De Hertog

Hertog Reinaldlaan 80 4001 RC Tiel

Schoolfoto van De Hertog

Het team

Toelichting van de school

U en uw kind hebben op school contact met de volgende mensen:

  • De leerkracht is de eerst verantwoordelijke voor het wel en wee van de kinderen in de klas. Hij of zij bouwt aan een vertrouwensrelatie met de kinderen, die de basis is voor een succesvol onderwijskundig proces.
  • De onderwijsassistent assisteert de leerkracht bij de dagelijkse onderwijspraktijk.
  • Uw kind krijgt twee keer per week gymles van een vakleerkracht bewegingsonderwijs
  • Als uw kind extra hulp nodig heeft op een bepaald leergebied, kan het voorkomen dat het tijdelijk – individueel of in een klein groepje – ondersteuning krijgt van een remedial teacher.
  • Wanneer leerlingen problemen hebben met taal en spraak, dan kan op verzoek van de leerkracht en in overleg met ouders, tijdens schooltijd externe logopedie worden ingezet.
  • Ook externe schrijftherapie behoort tijdens schooltijd tot de mogelijkheden.
  • De achterwacht ondersteunt de leerkracht bij het behouden van een veilig klimaat in de klas. Leerlingen kunnen bij de achterwacht indien nodig weer rustig worden. 
  • De intern begeleider begeleidt de leerkrachten om zodoende de kwaliteit van het onderwijs in de groep (nog meer) te verbeteren.
  • De gedragswetenschapper (een orthopedagoog) denkt mee met de leerkracht en intern begeleider bij specifieke gedragsvragen. De gedragswetenschapper wordt intensief betrokken bij leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben in hun functioneren op school.
  • De receptie is vaak het eerste aanspreekpunt in de contacten met school. 
  • Het secretariaat verzorgt de inschrijving van nieuwe leerlingen, ondersteunt de directie en verzorgt alle administratieve taken die bij de school horen zoals in- en externe communicatie. 
  • Het managementteam van de school bestaat uit twee directeuren. De directeuren regelen de dagelijkse gang van zaken op de locatie en zijn verantwoordelijk voor de afstemming van de ontwikkelingen binnen de samenwerkingsverbanden en jeugdzorg.
  • Op onze school werken jaarlijks diverse stagiair(e)s.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als medewerkers afwezig zijn door ziekte of verlof proberen wij dit intern op te lossen, zodat de lessen door kunnen gaan.
Gezien de specifieke doelgroep is het voor onze leerlingen niet wenselijk om met onbekende vervangers te werken. Indien mogelijk geeft een duo-partner of collega les aan de groep en anders delen we een groep op over de andere klassen met werk dat de leerlingen zelfstandig kunnen maken. Mocht dit bij een ziektegeval allemaal niet mogelijk zijn, dan zijn wij bij uitzondering genoodzaakt een klas niet op school te laten komen. Wij doen dit dan altijd zorgvuldig en geven dat, indien mogelijk, de dag van tevoren aan. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze leerlingen zitten in kleine groepen van gemiddeld 14 leerlingen die in leerniveau, leeftijd en ontwikkelingsniveau goed bij elkaar passen.
De Hertog werkt samen met dagbehandeling jonge kind (DJK) van entrea lindenhout waardoor kleuters, als zij daar aan toe zijn, stapsgewijs kunnen ingroeien in het onderwijs.
We hebben sinds 2020 een combigroep voor leerlingen van groep 6 t/m groep 8 die naast de ondersteuning op het gebied van gedrag ook extra ondersteuning op het gebied van leren nodig hebben. In deze combigroep bieden we leerlingen onderwijs aan, passend bij de ontwikkelingsmogelijkheden en de ondersteuningsbehoeften van de leerling op gebied van leren én gedrag. Deze groep bestaat uit ongeveer 12 kinderen met een leerkracht en onderwijsassistent. Plaatsing in deze groep gebeurt via onze Commissie van Begeleiding (CvB). 

Naast de vakdocent bewegingsonderwijs hebben wij ook remedial teachers (RT) binnen de school. Zowel op groeps- als op individueel niveau ondersteunen zij de leerlingen op het gebied van taal en andere leergebieden. We werken samen met Zinder voor Muziek In de Klas. 
Waar nodig en waar mogelijk zetten wij, altijd in nauwe samenwerking, jeugdzorg en/of opvoedingsondersteuning van onder andere entrea lindenhout in. Deze samenwerking is uniek en is mede bepalend voor onze positie binnen de regio. 

