<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is volgens het leerstofjaarklassensysteem georganiseerd. Er zijn in totaal 7 groepen en zijn niet groter dan 25 kinderen. We starten het schooljaar met een 1&2 combi. De andere groepen zijn homogene groepen.
In alle groepen krijgen kinderen krijgen een lesaanbod dat bij hun ontwikkelingsfase past. We sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van een kind. Kinderen die meer aankunnen krijgen opdrachten op een hoger niveau. Kinderen die meer begeleiding en instructie nodig hebben krijgen dit in de verlengde instructiegroep of in extra zorg en begeleiding.
Voor de begaafde leerlingen heeft Stichting CPOB overkoepelende plusklassen.
De leerlingen krijgen tenminste eenmaal per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht.
De school doet mee met het project Kunst in de Klas (KIK). Kinderen krijgen creatieve vakken van een vakdocent.
Afwisseling op de dag: spelen en leren gaan hand in hand. Kleuters blijven kleuters, ze willen spelen en dingen zelf ontdekken. Het kleuteronderwijs is daarom speels, maar niet vrijblijvend. Aan de hand van leerlijnen en doelen worden de kinderen bij de hand genomen. Veel herhaling en stapje voor stapje!
Om de behaalde doelen goed te volgen gebruiken we bij de kleuters Parnassys leerlijnen jonge kind. Het huidige systeem voor groep 3-8 is Cito, maar mogelijk stappen we volgend schooljaar over naar DIA.
De basisvaardigheden: lezen, taal en rekenen vinden we erg belangrijk binnen onze school. Elke ochtend besteden we hier dan ook tijd en aandacht aan. Naar aanleiding van analyses van de groep kijken we per half jaar waar meer aandacht aan besteed moet worden. Zo kan het zijn dat wanneer een groep nog moeite heeft met bepaalde taalvaardigheden, we hier meer tijd in steken en minder tijd aan wereldoriëntatie een ander vakgebied besteden.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
In onze school bieden wij onze leerlingen basisondersteuning. Deze onderwijsondersteuning is erop gericht dat elke leerling zich in een ononderbroken proces kan ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behaalt. Basisondersteuning bestaat uit het onderwijsprogramma (leerstofaanbod, didactische aanpak, pedagogische aanpak, klassenmanagement, schoolklimaat) dat wij voor onze leerlingen verzorgen inclusief de daarmee samenhangende ondersteuning.
Onze mogelijkheden:
Wij kunnen in onze school veel doen om de leerlingen passend onderwijs te bieden. Wij beschikken over diverse mogelijkheden om goed onderwijs voor alle leerlingen te bieden en extra ondersteuning voor de leerlingen die dit nodig hebben. Wij kunnen veel doen maar niet alles. Sommige leerlingen hebben hele specialistische ondersteuning nodig vanuit een (zeer) specifieke onderwijsbehoeften. Hier kunnen wij in onze school tegen grenzen aanlopen.
Passend onderwijs in onze school
Wij zorgen ervoor dat onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en daarbij de kerndoelen halen van het basisonderwijs. Dit doen we in samenspraak met de ouders en/of verzorgers. Pas als de hulpvraag van de leerling de mogelijkheden van onze school aantoonbaar te boven gaat, zoeken we naar een andere meer passende onderwijsvoorziening voor deze leerling. We werken hiervoor optimaal samen met de andere basisscholen, de scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in het BePO samenwerkingsverband. Door intensief samen te werken zorgen we ervoor dat elke leerling zo dicht mogelijk bij de eigen leefomgeving de onderwijsondersteuning krijgt die zij of hij nodig heeft.
Verdiept basisarrangement
Dit arrangement is bedoeld voor onze leerlingen die te weinig hebben aan het basisarrangement omdat zij meer aan kunnen. De kinderen die extra goed kunnen leren, krijgen speciale aandacht bij ons. Binnen de methodes is extra oefenstof aangegeven die deze kinderen kunnen maken. Bovendien gebruiken we voor deze kinderen speciale leerstof waaraan ze zelfstandig mogen werken. In uitzonderlijke gevallen stromen de kinderen versneld door. Ook bestaat de mogelijkheid dat ze naar een Plusklas gaan.
Samenwerkingsverband Betuws Passend onderwijs (BePo)
Wij signaleren vroegtijdig welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens stellen we, wanneer dit van belang is, voor deze leerlingen een ontwikkelingsperspectief op en bepalen aan de hand hiervan de aard van de extra ondersteuning. De leraar voert eventueel in samenwerking met andere teamleden en/of expertise vanuit BePO de extra ondersteuning uit. Onze intern begeleider monitort dit proces. Het samenwerkingsverband BEPO kan onze school met extra expertise ondersteunen om intern begeleiders en leerkrachten te helpen, zodat de school in staat is om extra ondersteuning aan het kind op de basisschool te bieden. De basisschool stelt dan in overleg met ouders en deskundigen een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Als u meer informatie zoekt over het samenwerkingsverband BePo, dan kunt u dat vinden op www.swvbepo.nl.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De afgelopen 2 jaar heeft het team een training gehad voor het rekenonderwijs gericht op de rekenmethode Pluspunt. Daarbij is het geven van een goede instructie en het monitoren of leerlingen het doel van de les behalen aan de orde geweest. In dit schooljaar gaat het team zich verder verdiepen in het Expliciet Directe Instructiemodel om zich nog meer te verbeteren
De school werkt samen met Fantaziehuis en we hebben een peutergroep 'Kizzebis' in school. De pedagogisch medewerkers van de peutergroep en de leerkrachten van de kleutergroepen werken vanuit een gezamenlijke visie en aan de ontwikkelingsdoelen voor het jonge kind.
De komende jaren willen wij de samenwerking en de afstemming tussen de peutergroep en de kleutergroepen nog verder ontwikkelen.
Afgelopen schooljaar is er een nieuw observatiesysteem voor de kleuters ingevoerd, namelijk Parnassys leerlijnen jonge kind. Daarnaast is er hard gewerkt aan een gezamenlijke visie en doorgaande lijn tussen de peuters en de kleuters.