CBS Prins Willem-Alexander

Grotebrugse Grintweg 16 4005 AH Tiel

  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander
  • Schoolfoto van CBS Prins Willem-Alexander

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Prins Willem-Alexanderschool (Centrum) bestaat uit 17 leerkrachten en 5 onderwijsassistenten, ondersteund door de intern begeleider en de directeur van de school, die op haar beurt wordt ondersteund door een administratief medewerker. 

We beschikken over een vakleerkracht voor gym. Ook worden tal van naschoolse activiteiten gegeven door gastdocenten die via andere organisaties (Brede School Tiel-Oost, Sportfriends en Zinder) op onze school zijn gedetacheerd.

Onze school biedt stageplaatsen aan studenten van de Marnix Academie (PABO) in Utrecht. Ook bieden we regelmatig stageplaatsen aan studenten van de opleiding sociaal-pedagogisch werk van ROC Rivor.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Helaas is het niet te voorkomen dat ook onze leerkrachten wel eens ziek zijn. Ook kan er een andere reden zijn dat een leerkracht niet kan werken (nascholing of buitengewoon verlof). Op dat moment is het erg fijn dat CPOB is aangesloten bij IPPON. Dit is een organisatie die voor een groot aantal besturen alle vervangingen regelt. Meestal lukt dat. Toch kan het voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is, bijvoorbeeld in het geval van een griepepidemie. Op dat moment maakt de school gebruik van een stappenplan waarbij we eerst kijken of er intern een collega gevonden kan worden om (extra) te werken. Lukt ook dit niet dan kan er besloten worden om de kinderen op te delen over de overige groepen of de kinderen niet naar school te laten komen. U wordt daar uiteraard op tijd via social schools van op de hoogte gebracht en mocht u zelf geen opvang kunnen regelen, dan zullen we als school uw kind opvangen.   

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school werkt met 3 leergemeenschappen: de onderbouw (groep 1-3), de middenbouw (groep 4-5) en de bovenbouw (groep 6-8). Naast het onderwijsaanbod in de jaargroepen werken deze leergemeenschappen nauw samen met IPC en andere groepsoverstijgende activiteiten. Ons gebouw is ook op deze manier ingericht: op elk van de 3 verdiepingen is een leerplein voor de leergemeenschap ingericht en daar omheen liggen de lokalen van de jaargroepen. Zo bevorderen we het samen leren ook buiten de eigen klas.

Er wordt in alle groepen gedifferentieerd gewerkt. We sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van een kind. Kinderen die meer aan kunnen krijgen opdrachten op een hoger niveau. Kinderen die meer begeleiding en instructie nodig hebben krijgen dit in de verlengde instructiegroep of in extra zorg en begeleiding.

Voor de meerbegaafde leerlingen heeft Stichting CPOB overkoepelende plusklassen. 

De groepen 6.7 en 8 krijgen tweemaal per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht.

Onze school maakt gebruik van de leerlijn KIK (kunsteducatie in de klas).Met het KIK-programma maken alle groepen kennis met een gevarieerd en afgestemd lesaanbod, gegeven door vakdocenten. Aan het einde van de basisschooltijd hebben de leerlingen met meerdere kunstdisciplines kennis gemaakt, erfgoedinstellingen bezocht en zijn ze naar het theater geweest. Kunst en cultuuronderwijs stimuleert de ontwikkeling van kinderen en zorgt vooral voor veel plezier.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw wordt het onderwijs thematisch aangeboden. We gebruiken daarvoor thema’s uit Early Years van IPC. De peuterspeelzaal sluit in het kader van het gemeentelijk VVE (voor- en vroegschoolse educatie)-beleid met Piramide-thema’s aan bij ons thematisch onderwijs. In de thema’s komen alle leerdoelen voor groep 1 en 2 in twee jaar aan bod. We sluiten aan bij het niveau van het kind. Omdat wij de leerlijnen van het jonge kind gebruiken voor onze observaties hebben wij een leerling goed in beeld en weten wij waar hij/zij staat in zijn/haar ontwikkeling. Een uitgebreid overzicht van de leerdoelen voor groep 1 en 2 (fase 1) vindt u hier:  https://www.slo.nl/thema/meer/jonge-kind/doelen-jonge-kind/

Afwisseling op de schooldag is heel belangrijk voor kleuters: spelen en leren gaan hand in hand. Door middel van de dagritmekaarten zien de kleuters wat ze op een dag doen: spelen en werken, buiten spelen, muziek, taal- en rekenactiviteiten en eten en drinken.