De Hertog is een opleidingsschool. Binnen een opleidingsschool werken lerarenopleidingen en scholen nauw samen om aankomend leraren voor te bereiden op de onderwijspraktijk. Wij zijn hiervoor contractueel een partnerschap aangegaan met HAN Academie Educatie. Een deel van de opleiding van studenten wordt hiermee op onze scholen gerealiseerd. Als opleidingsschool bieden we studenten de mogelijkheid om een startbekwame leerkracht te worden met veel ervaring in de onderwijspraktijk. Hiermee leiden we leraren op die in de praktijk de toegevoegde waarden van 'grenzeloos opleiden' hebben ervaren. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen wordt thematisch gewerkt. De vakken voorbereidend lezen, woordenschat, rekenen en schrijven worden integraal aangeboden. We gebruiken de methode kleuterplein.
Daarnaast hebben we expliciet aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO). Er worden SEO-lessen aangeboden en tijdens het thematisch werken en spelmomenten is er aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling en het 'leren leren'. 

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Hier staan de minimale tijden, die we per leerjaar in de klas aan een vak besteden.  
In elk leerjaar houden we bewust ruimte over, om in te kunnen spelen op wat de specifieke groep aan leeraanbod nodig heeft.
We gaan hierbij steeds uit van de onderwijsbehoefte van de groep en de beoogde opbrengsten op de verschillende vakgebieden.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Hertog is een school voor leerlingen van 4 t/m 13 jaar met complexe ontwikkelingsstoornissen en/of gedragsproblemen. Streven is om middels de ondersteuning die we bieden de gedragsproblemen van de leerling te reguleren en het zelfvertrouwen en de autonomie van de leerling te vergroten, zodat zij, zodra dit mogelijk is, weer kunnen instromen in het regulier onderwijs. Op didactisch gebied sluiten we aan op het leerprogramma van het basisonderwijs en de kerndoelen.

Wij bieden onderwijs aan leerlingen met internaliserende en externaliserende problematiek en komen tegemoet aan het reguleren van de gedragsproblematiek en het beantwoorden van de complexe hulpvraag door onder andere een goed pedagogisch klimaat, heldere regels en afspraken die consequent worden toegepast, een nauwe samenwerking met ouders (korte lijnen) en het kunnen bieden van directe en passende hulpverlening middels jeugdzorg. Daarnaast bieden wij veel extra mogelijkheden, zowel in als buiten de klas, om deze problematiek te bespreken en te begeleiden.

Wij bieden onderwijs aan leerlingen binnen het niveau ‘speciale ondersteuning’ van het samenwerkingsverband BePO. Dit betekent dat leerlingen dit onderwijs binnen onze reguliere klassikale setting moeten kunnen volgen; in een groep met gemiddeld 14 leerlingen en maximaal twee medewerkers die onderwijs verzorgen aan de groep als geheel.

Al onze leerlingen hebben een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) waarin we beschrijven welke ondersteuning nodig is om het beoogde uitstroomniveau te halen. Onze ondersteuningsstructuur is erop gericht deze ondersteuning zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen en te bieden. Ook in het speciaal onderwijs krijgen de leerlingen die dat nodig blijken te hebben extra ondersteuning, indien nodig in de vorm van een arrangement van het samenwerkingsverband.

De Hertog heeft een aantal specifieke kenmerken waardoor wij aan deze leerlingen goed en passend onderwijs kunnen bieden:
- veel expertise binnen het team rondom gedragsproblemen en/of (psychiatrische) stoornissen
- mogelijkheid van therapie binnen de school (o.a. logopedie, rt, mrt)
- goede samenwerking met jeugdzorg van entrea lindenhout (bv. PMT, ouderbegeleiding, speltherapie of dagbehandeling)
- goede samenwerking met 't Past voor deskundigheid op het gebied van gedrag- en leesproblemen. 
- goede samenwerking met 't Past, ’s Heerenloo (soms in combinatie met gedragsproblematiek), Pluryn, Driestroom, Kinderpsychiatrie Karakter en Pro Persona
- gerichte pedagogische basishouding naar de leerling toe, waardoor een veilig en positief pedagogisch klimaat door de gehele school geboden wordt.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie hiervoor ons schoolplan en ons SchoolOndersteuningsProfiel

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven