Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op de Rotonda werken we met kleutergroepen waarbij de jongere en oudere kleuters van groep 1 en 2 samen in een klas zitten. In ons kleuteronderwijs staat spel centraal. Ontwikkelingsgebieden zijn wel te onderscheiden, maar vallen in het spel vaak samen. We werken aan de hand van thema's. Een thematisch aanbod zorgt voor boeiend onderwijs waar kinderen vanuit betrokkenheid en nieuwsgierigheid aan deelnemen. Er wordt ingespeeld op de belevingswereld van het kind op dat moment. In vieringen komen onderwerpen als Sinterklaas, Kerst, Carnaval en Pasen aan bod. Tevens is hierbij veel ruimte voor kunstzinnige vorming.
We maken gebruik van verschillende methodes en bronnen zoals Met Sprongen Vooruit, Fonemische Bewustzijn (klanken koppelen aan letters), Blink Engels, de map beginnende geletterdheid en gecijferdheid en Schrijfdans.
Tijdens de inloop en de werkles werken de kinderen met ontwikkelings- en expressiemateriaal. De leerkracht werkt dan met een kleine kring om tegemoet te komen aan verschillen tussen leerlingen.
Er is veel aandacht voor de fijne en grove motoriek. Voor de fijne motoriek werken de kinderen met motoriekbakjes. De grove motoriek wordt ontwikkeld d.m.v buitenspel, dans en gymlessen. We werken nauw samen met een kinderfysiopraktijk.
De onderwijstijden zijn gemiddelden: Per groep en per kind kijken we wat nodig is en passen daar onze onderwijstijd op aan.
In de bijlage (op Scholen op de kaart: www.scholenopdekaart.nl) en op onze website leest u het volledige schoolondersteuningsprofiel.
Ons aanbod voor lichte interventie:
Leerlingen met lichte vormen van gedragsproblematiek bieden we d.m.v. rust en structuur de kans om zich positief te ontwikkelen.
Zo zorgen wij voor onze leerlingen:
Op de Rotonda proberen wij uw kind de zorg te bieden die het nodig heeft. Zorg is een breed begrip. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een kort of lang durend leerprobleem, opvallend gedrag of een ontwikkelingsvoorsprong. In ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is omschreven wat voor ons een zorgleerling is.
Het signaleren van deze zorg gebeurt in eerste instantie door de leerkrachten. De leerkracht bespreekt de zorg met ouders en intern begeleider. De intern begeleider (IB-er) is verantwoordelijk voor de zorg in algemene zin op school. Voor ouders is de leerkracht het aanspreekpunt als er zorgen zijn.
Zorgniveaus:
Ons onderwijs is erop gericht dat elke leerling zich in een ononderbroken proces kan ontwikkelen en daarbij minimaal de 1F doelen van het basisonderwijs behaald. We streven ernaar dat alle leerlingen zich optimaal ontwikkelen binnen hun eigen ontwikkelingslijnen. We onderscheiden 5 niveaus van ondersteuning.1. Basis
Het basisaanbod is het programma dat aansluit op de kerndoelen van het onderwijs. De leerkracht biedt onderwijs op maat, gebruik makend van de mogelijkheden die reguliere middelen, methodieken en activiteiten bieden. Op dit niveau kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de leerkracht aangepaste instructie geeft in de klas.2. Zorg in de klas
Naast het basisaanbod in de klas wordt ook buiten de groep lichte ondersteuning gegeven door een leerkracht of leraarondersteuner. De ondersteuning wordt bijgehouden in een logboekje. In sommige gevallen wordt een handelingsplan opgesteld.3. Zorg extra
Op dit niveau is er een extra specialist betrokken voor ondersteuning en/of advies. Dit betekent niet direct dat de zorgvraag zwaarder is dan niveau 2, er zijn wel meer partijen betrokken.4. Zorg plus
Voor leerlingen op dit niveau is er sprake van een zwaardere zorgvraag en wordt een ontwikkelingsperspectief plan (OPP) opgesteld.5. Verwijzing naar s(b)o
Een zeer kleine groep kinderen heeft te maken met complexe pedagogische en/of onderwijskundige problematiek. Dan is tijdelijke of langdurige plaatsing op een school voor gespecialiseerd basisonderwijs de aangewezen plek voor deze kinderen. Als alle voorgaande zorg tot en met niveau 4 onvoldoende effect sorteert, is de grens van de school bereikt. De onderwijsbehoeften van de leerling overstijgen dan wat school kan bieden. Voor de leerling wordt een TLV (toelaatbaarheidsverklaring) aangevraagd bij het samenwerkingsverband. Indien deze wordt afgegeven, zal de leerling worden geplaatst op een school voor s(b)o.Zorgstructuur:
Een schooljaar delen we in drie ondersteuningsperiodes van ongeveer 12 weken. In de week voor elke nieuwe periode vindt overleg tussen ondersteuners en de IB-er plaats, waarin de zorgleerlingen worden besproken en het plan voor die periode wordt gemaakt. Het kan individuele ondersteuning betreffen of ondersteuning in een groepje. De frequentie en de duur van de ondersteuning is afhankelijk van de doelen van de leerling en de beschikbare ondersteuners.
Taal/lezen:
Eventuele lees- of spellingsproblemen worden tijdig gesignaleerd, zodat hulp kan worden geboden om de problemen aan te pakken. In de onderbouw werken we bij risico-leerlingen met Bouw!, een computerprogramma dat preventief wordt ingezet om leesproblemen voor te zijn. We hanteren op school het dyslexieprotocol, waarin beschreven staat welke interventies bij uitval noodzakelijk zijn. Leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen binnen de groep compensatie aangeboden in overeenstemming met de verklaring. Dat betekent dat zij bijvoorbeeld gebruik mogen maken van extra tijd en ondersteunende hulpmiddelen.
Rekenen:
Binnen onze methode WIG 5 wordt er op 3 niveaus instructie geboden. Deze methode heeft ook aanbod voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben (RekenXL) of juist op een eigen leerlijn werken (RekenRoute). In de groepen 1 t/m 5 wordt ook gebruik gemaakt van de methode Met Sprongen Vooruit. Wanneer er bij leerlingen een hiaat is ontstaan, wordt gebruik gemaakt van Bareka, waarbij kinderen werken op hun eigen niveau. Binnen SKOR zijn afspraken gemaakt met betrekking tot het protocol ERW&D (Ernstige reken- en wiskundeproblemen en Dyscalculie).
Hoogbegaafdheid:
Voor kinderen die hoogbegaafd zijn bestaat er de mogelijkheid om deel te nemen aan Plusklas 'De Leerkuil'. Aan de hand van het DHH- protocol signaleren en diagnosticeren we leerlingen die mogelijk in aanmerking komen voor De Leerkuil. Het belangrijkste uitgangspunt van \"De Leerkuil\" is dat leren ook leuk kan zijn als het niet alleen om kennis gaat, maar dat samenwerken, overleggen en filosoferen ook vaardigheden zijn die van belang zijn in je contacten met anderen. Daarnaast is het de doelstelling dat de leerlingen aan een (persoonlijk) leerdoel werken, kritisch nadenken, plannen en ervaren wat het is om de eigen grenzen te verleggen. Een plaatsingsbesluit wordt genomen door de leerkracht, de specialist hoogbegaafdheid de IB'er.
In de bijlage (op Scholen op de kaart: www.scholenopdekaart.nl) leest u het volledige schoolondersteuningsprofiel.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities van de Rotondaschool voor de komende jaren om kinderen met (en zonder) een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden:
Beleidsterrein: Aanbod/afstemming
We werken groepsdoorbrekend op het gebied van rekenen en begrijpend lezen. Bij technisch lezen werken we met tutoren. Dat is een leerling uit de bovenbouw die leest met een leerling uit de onderbouw. In onze school hebben we leraarondersteuners, die ondersteuning bieden in alle groepen. Tevens beschikken wij over een plusklas 'De Leerkuil' waar we kinderen met een speciale onderwijsbehoefte begeleiden.