Ouders zijn van harte welkom bij de spelinloop en thema-afsluitingen. Naast de groepsleerkracht spelen ook de onderwijsassistenten een belangrijke rol in de begeleiding van de leerlingen. Zij worden als extra ondersteuning ingezet om met individuele leerlingen of kleine groepen te werken.    

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alles verandert: werk, carrières, de manier waarop we met elkaar omgaan. Dat vraagt om ander onderwijs. In de 21ste eeuw gaat het niet om kennis alleen. In groep 3 t/m 8 staan de basisvaardigheden centraal: lezen, taal en rekenen. Daar besteden we dan ook ruim aandacht aan. Maar om je staande te houden in onze wereld heb je meer nodig. IPC gaat daarin mee. We bieden met IPC een eigentijds programma voor het basisonderwijs aan waarin effectief leren en centraal staat. Kinderen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en leren doelgericht werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. Bovendien is er aandacht voor zelfvertrouwen, begrip voor elkaar, ontdekken van eigen talenten en internationale ontwikkelingen. We werken met thema's die we units noemen. Stuk voor stuk onderwerpen om kinderen enthousiast en betrokken te maken. De units werken met een vaste structuur. Elke unit sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. De vakken staan niet meer op zich, maar hebben samenhang met elkaar. Ouders worden vaak betrokken bij de start en afsluiting van een unit. Dat vinden we erg belangrijk. De meest eenvoudige manier om uw kind te helpen is elke dag vragen naar wat er geleerd is op school. Door uw kind uit te dagen om te vertellen stimuleert u uw kind om het geleerde nog beter en diepgaander te begrijpen. Bij IPC staat het tot stand brengen van rijke verbindingen in de hersenen centraal. Dit leidt tot meer betrokkenheid en duurzame veranderingen in het langetermijngeheugen. En dat is nu precies zoals je het bij taal en lezen ook graag zou zien. Om die reden hebben we ervoor gekozen ons taalonderwijs volledig te integreren in IPC.

Taal is in alle vakken aanwezig; soms als doel, soms als middel. Door gericht aandacht te besteden aan taal in IPC, brengt de leerkracht de taalvaardigheid van leerlingen op een hoger niveau. Als de leerkracht zowel de taal- als de kennisontwikkeling een impuls geeft, noemen we dat taalgericht vakonderwijs.Door leerlingen te laten schrijven bij IPC wordt het taalonderwijs functioneler en besteden leerlingen bovendien meer tijd aan schrijven. In een thema of project werken leerlingen gedurende langere tijd aan een 'levensecht' vraagstuk, waarbij wordt gewerkt aan taaldoelen als aan doelen vanuit IPC.Door een rijk, gevarieerd en uitgebalanceerd aanbod krijgen leerlingen gelegenheid om veel leeservaring op te doen. Leerlingen leren meer als zij (ook) complexe teksten lezen dan wanneer zij uitsluitend teksten lezen op hun technisch leesniveau. Leerlingen hebben doorzettings- en uithoudingsvermogen nodig om complexe teksten te doorgronden. Ook kennis van de wereld, woordenschat en metacognitie zijn pijlers van de leesvaardigheid. Daarom is IPC bij uitstek geschikt om gebruik te maken van rijke, complexe teksten.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Prins Willem-Alexanderschool is een open school met een goede zorgstructuur en veel mogelijkheden voor leerlingen die bijzondere onderwijsbehoeften hebben. Waar het kan, en het kan vaak, leveren we maatwerk. Indien nodig kunnen leerlingen eigen programma's en eigen leerlijnen volgen. Om dit mogelijk te maken voor zoveel mogelijk leerlingen hanteren we een aantal voorwaarden:

- Het kind is in staat te functioneren binnen het pedagogisch klimaat van de school

- Het kind is in staat het onderwijs cognitief en sociaal te volgen

- Het kind is in staat sociaal-emotionele aansluiting te vinden met groepsgenoten

