellen en/of uitvoeren van het beoogde arrangement.
Onderwijs aan meer- en hoogbegaafden
Leerlingen die te weinig hebben aan de basisondersteuning en die meer uitdaging nodig hebben dan de basisondersteuning biedt, krijgen verdiepte ondersteuning waarbij onze leerkrachten specialistische expertise en programma’s inzetten, bijv. De Digitale Leerschool, Rekentijgers.
Groep 1/2
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong in groep 2 krijgen, wanneer zij daarvoor in aanmerking komen, 1x per week extra verdiepende lessen rekenen binnen of buiten de groep en 1x per week extra verdiepende lessen taal/lezen binnen of buiten de groep.
Groep 3 t/m 8
Wij maken gebruik van een signaleringslijst voor meer-of hoogbegaafden. Voor leerlingen die in aanmerking komen voor extra uitdaging, wordt een plan van aanpak gemaakt. Zij werken in de groep met verrijkings –en verdiepingsmateriaal.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Waarborgen van de zorg voor de leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte.
Overgang van de peuterspeelzaal/kinderopvang naar de basisschool
Als uw kind in de 3 weken vóór de zomervakantie 4 jaar wordt, is het aan te raden om na de zomervakantie op onze school te starten. Uiteraard gebeurt dit na overleg met u (en eventueel de peuterspeelzaal). Als uw kind in september 4 jaar wordt, mag hij/zij meteen na de zomervakantie starten. Soms verloopt de ontwikkeling van een kind niet helemaal zonder problemen en kan er extra zorg nodig zijn. Wanneer deze zorg al vóór het 4e jaar tot stand is gekomen in samenwerking met het consultatiebureau, de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf, dan zullen de peuterleidsters de ouders vragen of zij relevante informatie hierover aan de basisschool door mogen geven wanneer het kind 4 jaar wordt. Op deze manier kan de basisschool het kind zo goed mogelijk begeleiden en zorg dragen voor een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het kind.De overdracht kan alleen plaatsvinden na toestemming van ouders. De gegevens zullen volgens de wet op de privacy worden behandeld.