De focus ligt op de basisvaardigheden (taal-, reken- burgerschap en digitale vaardigheden). Bij taalvaardigheden gaat het om doelgericht lezen, schrijven, kijken/luisteren, spreken en gesprekken voeren. Bij rekenen gaat het om kritisch denken en rekenwiskundig probleem-oplossen. Burgerschap gaat over het aanleren van basisnormen en -waarden in onze samenleving. Tenslotte krijgen de kinderen een basis aan kennis over digitale technologie en ontwikkelen ze vaardigheden om daarmee om te gaan.Beleidsterrein: Didactisch handelen
Om onze leerlingen een goede basis mee te geven bieden we de leerstof van de vakken rekenen, begrijpend- en technisch lezen, spelling en taal in eerste instantie klassikaal aan. Ze houden hierbij rekening met de verschillen in onderwijsbehoeften van de kinderen. Sommige kinderen hebben meer of juist minder uitleg nodig dan anderen. Ook bij de verwerkingsopdrachten wordt rekening gehouden met de verschillen in ontwikkeling en vaardigheden. Na de klassikale instructie wordt er verder gewerkt op drie differentiatieniveaus.
Onze leerkrachten zorgen voor:
- goede klassenmanagement (voorbereiding, materialen, rooster),
- aansluiting bij de onderwijsbehoeften van de leerling (zicht op ontwikkeling),
- goede instructie volgens IGDI-model,
- een goed evenwicht tussen denken, doen en zelfverantwoordelijk werken/leren,
- aandacht voor verschillende (leer) strategieën,
- een goed lesaanbod.
Op de Rotonda wordt er vanaf groep 1 gewerkt aan zelfverantwoordelijk leren. Kinderen leren vaardigheden aan waarbij we zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid stimuleren.
Beleidsterrein: Schoolklimaat/Sociale veiligheid
We zijn ervan overtuigd dat leerlingen alleen tot ontwikkeling kunnen komen als ze zich veilig voelen. De leerkracht speelt hier een grote rol in. We werken ook met dagplanningen zodat de dag voorspelbaar is voor de kinderen.De Kanjertraining helpt ons de kinderen om te leren goed om te gaan met zichzelf en een ander. Deze methode sluit goed aan bij onze visie. Alle medewerkers volgen de Kanjertraining en de bijbehorende lessen worden uitgevoerd in alle groepen. De Kanjertraining is een onderdeel van ons antipestbeleid. Op school volgen we de ontwikkeling van de kinderen op het gebied van sociale veiligheid.
Beleidsterrein: Opbrengsten
We creëren een sfeer waarin de brede ontwikkeling centraal staat. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd aan de hand van observaties, kindgesprekken, methodegebonden- en methode onafhankelijke toetsen. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem Inzichtelijk bij groep 1/2 en ParnasSys voor de groepen 3 t/m 8. Twee keer per jaar worden de opbrengsten besproken in het team en waar nodig worden verbeterplannen opgesteld, uitgevoerd, geëvalueerd en geborgd.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen, voordat zij op de basisschool beginnen, via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur.
Aangezien wij geen VVE-school zijn bieden wij geen voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken wel samen met het kinderdagverblijf en de peutergroep van KaKa en peuterspeelzaal Bontebaai in het gebouw van de school (en de peuterspeelzalen/kinderdagverblijven in en buiten de wijk) waardoor de ontwikkeling van kinderen goed wordt overgedragen en we een doorgaande lijn stimuleren. We gunnen het kinderen om te komen spelen en zich te ontwikkelen in de peuteropvang. De pedagogisch medewerker ondersteunt en stimuleert uw kind in het luisteren naar elkaar, het zorgvuldig omgaan met materialen en het samenspelen.Daarnaast heeft Kinderopvang KaKa ruimte in ons gebouw voor 2 groepen: 0-4 jarigen en 4-6 jarigen.
De groep 7-12 jarigen kan terecht in ons IKC gebouw de Stater.