CBS Prins Willem-Alexander

Grotebrugse Grintweg 16 4005 AH Tiel

  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We streven zo goed mogelijke opbrengsten na m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school werken we resultaatgericht: we beschikken over een normeringskader voor de eindtoets basisonderwijs, de Cito-toetsen, de methodetoetsen en de sociale resultaten. Jaarlijks analyseren we onze resultaten in de schoolanalyse. Op basis van deze analyse stellen we onze plannen van aanpak op.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Regelmatig toetsen we of de leerlingen de aangeboden leerstof beheersen. Dat gebeurt vanaf groep 3. In groep 1/2 wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd met behulp van een zgn. volgsysteem (Leerlijnen Parnassys).

We nemen 2 soorten toetsen af:

  • Methodetoetsen: dit zijn toetsen uit onze lesmethoden. Toetsing vindt plaats na instructie- en inoefenfase, om te kijken of de leerlingen de stof beheersen en de leerkracht zijn/haar doel bereikt heeft. Na elke methode-gebonden toets volgt een periode van herhaling, verrijking of verdieping.
  • Methode-onafhankelijke toetsen. In januari en in juni nemen wij verschillende cito-toetsen af. Deze toetsen staan los van de methode en vragen dus niet specifiek terug wat er in de voorliggende periode is aangeboden. Cito-toetsen geven een meer objectief en onafhankelijk beeld van de leerstofonderdelen technisch lezen, spelling, rekenen/wiskunde en begrijpend lezen. 

De resultaten van de toetsen worden vastgelegd in een leerlingvolgsysteem, waardoor we steeds een duidelijk beeld hebben van de ontwikkeling en vorderingen van de leerlingen en het leerrendement. Met beide soorten toetsen kunnen we zien of kinderen blijven groeien in hun vaardigheid. Zowel op individueel als op groepsniveau analyseren we deze toetsen. Deze analyses worden besproken op groeps- en schoolniveau en aan de hand van deze analyses wordt gekeken welke interventies nodig zijn om de opbrengsten te verhogen en wordt indien nodig en actie ondernomen voor extra hulp.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Welke school voor het voortgezet onderwijs bij uw kind past, hangt niet alleen af van de kwaliteit van de basisschool, maar ook van de interesse, motivatie en aanleg van het kind. Met onderwijs op maat proberen we het maximale uit elk kind te halen en er zo voor te zorgen dat uw kind in de meest geschikte vorm van het voortgezet onderwijs terecht komt en dat uw kind op die school goed mee kan komen. Kansrijk adviseren staat voor ons hoog in het vaandel: voor ieder kind willen wij zoveel mogelijk kansen creëren en benutten, en dus ook in de advisering voor het VO.

De specifieke voorbereiding op het voortgezet onderwijs gebeurt in groep 8. Onze school heeft structureel overleg met de middelbare scholen in Tiel. Onze adviezen worden dan ook vrijwel altijd overgenomen door het vervolgonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de PWA leren we voor een kansrijke toekomst. Niet alleen op cognitief, maar ook op sociaal gebied. In onze visie hebben wij de ontwikkeling tot respectvolle en verantwoordelijke burgers een belangrijke plaats gegeven. We vinden het belangrijk om verantwoordelijkheid voor de samenleving en ons milieu te dragen. Dat we elkaar respecteren voor wie we zijn, in al onze diversiteit en verschillen. Omzien naar elkaar en de wereld om ons heen en daarvoor verantwoordelijkheid nemen. Iedereen moet zich op onze school gerespecteerd en geaccepteerd voelen. Op onze school mogen kinderen fouten maken. Dat hoort bij groei en ontwikkeling. Wij willen een positief, gezond en sociaal veilig klimaat bieden waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig en positief klimaat
  • Samen leven en samen werken
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven