Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Directeur
De directeur is eindverantwoordelijk voor de school en is vanuit functie leidend, begeleidend, aansturend en/of beoordelend.
Managementteam
De directeur vormt met de teamleiders het managementteam en kent de volgende taken:
- Beleid makend, in samenspraak met andere rollen/functies
- Beleid volgend
- Beleid sturend
- Ondersteunend/faciliterend
Bij afwezigheid van de directeur nemen de teamleiders de taken van de directeur waar, de verantwoordelijkheid blijft bij de directeur van de school.
Groepsleerkrachten, IB, OOP
De overige functies zijn verantwoordelijk voor het eigen takenpakket en afhankelijk van rol, eventueel adviserend en begeleidend voor collega’s. Werkgroepscoördinatoren handelen vanuit de functie leerkracht met bijbehorende taken. Binnen deze groepen bestaat geen onderlinge hiërarchische diversiteit.
Oudervereniging (OV) en Medezeggenschapsraad (MR)
De OV en de MR zijn losstaande organen, waarbij de OV een eigen agenda bijhoudt en school ondersteunt bij nevenactiviteiten en activiteitenorganisatie. De MR heeft een instemmingsbevoegdheid bij diverse beleidsaanpassingen. Daarnaast kan de MR gevraagd en ongevraagd advies geven aan het managementteam van de school. De wetgeving omtrent de instemmingsbevoegdheid staat beschreven in de Wet Medezeggenschap voor het Primair Onderwijs.
Middels het jaarrooster wordt jaarlijks zorg gedragen voor een minimaal aantal onderwijsuren van 7520 uur over acht jaar door de schoolverlaters. De registratie van de onderwijsuren ligt ter inzage bij de directie van school. Uitgaande van 39 weken per schooljaar worden er 7800 onderwijsuren ingericht, verdeeld over acht schooljaren. Onderwijsuren worden op basisschool de Dagobert efficiënt benut, middels het werken met een inloopperiode in de ochtend wordt er zorg gedragen voor een start op 08:30 uur met de onderwijsactiviteiten.
Met ingang van 1 augustus 2014 wordt waar nodig extra ondersteuning geboden middels Passend Onderwijs. Vanaf 1 augustus 2014 heeft elk schoolbestuur “zorgplicht”. Dit wil zeggen dat schoolbesturen wettelijk verplicht zijn elke leerling passend onderwijs te bieden op de eigen school of op een andere school. Door gericht met elkaar samen te werken vullen besturen en scholen elkaar aan en versterken zij elkaars kwaliteiten. Hierdoor ontstaan meer en betere ondersteuningsmogelijkheden voor de leerling.Vanuit dit vertrekpunt hebben de schoolbesturen in zes Betuwse gemeenten de handen ineengeslagen. Gezamenlijk hebben zij Betuws Primair Passend Onderwijs (BePo) opgericht. Scholen doen al heel veel om leerlingen extra ondersteuning te bieden als ze dat nodig hebben. Er zijn en blijven kinderen die zodanige begeleiding nodig hebben, dat de school daar niet op eigen kracht in kan voorzien. De school kan dan een beroep doen op kwalitatief hoogwaardige ondersteuning door een “plusconsulent” vanuit het samenwerkingsverband. Uitgangspunt blijft dat kinderen zoveel mogelijk op een reguliere school met succes het basisonderwijs doorlopen, eventueel met extra ondersteuning. De inspanningen van scholen en schoolbesturen zijn erop gericht in een zo vroeg mogelijk stadium, hulp te geven aan de leerling die extra ondersteuning nodig heeft. Dat lukt niet altijd en sommige kinderen zijn aangewezen op speciaal basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op www.scholenopdekaart.nlToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
0
VVE Aanbod bij taalachterstand:
Vanuit de gemeente krijgt de school een subsidie om alle leerlingen met een taalachterstand (VVE indicatie) een extra aanbod op taalgebied te bieden in de groepen 1 en 2. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat deze leerlingen een impuls krijgen op het gebied van taal.
Het aanbod voor deze leerlingen wordt verzorgd door de school.Wij hebben geen peuterspeelzaal of opvang in de school.