Per schooljaar stellen directie en intern begeleider de zorgcapaciteit van de groepen vast. Hierbij wordt rekening gehouden met de groepsgrootte, het aantal kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften en de mogelijkheid om in en buiten de groep adequate zorg te verlenen. Als blijkt dat aan een of meerdere voorwaarden niet wordt of kan worden voldaan volgen er gesprekken tussen ouders, de school en de begeleiders van het kind. Als uit deze evaluatiegesprekken blijkt dat het kind zich niet meer gelukkig voelt op school of zich niet meer ontwikkelt verlenen ouders medewerking aan overplaatsing naar een andere school. Dit geldt ook als de school de zorg die het kind nodig heeft niet meer kan bieden. In dat geval zal de school, al dan niet ondersteund door het bestuur en Bepo, samen met ouders een andere passende school zoeken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het gedifferentieerd werken wordt in alle groepen steeds verder uitgebreid. Wanneer leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften niet voldoende hebben aan het basisonderwijs, wordt er plusondersteuning ingezet. Aanvankelijk werd vooral gekeken naar leerlingen die extra leertijd en instructie nodig hadden om de doelen te behalen.  Nu is er steeds meer zicht op leerlingen die de leerstof compact aangeboden moeten krijgen met daarnaast verbreding of verdieping.  Met IPC kunnen onze leerlingen in hoge mate op hun eigen niveau uitgedaagd worden.  Sinds vorig schooljaar worden de doelen van taal geïmplementeerd in de thema's van IPC.  De komende jaren wordt dit verder uitgewerkt waardoor ook taalverrijking mogelijk is in het IPC-curriculum.   

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de Prins Willem-Alexanderschool zijn er 2 gecombineerde kleutergroepen (leerjaar 1 en 2). De leerkracht sluit in het onderwijsaanbod aan op het niveau van de leerlingen.  De kleutergroepen werken nauw samen met elkaar en met de peuteropvang o.a. met gezamenlijke activiteiten Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang als een leerling met 4 jaar de peuteropvang uitzwaait en naar de basisschool gaat. 

Welbevinden en betrokkenheid 

Op de Prins Willem-Alexanderschool creëren we een veilige omgeving waar kinderen welkom zijn en gezien worden. Kinderen gaan aan de slag met activiteiten die aansluiten bij hun interesse en belevingswereld. Wij werken thematisch met de thema’s van IPC (International Primary Curriculum), die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind zodat de betrokkenheid vergroot wordt.    

Betekenisvolle speelleeromgeving

Het jonge kind leert door te spelen. Spel heeft daarom een grote rol in de onderbouw. In het spel ontwikkelen kinderen zich op alle ontwikkelingsgebieden: sociaal-emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek. Het is van belang dat deze ontwikkelingsgebieden in balans zijn om een stevige basis te vormen voor de toekomst.  De betekenisvolle speelleeromgeving is zichtbaar in de school, waardoor kinderen als vanzelf tot spelen komen. In het thematisch werken bepalen wij samen met de kinderen de inhoud van de hoeken. Bij het inrichten van de speelleeromgeving maakt de leerkracht gebruik van de observaties om het onderwijsaanbod vorm te geven. De speelleeromgeving groeit mee met het thema, passend bij de zone van de naaste ontwikkeling. Kinderen worden nieuwsgierig gemaakt om zich spelend, onderzoekend en experimenterend verder te ontwikkelen en worden zo uitgedaagd om tot leren te komen. De leerkracht observeert en ondersteunt het spel waar nodig en geeft kinderen de ruimte om zich op hun eigen tempo te ontwikkelen. De spelobservaties geven de leerkracht inzicht in waar het kind staat in de gehele ontwikkeling. De leerkracht zorgt voor passende ontwikkelingsdoelen met behulp van interventies en observaties.  We streven ernaar dat alle kinderen de doelen eind groep 2 behalen. Op deze manier willen we alle kinderen kansen bieden om optimaal tot ontwikkeling te komen.  

Ouderbetrokkenheid

Op de Prins Willem-Alexanderschool werken leerkrachten samen met de ouders. Tijdens de gespreksmomenten wordt besproken hoe het kind zich ontwikkelt. School en ouders stemmen met elkaar af wat het kind nodig heeft en wat beide hierin kunnen betekenen. Ouders worden uitgenodigd bij bijzondere activiteiten zoals thema-afsluitingen en feesten. Kinderen leren zo hun werk of vaardigheden te presenteren en ervaren dat zij trots mogen zijn op hun werk. Ouders krijgen zo zicht op wat er op school gedaan wordt. 

Terug naar boven