Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus

Kinkelenburglaan 6 4003 TL Tiel

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Prins Claus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle kinderen maken aan het eind van hun basisschool tijd een doorstroomtoets. De individuele resultaten van de kinderen zullen een bevestiging zijn van het al gegeven advies voor het voortgezet onderwijs.  

Als school werken we met een ambitie en met tussendoelen. Hierdoor kunnen we al eerder dan in groep 8 voorspellen wat het uitstroomniveau van de kinderen zal zijn. De schoolambitie is mede bepaald door gegevens die aangeleverd worden door de overheid. 

De resultaten van de toets komen overeen met de verwachtingen die wij van de kinderen hadden. Zo lang de kinderen bij ons op school zitten, volgen wij hen door middel van ons leerlingenvolgsysteem. Wij weten wat de kinderen in hun mars hebben en  bij benadering dus ook wat voor een score we van de kinderen kunnen verwachten. Wij proberen kinderen zo lang mogelijk regulier onderwijs te laten volgen, zodat zij in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem

We houden zorgvuldig bij welke resultaten de kinderen behalen. Dat doen we dagelijks door de kinderen te observeren en het gemaakte werk na te kijken, te analyseren en te bespreken. Ook worden dictees en toetsen afgenomen na een afgerond geheel van een leerstofgebied. Meestal worden daarbij de methode gebonden toetsen gebruikt, met de daarbij behorende normeringen.

Daarnaast hanteren we een leerlingvolgsysteem, waarbij landelijk genormeerde toetsen horen. Op de Prins Clausschool zijn dat de Leerling in beeld toetsen van cito. Een leerlingvolgsysteem, wij gebruiken ParnasSys, is een belangrijk hulpmiddel om de vorderingen van de leerlingen in beeld te brengen. Het moet gezien worden als een belangrijke aanvulling op de dagelijkse voortgangscontrole. Op systematische wijze worden de vorderingen van leerlingen in beeld gebracht. Voor de school is het een instrument voor de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs. Op de Prins Clausschool gebruiken we in de onderbouw de module Leerlijnen om de observaties t.a.v. de ontwikkeling van de kinderen logisch en overzichtelijk in beeld te brengen. In de groepen 3 t/m 8 hebben we een leerlingvolgsysteem voor de vakken rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen. Bij leerlingvolgsystemen gaat het om het volgen van leerlingen en het regelmatig vaststellen van hun daadwerkelijke vooruitgang. We willen meten wat het verschil in niveau aan het begin en aan het einde van een bepaalde periode is. Het niveau is belangrijk, maar veel belangrijker is te weten of en in welke mate een leerling vooruit gaat (dus daadwerkelijk leert). Daarbij krijgen wij ook een vrij nauwkeurig beeld van de school als geheel. De resultaten worden gebruikt om het aanbod van de lesstof aan te passen aan het niveau van de kinderen. De uitkomsten zijn van invloed op het handelen van de leerkrachten.

Op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen worden gegevens, verkregen van leerkrachten én leerlingen zelf, verzameld in Leerling in Beeld. Alle gegevens worden in leerlingendossiers opgeslagen. De resultaten worden uiteraard besproken met kind en ouders. 

Interne Begeleider

Het is de taak van de interne begeleider (IB-er) de leerkrachten te ondersteunen bij de uitvoering van het lesgeven.

De IB-er bespreekt de resultaten van de toetsen met de groepsleerkracht, helpt bij het ontwikkelen en zoeken naar speciaal ortho-didactisch materiaal voor bepaalde leerlingen.

In sommige gevallen begeleidt de IB-er bij het weer op gang brengen van de gestagneerde ontwikkeling van een leerling op leerling- en/of klassenniveau.

De IB-er draagt zorg voor een planning van de methode- onafhankelijke toets momenten, de toets analyse en de uitwerking ervan richting leerkracht en het leerlingvolgsysteem. Soms is het nodig om voor bepaalde leerlingen een handelingsplan of ontwikkelingsperspectief op te stellen. Daarin staat wat er aan extra begeleiding gegeven moet worden. Dat kan nodig zijn, omdat het niet zo goed gaat, of omdat het juist heel erg goed gaat. De kinderen krijgen dan leerstof op hun eigen niveau aangeboden. Meestal voert de groepsleerkracht het handelingsplan zelf uit.

Op de Prins Clausschool hebben we een orthotheek. Daarin kan de leerkracht extra hulpmiddelen vinden om kinderen te helpen.

Soms is het nodig externe hulp in te roepen. Dit kan bij het samenwerkingsverband Betuws Passend Onderwijs. Wanneer dit voor een leerling noodzakelijk is, wordt u als ouder hier altijd van op de hoogte gesteld. Soms lukt het een kind niet de gestelde doelen te halen. Dan kunnen we besluiten om het kind een groep over te laten doen. De sociaal-emotionele ontwikkeling speelt in het nemen van dit besluit een belangrijke rol. Een andere mogelijkheid is een verwijzing naar een speciale school voor basisonderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kinderen bij ons op school volgen wij door middel van ons leerlingenvolgsysteem. Wij weten wat de leerlingen in hun mars hebben en bij benadering dus ook wat voor score we van de kinderen kunnen verwachten.

Het (voorlopig) schooladvies wordt door de leerkrachten van de bovenbouw, de intern begeleiders en directie vastgesteld. In groep 7 wordt in juni het voorlopige advies met ouders, kind en leerkrachten groep 7 en 8 besproken. Tijdens dit gesprek worden afspraken gemaakt over het werken aan doelen in groep 8. Zo is er gelijk aan het begin van het 8e leerjaar een goede start mogelijk. In november wordt tijdens de oudergesprekken opnieuw gekeken naar het advies. Na de doorstroomtoets is het advies definitief.

We zijn er trots op dat alle kinderen geplaatst konden worden op het door ons aangegeven niveau op het Voortgezet Onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In het schooljaar 2023-2024 zijn we schoolbreed gestart met werken met Leerling in Beeld, waar ook een observatie-instrument in zit om de sociaal-emotionele ontwikkeling van individuele kinderen en de groep in beeld te brengen. Aan de hand van observaties vullen de leerkrachten vragenlijsten in over wat zij zien in gedrag van kinderen, zonder oordeel goed of fout. Een kind ontwikkelt zich, daar is geen waardeoordeel aan te geven. De kinderen van groep 5 tot en met 8 vullen ook zelf een vragenlijst in.

Wij maken gebruik van Leerling in Beeld omdat we het belangrijk vinden om kinderen goed te volgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Pas als een kind goed in zijn vel zit, zijn er optimale mogelijkheden om zich te ontwikkelen op cognitief gebied. Op de Prins Clausschool werken we vanuit vertrouwen en veiligheid met de kinderen, passend bij hun leeftijd. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft naar aanleiding van het onderzoek in 2017 de Prins Clausschool een voldoende gegeven en het basisarrangement toegekend.

Als positieve punten kwamen naar voren het goede pedagogische klimaat, de taakgerichte werksfeer, het positieve contact met ouders en de nieuw ingeslagen weg met IPC en eigenaarschap en betrokkenheid van de kinderen.

De aandachtspunten uit het rapport worden meegenomen in de nieuwe schoolplanperiode. We zullen werken aan de kernwaarden van de Prins Clausschool en hierop de PR vormgeven, de doorgaande lijn verstevigen en nog meer van en met elkaar leren om de visie verder vorm te geven. 

Terug naar boven