Basisschool De Koningsspil

Molenweg 8 6017 BM Thorn

Schoolfoto van Basisschool De Koningsspil

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het onderwijs wordt aangeboden in leeftijdsspecifieke, overwegend klassikale, setting. De groepen 1 en 2 wordt gewerkt met thema-plannen. Aan de basis van het aanbod ligt de ontwikkelingsbehoefte van het kind. De bepaling van de ontwikkelingsbehoefte komt tot stand via observatie en registratie. De groepen 3 t/m 8 hanteren kerndoelen-dekkende methodieken voor alle vak- en vormingsgebieden en creëren daarmee een doorgaande leer- en ontwikkelingslijn. De onderwijsbehoeften worden in een groepsoverzicht twee keer per jaar in beeld gebracht. De preventieve en curatieve zorg is beschreven in groepsplannen volgens de systematiek van HGW. Elke leerkracht maakt een eigen analyse op groepsniveau. Deze wordt besproken met de intern begeleider. In de groepsbespreking worden de leerresultaten en de sociaal-emotionele ontwikkelingen doorgesproken. Tijdens deze bespreking maken we o.a. gebruik van de groepsoverzichten en de toetsresultaten. Er wordt een diepteanalyse gemaakt op basis van de resultaten in Esis. Deze worden besproken binnen het team. De school maakt hierin gebruik van trendanalyses. De Eindtoets laat een terugkerend positief beeld zien.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Schoolleiding en leerkrachten waarborgen de veiligheid van de school en zijn omgeving voor alle leerlingen en het personeel. Leerlingen, leerkrachten, schoolleiding en overig personeel gaan respectvol en betrokken met elkaar om. De leerkrachten leren leerlingen sociale vaardigheden aan en tonen voorbeeldgedrag. Het programma Vreedzame School wordt ingezet om te voorkomen dat er conflicten ontstaan en/of ontaarden in ruzie. Daarnaast leren kinderen en leerkrachten te werken aan een constructieve oplossing, indien er toch een conflict ontstaat. Daarbij is de rol van de leerlingen cruciaal. Zij leren, naast de vaardigheden om conflicten constructief op te lossen, ook de verantwoordelijkheid te dragen om dat zelfstandig, zonder hulp van volwassenen, te doen. Voor hun eigen conflicten, maar ook voor conflicten van anderen. Alle leerlingen leren te bemiddelen bij de conflicten van klasgenoten. De afspraken zijn vastgesteld in de kwaliteitskaart Vreedzame School.Schoolleiding en leerkrachten voorkomen pesten, agressie en geweld in elke vorm en treden zo nodig snel en adequaat op.  Er is een veiligheidsbeleid opgesteld, gericht op het voorkomen, registreren, afhandelen en evalueren van incidenten. Het antipest-protocol en protocol Grensoverschrijdend gedrag zijn onderdeel van dit beleid. Het beleid voorziet ook in een regelmatige meting van de veiligheidsbeleving van de leerlingen en het personeel. De school heeft een vertrouwenspersoon. Alle betrokkenen kennen dit beleid.Het inbedden van de uitgangspunten van Vreedzame School behoort tot de ambities van De Koningsspil, waardoor veiligheid voor iedereen op onze school gewaarborgd blijft. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verwonderen
  • Verbinden
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven